Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Haz que lo digan Høgskolelektor Svein Erik Svendsen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Haz que lo digan Høgskolelektor Svein Erik Svendsen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Haz que lo digan Høgskolelektor Svein Erik Svendsen

2 Haz que lo digan 1 Materiell: Papirlapper på størrelse med visittkort, PostIt e.l. Materiell: Papirlapper på størrelse med visittkort, PostIt e.l. Nivå: Begynner – avansert Nivå: Begynner – avansert Tid: 10 – 15 minutter Tid: 10 – 15 minutter Mål: Muntlig produksjon, resepsjon og interaksjon Mål: Muntlig produksjon, resepsjon og interaksjon Forberedelse: På lappene skriver lærer og/eller elev ord og uttrykk som skal være svar på spørsmål, f.eks.: ”Ayer”, ”No, no me gustan”, ”Azúl”, ”Miércoles” osv. Forberedelse: På lappene skriver lærer og/eller elev ord og uttrykk som skal være svar på spørsmål, f.eks.: ”Ayer”, ”No, no me gustan”, ”Azúl”, ”Miércoles” osv.

3 Haz que lo digan 2 Framgangsmåte: Framgangsmåte: Del elevene inn i par, A og B. Del elevene inn i par, A og B. Hver elev skal ha et visst antall ferdigskrevne lapper med svar på et tenkt spørsmål. Ingen andre skal se hva som står på lappene. Hver elev skal ha et visst antall ferdigskrevne lapper med svar på et tenkt spørsmål. Ingen andre skal se hva som står på lappene. Nå skal A stille spørsmål til B på en slik måte at B svarer det som står på kortet til A. (Men B skal selvsagt ikke vite på forhånd hva som står der!) Nå skal A stille spørsmål til B på en slik måte at B svarer det som står på kortet til A. (Men B skal selvsagt ikke vite på forhånd hva som står der!) Det er viktig at A stiller sitt spørsmål så presist at han får nøyaktig det svaret som står på kortet Det er viktig at A stiller sitt spørsmål så presist at han får nøyaktig det svaret som står på kortet

4 Haz que lo digan 3 Eksempel: Eksempel: A har et kort hvor det står ”Azúl”. Kom med forslag til spørsmål kan han stille B for at B skal svare ”Azúl”. A har et kort hvor det står ”Azúl”. Kom med forslag til spørsmål kan han stille B for at B skal svare ”Azúl”.

5 Haz que lo digan 4 Mulig løsning: ”De qué color es el cielo?” Mulig løsning: ”De qué color es el cielo?” Nå er det B sin tur til å stille spørsmål! Nå er det B sin tur til å stille spørsmål!

6 Haz que lo digan 5 På et elementært nivå kan spørsmålene og svarene være ganske enkle. For å få svaret ”No, no sé”, kan spørsmålet være så enkelt som ”Sabes hablar ruso?” På et elementært nivå kan spørsmålene og svarene være ganske enkle. For å få svaret ”No, no sé”, kan spørsmålet være så enkelt som ”Sabes hablar ruso?” Kortene kan da inneholde enkle svar som ”No, no sé”, ”Mañana”, ”De Noruega” osv. Kortene kan da inneholde enkle svar som ”No, no sé”, ”Mañana”, ”De Noruega” osv.

7 Haz que lo digan 6 På viderekomne nivå kan svarene f.eks. være: ”Cuando yo era pequeño/a”, ”Depende”, ”Sí, lo habría hecho”, ”Lo siento, pero no puedo responder a eso” osv. På viderekomne nivå kan svarene f.eks. være: ”Cuando yo era pequeño/a”, ”Depende”, ”Sí, lo habría hecho”, ”Lo siento, pero no puedo responder a eso” osv.

8 Haz que lo digan 7 Det er viktig å demonstrere denne aktiviteten først for klassen, slik at elevene blir klar over at de må stille presise spørsmål for å få presise svar. Hvis du f.eks. vil at den andre skal svare ”Soltero”, kan du ikke spørre ”¿Estás casado?” Det er bedre å stille et spørsmål som f.eks. ”¿Cómo se dice una persona que noe está casada?” Svaret kan da selvfølgelig bli ”Despreocupada” eller ”Feliz”. Heldigvis er det alltid noen spøkefugler i klassen! Det er viktig å demonstrere denne aktiviteten først for klassen, slik at elevene blir klar over at de må stille presise spørsmål for å få presise svar. Hvis du f.eks. vil at den andre skal svare ”Soltero”, kan du ikke spørre ”¿Estás casado?” Det er bedre å stille et spørsmål som f.eks. ”¿Cómo se dice una persona que noe está casada?” Svaret kan da selvfølgelig bli ”Despreocupada” eller ”Feliz”. Heldigvis er det alltid noen spøkefugler i klassen!

9 Haz que lo digan 8 Dette er egentlig en gammel og velbrukt aktivitet, men den har gått i glemmeboka, og fortjener å bli tatt fram igjen. Den fører til mye og sunn aktivitet! Dette er egentlig en gammel og velbrukt aktivitet, men den har gått i glemmeboka, og fortjener å bli tatt fram igjen. Den fører til mye og sunn aktivitet!


Laste ned ppt "Haz que lo digan Høgskolelektor Svein Erik Svendsen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google