Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertJosef Bakke Endret for 9 år siden
1
Norwegian Ministry of Fisheries Beslutning om opprettelse av en ny gruppe I for torsk, hyse og sei for kystflåten nord for 62°N Trondheim, 1. november 2002 Fiskeriminister Svein Ludvigsen Ny gruppe I for torsk, hyse og sei
2
Norwegian Ministry of Fisheries Verdier fra havet - Norges framtid Disposisjon Bakgrunn og hensikt - Hvorfor adgangsbegrense? Kriterier som gir opprykk til ny gruppe I Antall fartøy som gis opprykk Fylkesvis fordeling av opprykk Sammendrag - oppsummering
3
Norwegian Ministry of Fisheries Verdier fra havet - Norges framtid Bakgrunn og hensikt - Hvorfor adgangsbegrense? Hvorfor adgangsbegrense? - for å bedre lønnsomheten i flåten og verdiskapingen i fiskerinæringen - for å legge til rette for reguleringer som fører til en mer hensiktsmessig avvikling av fisket - Finnmarksmodellen under 10 m.s.l 13,25% Torsk i 2002:10 – 14,99 m.s.l. 38,25% 15 – 20,99 m.s.l. 30,00% 21 – 27,99 m.s.l. 18,50%
4
Norwegian Ministry of Fisheries Verdier fra havet - Norges framtid Bakgrunn og hensikt forts. Hensikten med forslaget som har vært ute på høring er å skille ut fartøy med jevn høy aktivitet fra fartøy med lavere aktivitet. Hovedutfordring ved adgangsbegrensning av kystflåten - Ta vare på mangfoldet i fiskeflåten og utnytte fordeler mangfoldet gir - Legge til rette for fartøy med ulikt aktivitetsnivå og driftsmønster - differensiert og levedyktig kystflåte som kan - fiske når været og tilgjengeligheten er god, samt - stabile rammebetingelser for den helårsdrevne kystflåten Finnmarksmodellen vil ivareta begge disse hensynene - fordelingen mellom lengdegruppene vil ligge fast - de minste fartøyene får en garantert andel
5
Norwegian Ministry of Fisheries Verdier fra havet - Norges framtid Kvalifiseringskrav fartøyet har fisket og levert minst 90% av maksimalkvoten gitt fra årets begynnelse av hyse eller sei i ett av årene 1999, 2000 eller 2001, eller fartøyet har fisket og levert minst 75% av maksimalkvoten gitt fra årets begynnelse av torsk og minst 75% av maksimalkvoten gitt fra årets begynnelse av hyse eller sei i ett av årene 1999, 2000 eller 2001, eller fartøyet har fisket og levert minst 90% av maksimalkvoten gitt fra årets begynnelse av torsk og minst 50% av maksimalkvoten gitt fra årets begynnelse av hyse eller sei i ett av årene 1999, 2000 eller 2001. ABCABC
6
Norwegian Ministry of Fisheries Verdier fra havet - Norges framtid Oversikt - antall fartøy som oppfyller de ulike vilkår antall vilkår type vilkår Ant. fartøy som kan gis opprykk A265 1B 15318 C 38 A + B 24 2 A + C 0 42 B + C 18 3 A + B + C 73 73 Antall fartøy som oppfyller minst ett av vilkårene433
7
Norwegian Ministry of Fisheries Verdier fra havet - Norges framtid Fylkesvis fordeling av fartøy i opprykksposisjon Fartøy med opprykk fra Gr.II Økning av Gr.I Fylke Antall Prosent Prosent Finnmark 4711 % 9 % Troms 65 9 %13 % Nordland18921 %19 % Nord-Trøndelag 3224 %53 % Sør-Trøndelag 2714 %38 % Møre og Romsdal 5510 %28 % Sogn og Fjordane 5 7 %11 % Hordaland 621 %50 % Rogaland 531 %83 % Akershus 150 % 100 % Vestfold 1* Totalt433
8
Norwegian Ministry of Fisheries Verdier fra havet - Norges framtid Sammendrag - Ny Gruppe I for torsk, hyse og sei Stort rekrutteringsløft - Ny Gruppe I øker med 18 % Det innføres adgangsbegrensninger i kystflåten og at det opprettes en felles gruppe I i fisket etter torsk, hyse og sei for fartøy under 28 meter som fisker med konvensjonelle redskap nord for 62 N etter tidligere nevnte kvalifiseringskrav. Fisket etter torsk, hyse og sei i gruppe II skal fortsatt være åpent Fartøy i dagens gruppe I gis adgang til å delta i den nye gruppe I
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.