Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Evalueringen av Kunnskapsløftet - Om sosial ulikhet i skoleresultater på ungdomstrinnet Anders Bakken, NOVA Sluttkonferansen for evalueringen Oslo, 31.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Evalueringen av Kunnskapsløftet - Om sosial ulikhet i skoleresultater på ungdomstrinnet Anders Bakken, NOVA Sluttkonferansen for evalueringen Oslo, 31."— Utskrift av presentasjonen:

1 Evalueringen av Kunnskapsløftet - Om sosial ulikhet i skoleresultater på ungdomstrinnet Anders Bakken, NOVA Sluttkonferansen for evalueringen Oslo, 31. oktober 2012

2 Sammenheng mellom sosioøkonomisk familiebakgrunn og karakterer

3

4 Sosioøkonomisk gradient

5 Kjønnsgapet

6 Elever med innvandringsbakgrunn -definert som å ha to utenlandsfødte foreldre

7 «Minoritetsgapet»

8 Karakterer justert for sosioøkonomisk familiebakgrunn

9 Tre drivkrefter Flere får toppkarakterer Flere elever får ikke karakterer Økte skoleeffekter

10 Økende andel med toppkarakter… Alle elever

11 … har en tydelig sosioøkonomisk profil Elever med HØY sosioøkonomisk familiebakgrunn Elever med LAV sosioøkonomisk familiebakgrunn Alle elever

12 Økende andel uten karakterer… Alle elever

13 … har en tydelig sosioøkonomisk profil Elever med LAV sosioøkonomisk familiebakgrunn Elever med HØY sosioøkonomisk familiebakgrunn Alle elever

14 Økte skoleeffekter Sammensetningen av elevmassen på den enkelte skole har fått økende betydning

15 Er det forhold utenfor skolen som gjør at ulikhetene øker? Større inntektsforskjeller mellom foreldrene Det er flere elever med innvandringsbakgrunn Noen flere elever går på privatskoler Ungdomskullene er større MEN DETTE FORKLARER IKKE MØNSTRENE – Ulikhetene øker stort sett over alt

16 Frikjennes reformen som bidragsyter til økte forskjeller? Tja – men «knekkpunktet» i utviklingen sammenfaller i tid med innføringen av reformen

17 Mulige mekanismer som kan ha ført til økt ulikhet i skolen Reformens innhold og vektlegging av akademiske ferdigheter

18 Mulige mekanismer som kan ha ført til økt ulikhet i skolen Reformens innhold og vektlegging av akademiske ferdigheter Foreldrenes rolle

19 Mulige mekanismer som kan ha ført til økt ulikhet i skolen Reformens innhold og vektlegging av akademiske ferdigheter Foreldrenes rolle Lærernes vurderingspraksis

20 Mulige mekanismer som kan ha ført til økt ulikhet i skolen Reformens innhold og vektlegging av akademiske ferdigheter Foreldrenes rolle Lærernes vurderingspraksis Har reformen vært særlig gunstig for skoler i «høystatusområder»?

21 Konklusjon Kunnskapsløftet har ikke noen utjevnende effekt på elevenes læringsutbytte – i alle fall ikke på ungdomstrinnet


Laste ned ppt "Evalueringen av Kunnskapsløftet - Om sosial ulikhet i skoleresultater på ungdomstrinnet Anders Bakken, NOVA Sluttkonferansen for evalueringen Oslo, 31."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google