Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Røyk og evakuering Bodil Aamnes Mostue Brennaktuell kunnskap

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Røyk og evakuering Bodil Aamnes Mostue Brennaktuell kunnskap"— Utskrift av presentasjonen:

1 Røyk og evakuering Bodil Aamnes Mostue Brennaktuell kunnskap
Dagsseminar om brann i et offshore-perspektiv Ullandhaug, 27. oktober 2005

2 Effekt av røyk ved evakuering
Redusert sikt Giftig røyk Varmepåkjenning Ved evakuering vil røyken…… Hvor farlig røyken er avhengig av en rekke faktorer som bl.a. hva som brenner, hvor mye som brenner, tilgang på luft etc. Tålegrenser

3 Giftige gasser Narkotiske gasser Irriterende gasser Redusert oksygen-
CO, CO2, HCN Narkotiske gasser Irriterende gasser Redusert oksygen- konsentrasjon Irriterende gasser HCL, NOx, NH3, SO2, HF, HBr og akrolein …..

4 Narkotiske gasser CO (karbonmonoksyd) CO2 (karbondioksyd)
Kullosforgiftning – Hyppigste dødsårsak i brann Medfører nedsatt oksygentilførsel – binder seg til hemoglobinet i blodet CO2 (karbondioksyd) Ikke så farlig i seg selv Medfører økt pustefrekvens HCN (blåsyre) 20 ganger giftigere enn CO Medfører at kroppen ikke kan nyttiggjøre seg oksygenet som er bundet til hemoglobinet

5 Giftigheten til CO

6 Brann: 7. april 1990 kl 02:20 159 personer omkom
This is a picture of the Scandinavian Star at port in Copenhagen. 7th April, 0200 am in the night in 1990 the boat was struck by a catastrophe; a fire that killed 159 people. Mostly Norwegians on their way to Eastern holidays in Denmark The fire happened while the boat was in the middle of Skagerak

7 Brannetterforskningen
Finne: Brannårsak, arnested og når brannen startet Hvordan brannen utviklet seg og viktige forhold som ledet til ulykken Anbefalinger på hvordan slike ulykker kan unngås i fremtiden

8 Scandinavian Star Ingen sprinkleranlegg i publikumsområdene
Manglet automatisk deteksjonsanlegg Branndører ble holdt åpne av magnetholdere og lukket seksjonsvis fra kommandobrua Mannskapet hadde ikke hatt brannøvelser Mannskapet bestod av flere nasjonaliteter og kommuniserte dårlig

9 Brannen Produserte store mengder gråsvart røyk
Uvanlige mengder blåsyre (HCN) Store mengder kullos (CO) (7-13 minutter etter antennelse av brannen fylte den dødelige gassen korridorene på passasjerdekkene.)

10

11 Etter katastrofen IMO har etablert en resolusjon for dokumentasjon av giftighetsinnhold i materialer IMO har etablert flere prosedyrer for å dokumentere vanntåkebeskyttelse i maskinrom, korridorer, lugarer og oppholdsrom


Laste ned ppt "Røyk og evakuering Bodil Aamnes Mostue Brennaktuell kunnskap"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google