Laste ned presentasjonen
1
Grunnkurs i webpublisering
Oslo kommune Byrådslederens avdeling Informasjonsseksjonen Grunnkurs i webpublisering Intro: Sentral redaktør, Bente M. D. Bastiansen Praktisk del: Torolf Stålvik og Slavomir Polivka Hei! Navn – tatt over. Kort sagt går dette ut på at jeg har kontakt med de virksomheter og byråer som trenger veiledning i designprogrammet – og også er den som påpeker når noen har gjort noe som ikke er i henhold til bestemmelsene i designhåndboka. Jeg skal i dag gi dere en kort intro til noen av bestemmelsene i designhåndboka, og se litt spesielt på bruk av byvåpenet, den typografiske signaturen og stillingsannonser.
2
Webarbeidet i Oslo kommune
Felles plattform Publiseringsverktøy Brukerstøtte Drift- og utvikling Benytter publiseringsverktøyet CorePublish Alle virksomheter har eget nettsted Underkant av 100 nettsteder Hvert nettsted har egen webredaktør Webredaktør – kontaktpunkt for virksomheten
3
Webarbeidet i Oslo kommune
Brukerstøtte sentralt: Torolf og Slavomir Brukerstøttesider på intranett oslo.kommune.no/brukerstøtte Webforum
4
Nordmenn er på nett Norge er det land i verden hvor flest er på www
Rundt 90 % har tilgang til nett Det offentlige Norge på nett Hovedkanal for informasjon til og kommunikasjon med publikum Hvorfor? Tilgjengelig hele døgnet Raskere, enklere Når ut raskere enn noe annet medium
5
Stiller krav til oss som publiserer
Offentlig informasjon = vanskelig tilgjengelig Benytt brukernes ord Informasjonen må være oppdatert, korrekt og etterrettelig Skrive på nett-regler
6
www.oslo.kommune.no Oslo kommunes største kommunikasjonskanal
Ca besøk pr mnd Totalt mellom og innom daglig
7
Web: Kommunikasjonskanal nr 1
Eks: oslovannet 17. okt 2007 Besøk på Vann- og avløpsetatens nettsider : Nærmere I snitt har etaten 300 besøk daglig
8
Skrive på nett 10 regler Skriv for brukeren – ikke for deg selv
Lag luftig tekst; et avsnitt skal aldri være mer enn 100 ord Skriv kort og konsist Lag meningsbærende overskrifter Bruk mellomtitler Bruk kulepunkter Si det viktigste først (spesielt i ingressen, som ikke bør være lengre enn ord) 8. Benytt brukernes ord; dagligtale 9. Lag riktige lenker; unngå ”klikk her” og ”les mer” – lenketeksten skal beskrive innholdet 10. Les korrektur
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.