Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

 Du skal vite hva arv er.  Kunne forklare sammenhengen mellom gener, kromosomer og DNA.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: " Du skal vite hva arv er.  Kunne forklare sammenhengen mellom gener, kromosomer og DNA."— Utskrift av presentasjonen:

1

2  Du skal vite hva arv er.  Kunne forklare sammenhengen mellom gener, kromosomer og DNA.

3  Noen egenskaper er arvelige, andre får du fra miljø, diskuter med sidemann hva.  Arvestoff kalles DNA.  Cellene inneholder gener.

4  Gen er en liten del av DNA-tråden.  Oppskrift på et protein.  Proteinene styrer hvordan vi ser ut, for eksempel høyde.

5  Danner enzymer.  Sørger for muskelbevegelser  Fungerer som reisverk i celler  Fungerer som signalmolekyler  Reagerer på påvirkninger fra sansecellene.  Danner immunforsvaret vårt.  Sørger for transport i kroppen.

6  Satt sammen av aminosyrer  Finnes 20 unike aminosyrer  Proteiner dannet av kjeder med aminosyrer.  Mange ulike muligheter for kombinasjoner.  Oppskrift på proteiner finnes på kromosomene i genene der.

7  En lang tråd med DNA med flere gener. (Et gen er oppskrift på et protein.)  Du har 46 kromosomer, 23 fra mor og 23 fra far, dvs 23 par.  Til sammen har vi 2m DNA i hver celle. HAR DU GENENE SOM GJØR AT DU KAN SMAKE PTC?

8

9  Vite hvordan egenskaper arves.  Kunne forklare forskjellen på normal celledeling og reduksjonsdeling.  Kjenne begrepene homozygot og heterozygot.  Kunne tegne krysningsskjema.

10  Les side 69.  mflash/kromozoom_nonpop.html mflash/kromozoom_nonpop.html

11  Spørsmål om prøva? Du skal kunne forklare:  hva vanlig celledeling er.  hva reduksjonsdeling er.  hva som skjer når de to genversjonene er ulike  utrykkene homozygot og heterozygot. Du skal kunne lage krysningsskjemaer.

12  Gå sammen to-tre stykker.  Skriv ned hva dere kan om vanlig celledeling og reduksjonsdeling.

13  Vanlig celledeling  Dannelse av kjønnsceller (reduksjonsdeling)

14  Dominant – Vikende  Homozygot – Heterozygot  Krysningsskjema Aktivitet s.73  Hva bestemmer kjønnet?

15  Kunne bruke krysningsskjema.  Vite hva som bestemmer kjønnet.  Kunne oppbygningen av DNA.

16 En oversikt over hva som KAN skje med genene når kjønnsceller fra mann og kvinne blandes. (Se også s. 72.)

17  Kjønnskromosomene, X og Y.  Jente: XX  Gutt: XY Mannens kjønnskromosomer Kvinnens kjønns- kromosomer

18  Se s i boka.

19  Ei «kokebok» for hvordan cella fungerer.  Genene er «oppskrifter».  Molekylene A, C, T og G er «bokstavene» som oppskriftene er skrevet med.  3 molekyler koder for ei aminosyre.  Et gen er alle kodene som må til for å sette sammen aminosyrer til et protein. (Fra noen titall til flere tusen aminosyrer i et protein.)

20  Den DNA-koden er global.  Hvorfor to tråder i DNA? -Sterkere -Lett å kopiere Vil du vite mer:

21  Lage seigmannskoden, se s. 82.  Kunne forklare hva arv er.  Vite noen årsaker til at arvestoff endrer seg.  Kunne forklare hvordan naturlig utvalg fungerer. Lekse: Oppgave 2-6 på s. 99 om 2.2.

22  Kunne forklare hva arv er.  Vite noen årsaker til at arvestoff endrer seg.  Kunne forklare hvordan naturlig utvalg fungerer.

23  Vite noen årsaker til at arvestoff endrer seg.  Kunne forklare hvordan naturlig utvalg fungerer.  Kunne finne argumenter for og mot en sak uavhengig av personlig standpunkt. Lekse: 7-8 under 2.2 på s. 99 og 3-4 under 2.3 på s. 100.

24  Evolusjon – utvikling av nye arter på jorda ved at arvestoffet til alle organismer gradvis forandrer seg 

25 Bruk boka og finn ut hva disse begrepene betyr:  Seksuell formering  Kopieringsfeil  Mutasjon  Miljøskadet DNA  Naturlig utvalg Nonstop-øvelse s. 95.


Laste ned ppt " Du skal vite hva arv er.  Kunne forklare sammenhengen mellom gener, kromosomer og DNA."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google