Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Er det behov for kjemikere i lærerutdanning og skoleforskning? Kjemilærere i lærerutdanningen i Norge, i naturfag Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Er det behov for kjemikere i lærerutdanning og skoleforskning? Kjemilærere i lærerutdanningen i Norge, i naturfag Institutt for lærerutdanning og skoleforskning."— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Er det behov for kjemikere i lærerutdanning og skoleforskning? Kjemilærere i lærerutdanningen i Norge, i naturfag Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) KUN - KjemiUtdanning i Norge

3 Fra KUN - undersøkelsen i 2005 Slik kan det se ut i 2014 Trenger skolen kjemilærere?

4 Ikke bare skolen trenger kjemikere Program i NRK: FBI tester hudkrem Siloksan i tale blir til xylokain i teksting lidokain Skolelaboratoriets hudkrem: - Hudkrem, et kosmetisk produkt ble ”godkjent” av FBI siloksan

5 Arvid Mostad: Hvorfor tror biologer at man kan lagre energi i kjemiske bindinger ? Fig.2. Er kull en energikilde ? Lærebok i naturfag for ungdomstrinnet, Kosmos ”Kjemisk energi er en indre stillingsenergi----” og ”Den blir avgitt når de kjemiske bindingene mellom atomene eller ionene blir brutt” Lærebok i programfag biologi i for videregående skole, Bios2: ”I oppbyggingsprosessene trengs det energi for å sette sammen nødvendige bindinger i molekylene slik at de danner et produkt.” ”I nedbrytingsprosesser blir energi frigitt når bindinger i molekylene blir brutt”. En relativt avansert bok i biologi, Molecular insights into the living process” (Academic Press 1967): ”The animal body derives its energy from the chemical energy stored in the molecules of the diet. When a molecule is synthetized, energy is required for the assembly of its constituent atoms- bond formation.”

6 Undervisning i 2014 Ordinære emner – NAT2000, et emne i LEP Videreutdanning – NAT 2010 V, «Fysikk og generell kjemi i naturfaget 8- 11» – NAT 2020 V, «Organisk kjemi og biologi i naturfaget 8- 11» Etterutdanning – «Nøkler til naturfag» for lærere som underviser i naturfag på 5. – 7. årstrinn

7 Ressurser for lærere

8

9 Oppbygning og gjennomføring

10 Kjemimaster -skolerettet oppgave 4. semesterMasteroppgave 3. semesterMasteroppgave/ masteremne RDID Naturfagdidaktikk fordypning 2. semester Masteroppgave/ masteremne DIDMET Forskningsmetode og oppgaveforberedelse RDID Naturfag som allmenndannelse 1. semester KJM-MENA Eksperimentelle metoder KJM Vitenskapelig kommunikasjonKJM Vitenskapelig kommunikasjon (5 stp) KJM-MENA Scientific presentation techniquesKJM-MENA Scientific presentation techniques (5 stp) DIDMET Metodekurs i fagdidaktikk 10 studiepoeng Masteroppgaven kan være på enten 60 eller 30 studiepoeng. Eksempel på masteremner som kan tas i en skolerettet master:

11 Flervalgsoppgaver som selvtestingsmiddel i KJM1100 Rugsveen, Camilla ( )

12 Begrepet energi i norske lærebøker i naturfag Masteroppgave 2013, Bjørnar Mæland

13 13 Feil om kjemisk energi i lærebøker: energi frigjøres når kjemiske bindinger brytes : Gyldendal: Eureka Vg1: CappelenDamm: Kosmos, Naturfag for studieforberedende utdanningsprogram. Side Aschehoug: Nexus 8 NATURFAG 5): s : 159 Vg2: Gyldendal: Bi 2 (grunnbok i biologi) s: 31 CappelenDamm: Biologi, Bios2, side 77 UNI: Molecular innsights into the living process (Academic Press 1967) Kilde: Bjørnar Mæland, Begrepet energi i lærebøker i naturfag, masteroppgave 2013 Gaia 5 (Cappelen): Kjemi på kjøkkenet Forskerspireaktivitet i Gaia 5 «skoleipraksis » Best practice films for teachers 1-7/filmar/faseovergang/ Nøkler til naturfag


Laste ned ppt "Er det behov for kjemikere i lærerutdanning og skoleforskning? Kjemilærere i lærerutdanningen i Norge, i naturfag Institutt for lærerutdanning og skoleforskning."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google