Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

EPost Pensum: Olsen, kap. 7 ”Email”. Egenskaper ved ePost Asynkron Tekstlig Enkel Effektivt Universell adressering (IP adresser) Universell bruk Vedlegg.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "EPost Pensum: Olsen, kap. 7 ”Email”. Egenskaper ved ePost Asynkron Tekstlig Enkel Effektivt Universell adressering (IP adresser) Universell bruk Vedlegg."— Utskrift av presentasjonen:

1 ePost Pensum: Olsen, kap. 7 ” ”

2 Egenskaper ved ePost Asynkron Tekstlig Enkel Effektivt Universell adressering (IP adresser) Universell bruk Vedlegg Standarder

3 ePost er effektivt Adressebok ”Reply” Send til mange funksjon ”Forward” Arkivering (”content management”) Vedlegg Kan sendes ut automatisk, delvis leses automatisk

4 Men e-post er ikke sikkert Mulig å endre på avsender, mottaker, på selve meldingen, m.m. For faktura har vi eFaktura som er kryptert Posten og andre tilbyr sikrere e-post (Digipost m.m.), kan brukes for andre meldingstyper enn faktura (f.eks. for overføring av data i helsetjenesten)

5 SMS har mange av de samme egenskapene som e-post: Asynkron Enkel Tekstbasert Universell adressering (telefonnr) Universell implementasjon (på de fleste mobiltelefoner) Vedlegg (MMS) Automatisk utsending/mottak

6 Problemer med e-post Sikkerhet SPAM Noen av oss mangler gode rutiner på sending og mottak av e-post (også firma) Lett å gjøre feil (f.eks. sende fortrolig informasjon til alle istedenfor bare til en) Vi lærer etter hvert!

7 Sammenligning SMSChatMailTelephone (voice) FaxVideo conf. AsynchronousYes (no)YesNoYesNo Synchronous(Yes)Yes NoYesNoYes Computer readable text Yes No ImagesYesLimitedYes NoYes Data filesYesNoYes No (No) Fast (send message)Yes NoYes One to manyYesLimitedYes LimitedYesLimited Costs~ 0Low~ 0MediumLow- highMedium ForwardYesLimited- - Automatic handlingYesLimitedPossibleNoLimitedNo- Automatic gen.Yes PossibleYesLimitedYes-

8 e-Post gir nye muligheter Effektiv: kommunikasjon med kunder og leverandører (venner og bekjente) internasjonal kommunikasjon kontaktflate mot ansatte utveksling av informasjon i distribuerte grupper

9 SMS gir nye muligheter: Kontakt med kunder (venner) Saldo på konto Varsling om inn- og utbetalinger Måleravlesing Varsling om hendelser (forsinket fly) ”Push” løsninger passer godt her

10 Eksempel Vi sitter på et viktig møte. Møtet varer lengre enn forventet. Vi når ikke 17-flyet hjem. Sender SMS til flyselskapet: “Senere fly” og får svar: “Du har nå plass på SK123 som går 19:30 fra Gardermoen” dvs. all annen informasjon er hentet fra kontekst

11 Chat gir nye muligheter Kontakt med kunder (venner) Kjekt der vi vil ha svar nå Ofte mer effektivt enn telefon: Vi kan spørre om ting som også andre har spurt om. I noen sammenhenger kan svaret være et standardsvar, satt opp av maskinen (automatisk) eller av kundebehandler eller begge deler Kundebehandler kan svare flere ”samtidig” Passer godt sammen med andre nett-tjenester (nettbank, billettbestilling)

12 Vil applikasjoner erstatte epost Kan applikasjoner som Facebook og lignende erstatte e-post Elektronisk kommunikasjon (som før), men innen en brukergruppe Vedlegg kan være et problem (særdeles nyttig med e-post) Mange firma bruker Lotus Notes som sin interne kommunikasjonskanal (meldinger, møtebok, m.m.)

13 Blir vi mer asosiale? Elektroniske medier er effektive Erstatter telefon og personlig kontakt Fokus på ”lukkede” deler Går noe tapt – hva med de åpnere deler av kommunikasjonen? Kan vi gjøre noe med dette? Er sosiale medier et svar?


Laste ned ppt "EPost Pensum: Olsen, kap. 7 ”Email”. Egenskaper ved ePost Asynkron Tekstlig Enkel Effektivt Universell adressering (IP adresser) Universell bruk Vedlegg."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google