Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Digital historiefortelling - prøv selv

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Digital historiefortelling - prøv selv"— Utskrift av presentasjonen:

1 Digital historiefortelling - prøv selv
Grete Jamissen NFF-konferansen

2 Hva er en digital historie?
En digital historie er en kort ”film” produsert av den som selv forteller. Fortellingen understøttes av egne fotografier, tekster, (videoinnspillinger) og lydopptak som redigeres med enkle redigeringsprogram.

3 Bruker dette bildet for å illustrer ”hvor det kommer fra”

4 Litt historie Dana Atchley – Roadshow
Utviklet som metode ved Center for digital storytelling i San Francisco 1994 Sjanger meget bestemt – få frihetsgrader for deltakerne (ref. Haslum-foredraget) BBC har hatt flere prosjekter – Capture Wales og Telling lives UR(SETV) har holdt på lenge NRK har prøvd seg, men uten å følge sjangeren Norsk miljø i Bergen – Flimmerfilm – prøver ut forskjellige metoder

5 Dagens heteste prosjekter
Digitalt fortalt – kulturminneåret 2009

6 digital historiefortelling på HiO ”personlig-faglig” – formidling og læring
Kunnskapsdeling og –utvikling - Master i folkehelse Praksisfortellinger Prosjekthistorier - ABM-utvikling - museumsformidling - IPH - St. Svithun administrasjon elever

7 En ”typisk” workshop Dag 1 mål: finne og skrive historien
fra ”fri flyt” til 300 ord Mellomperiode mål: finn bilder, illustrasjoner, lydspor og gjenstander modning av historien Dag 2 mål: Opptak av lyd Dag 3 mål: Fullfør produksjonen

8 Dramaturgi Anslag/intro Presentasjon Fordypning ”Point of no return”
Opptrapping Klimaks/løsning Avslutning

9 Halvtotal Total Halvnært Nært Ultranært Grete Jamissen

10 Dramalog Konflikt eller problemstilling Løsning Tittel Fordypning
Avslutning Anslag Presentasjon

11 Storyboard

12 ”Sju elementer” 1. Et ståsted 2. Dramatisk spørsmål
3. Følelsesmessig innhold 4. Din egen stemme 5. Kraften i god musikk og lydeffekter 6. Økonomi 7. Rytme 12

13 Om å finne historien Livslinje - veiskiller ”Triggere” Hvilken velge?
Morsomme episoder, livsfilosofi, magiske øyeblikk, opplevelser som skapte mine verdier, første gang… ”Triggere” øyeblikk, da jeg… Hvilken velge? Har jeg bilder? Er jeg klar for å dele? Personlig – privat?! Er det en god historie? Inviterer den til refleksjon? Poeng med allmenn interesse?

14 Bildebruk I forhold til den muntlige fortellingen
Bilder som legger til Samme bilde – ny betydning Bilder som står på egne ben Et bilde med mye informasjon trenger mye plass I forhold til hverandre – enhetlig uttrykk Eller bevisst det motsatte Svart/hvitt – farger, nytt-gammelt? Tegninger, skannete aviser, brev og annet Bilder som antyder heller enn er overtydelige Antall? KlippelængdeLængden på et klip er selvsagt bestemt af klippetempoet. Der er en klar tendens til, at det tempo stiger. I 1991 var de danske mediers gennemsnitlige klip på 12 sekunder, hvor det i dag er på godt 7 sekunder. I USA er gennemsnits tiden nede på 3-4 sekunder. Længden på et klip er et valg om udtryk, billed- og speakindhold. Det er et vigtigt udtryksværktøj.

15 Bruk egne bilder og ta opp lyd
Åndsverksloven beskytter opphavspersonens eksklusive rett til å distribuere sitt arbeid, kreativt og intellektuelt privat bruk offentlige dokumenter sitat med kildehenvisning ”70 års regel” ??? Tillatelse fra de som er avbildet Spesielt varsom med barn

16 Medieressurser !!Husk å oppgi kilde og gi anerkjennelse !!
Creative Commons !!Husk å oppgi kilde og gi anerkjennelse !! 16

17 Produksjon – prosess og tips
Tre skritt: Importer lydfiler, bilder og eventuelt videoer Rediger – overganger, effekter Fullfør Tre viktige begreper: Collection Project Movie .jpg gif .mp3 .wav .wma .mswmm .wmv 17

18 Praktiske råd Hold greie på filene dine – Moviemaker er ”dum”
Når et bilde fjernes -> Moviemaker lukker gapet Hvordan få et tomt rom? -> ”add title before selected clip” Et dobbelt lydspor i MovieMaker? Fullfør filmen, åpne nytt prosjekt, importer som video, legg til nytt lydspor og fullfør igjen Husk 5 sekunder svart i starten Tittel Max 3 minutter – 300 ord Rulletekster og takksigelser

19 En god digital fortelling?
Levende fortellerstemme Dramaturgisk grep Et brennende spørsmål Bilderikt språk Utsnitt Klipperytme Lydkvalitet Virkemidler balansert Kreativ – og samtidig nøktern Enhetlig uttrykk – ”google-helvetet” ->egne bilder ”Schâfereffekt” Antydninger og spørsmål heller enn fasit ledelse administrasjon GOD: både en god læringsprosess for de som lager den og sette i gang refleksjoner hos oss som hører den. Noen erfaringer med hva som fungerer i en historie – og som jeg tror også forsterker effekten for fortelleren Dramaturgi – klassisk plot Mest interessant der det er et brennende spørsmål Begreper: Schãfer-effekten Google-helvet ”Lysbildeshow”. Ikke tilpasset rytmen og pauser i teksten. Bildene skifter ”rsndom”. Har tydelige deler, eks. blander ikke de personlige case-bildene med de som hører hjemme i fakta-delen, men innefor hver del er det mye lysbildeflyt Lite nære og ultranære bilder tekstlig. Mangler ”tårene på kinnet” (unntak Mental health) En del ”riktig – galt” –blir ofte litt lite engasjerende. Finnes en ”fasit” . Voice er veldig viktig! Lydkvalitet- forstyrrer hvis det er for lavt mer enn sus. Ikke for nært, og ikke for lavt. Pusting og nivåforskjeller, bakgrunnsstøry. Råd. Hør på opptaket og ta det eventuelt om igjen Musikk meningsbærende sammen med bilder uten tale. Litt schãfereffekt – eks ”så tjukk du har blitt…”. Tenk balanse i hva som er meningsbærende til enhver tid – bilde, lyd eller tale. De andre virkemidlene skal støtte men ikke ”doble”. Motsatt schäfereffekt – skjønner ikke sammenhengen mellom bilde og tekst. Metaforisk – ikke brukt. Oftest konkret og rett på sak. Utsnitt: Vi har innført fem – Esther sjekker og tegner Vær bevisst på veksling mellom utsnitt – ikke tilfeldig ut og inn. Velg hvilke momenter som skal forsterkes med nærbilde. Brukes for å skape nærhet til stoffet. Hvilke deler vil vi knytett nærhet til? En del nære bilder på ”lidelse”. Åpne sår, Biafra-barn. Slik vi er vant til å få bilder fra Afrika. Unngå klisjeer hvis du ikke vil bruke det som et virkemiddel. Tenk litt mer kreativt og orginalt på valg av bilder. Kan Norge være noe annet enn melkesjokolade? Vær bevisst på hvilken tradisjon du gjør deg til bærer for og formidler videre gjennom det preget filmen har, særlig ved bruk av bilder og musikk. Unngå ”melodrama”, vær obs på når det vipper over og blir litt parodisk. Blir fort for lettvint når man smører på med ”sterke” bilder. Blir ikke så sterke når du har sett dem hundre ganger før. ”Har en plan” Virkemidler – copyright Egne bilder, undervisnings- personale elever


Laste ned ppt "Digital historiefortelling - prøv selv"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google