Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan samarbeider hjemmesykepleien og pårørende - til beste for personer med demens? En mastergrads-studie, våren 2014 19.Mars 2015 Parallellsesjon NSF.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan samarbeider hjemmesykepleien og pårørende - til beste for personer med demens? En mastergrads-studie, våren 2014 19.Mars 2015 Parallellsesjon NSF."— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvordan samarbeider hjemmesykepleien og pårørende - til beste for personer med demens? En mastergrads-studie, våren Mars 2015 Parallellsesjon NSF FGD Landkonferanse Radisson Blu Bryggen Trond Eirik Bergflødt Sykepleiefaglig konsulent Kompetansesenter for demens

2 Hjemmesykepleiens betydning for pårørende «Når du [pasienten] ikke klarer å holde system, da må det være systemet rundt deg som fanger opp hvordan det egentlig er» Søster, 78 år

3 Hjemmesykepleiens betydning for hjelpen «Pasienten kan ikke formidle en informasjon som er sikker… - det blir pårørendes og hjemmesykepleiens kommunikasjon» Niese, 49 år, eneste pårørende

4 7 pårørendeinformanter 4 døtre Søster, niese og sønn 1-3 års erfaring med hjemmesykepleie 3 besøk daglig vanligst Bor ikke sammen med pasienten

5 5 ansatte i gruppeintervju AlderUtd.Utd.fullført Ant.år i HSY Ant. År i helsevesenet Er/vært pårørende til en person med demens 27SPL201014Ja 37SPL Ja 40H Nei 55OMS Ja 59H1984/ Ja

6 Funn 7 mulige samarbeidskanaler –Telefon, i dørstokken, beskjedbok, lapper på kjøkken, SMS, epost, møte hos hjemmesykepleien. 3 samarbeidskanaler mitt fokus –Telefonen –«Dørstokken» –Beskjedboken

7 Tillit til hjemmesykepleien Kjekke Lyttende Flotte folk Omsorgsfulle Bare helt topp… Imøtekommende

8 De erfarne fremmer dialog «Når jeg ser at den og den er på jobb, og jeg er der så yesss!...da kan jeg snakke litt mer. En som er mer erfaren»

9 Pårørendes både-og Fornøyd Ikke fornøyd

10 Fremmer samarbeid Trygt å ha HSY innom Pårør. har en positiv innstilling og tillit Ansatte med langsomt hastverk Beskjedboken kan gi trygghet Være frempå: -Å invitere pårørende til samarbeid Hemmer samarbeid Negative enkelthendelser Travle hjelpere Beskjedbokens uavklarte formål Ringeterskel Hvordan går det med mor? Ønsker tydelig svar Fornøyd Ikke fornøyd

11 «Dørstokken» De ansatte med «langsomt hastverk» –Triks for å lykkes med oppdrag –Sette seg ned 2 min. –«har skjønt det» –Gir råd, foreslår løsninger –«gir mor tid til å respondere»

12 «Dørstokken» De ansatte som oppfattes som travle… –Opplevelse av mange ulike hjelpere –Opptrer som raske –Gjør kun det en er satt til – snakker lite –fremstår som uerfarne –Hva gjør dette med evnen til å holde oversikt? –Virker usikre ved spørsmål

13 Telefonen «Det tar meg 2 minutter å skrive en melding med dato, om at hun [pasienten] skal være borte i julen. Det å ta opp en telefon, og ikke få tak i dem…og det i arbeidstiden…»

14 Telefonen Jeg har lært når jeg kan ringe dem Ringeterskelen… –Hva kan jeg spørre om? –Jeg kan ikke alltid ta telefonen – er på jobb –Ønsker andre kanaler for korte beskjeder; sms/epost De om akutte ting, jeg om praktiske ting… –Savner informasjon om status med «mors helsehjelp» (Jfr pasrl § 3-3) –Tenker ikke alltid på relevansen av å dele egne observasjoner «Skal ikke hjemmesykepleien fange dette opp»?

15 Beskjedboken Skrives det til: –pasient? –pårørende? –ansatte seg imellom?

16 Å skrive i beskjedboken Ansatt Kontrollering? Til oss imellom? Dobbelføring? Skriver i samme tema som forrige Pårørende Trygghet Til meg, for å bekrefte… Gir meg forutsigbarhet Når mor sier at «her har det ikke vært noen»

17 Anbefaling beskjedbok? 1.Avklare formål og forventninger til beskjedboken 2.Merke formål og forventning frempå bok eller i oppdragstekst 3.Ikke bruke beskjedbok dersom uklart

18 Skeptisk av negativ enkelthendelse(r) Klarer de å se en slags tråd i ting? Lurer på om de har en slags oversikt. Det er det eneste jeg er utrygg på, fordi jeg har opplevd en glipp på det.

19 Sen dialog Pasient motsetter seg hjelp Hva? Oppdager at 3 av 7 middager igjen i kjøleskapet? Får ikke mor mat hver dag? Jeg må sjekke at mor får mat Vi går i dialog i etterkant

20 Tidlig dialog Pasient motsetter seg hjelp 3 av 7 middager igjen i kjøleskapet? Ja hun spiser bare halve porsjoner Jeg er trygg på at mor får mat hver dag, fordi HSY ringer meg dersom avvik Jeg trenger ikke kontrollere Vi går i dialog i forkant

21 Anbefaling inkludere pårørende 1.Avklar tilgjengelighet –Avklar hvor vi skal samarbeide, hvordan avtale tid? –Primærkontakt 2.Skape felles forståelse for nytten i samarbeidet –Innhold; hvem kan bidra med hva –Avklare forventninger –Avklare beskjedbokens formål? 3.Støtte og anerkjennelse til pårørende 4.Sikre at pårørende deltar –Pårørende informerer om observerte endringer? –Invitere, være frempå? Tilpasset til Sørensen & Torfings 4 demokratiske forankringspunkter, 2009

22 Inkl.pårørende i praksis Datter sier: «Ring meg mellom kl. 13 og 15 – er på jobb. Jeg vil følge med på endringer hos mor, og tusen takk for at du støttet meg på ikke å besøke den første uken på korttidsoppholdet for 2 måneder siden. Var så sliten, men hadde så dårlig samvittighet. Kjekt at du ringer meg hver 3. måned, så vi kan gå gjennom status.

23 Takk for oppmerksomheten Trond Eirik Bergflødt Sykepleiefaglig konsulent Kompetansesenter for demens


Laste ned ppt "Hvordan samarbeider hjemmesykepleien og pårørende - til beste for personer med demens? En mastergrads-studie, våren 2014 19.Mars 2015 Parallellsesjon NSF."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google