Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kongresser: Et mer stabilt segment i nedgangstider?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kongresser: Et mer stabilt segment i nedgangstider?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kongresser: Et mer stabilt segment i nedgangstider?

2 La oss gå ett år tilbake: Jeg snakket om Geologikongressen:

3 Geologikongressen Hvordan gikk det til slutt? 6000 deltagere Totalt gjestedøgn –Omtrent samme antall som alle franske gjestedøgn i Oslo i 2008

4 1. mai 15. juli

5 Hva vet vi nå om deltagerne? Deltagerundersøkelse: 1400 svar De bodde i 6,7 døgn De brukte NOK: –7161 på overnatting –2747 på mat og drikke –847 på lokal transport –1302 på shopping –1065 på div fritid –1839 på annet –4128 på deltageravgift Totalt pp / pr døgn

6 Total omsetning NOK 115 mill (eks sponsorer og utstilling)

7 Hva sa de om Oslo? Byens og stedets arkitektur –15% mye bedre enn forventet –30% bedre enn forventet –45% som forventet –8% dårligere enn forventet –2% mye dårligere enn forventet

8 Gjestfriheten –15% mye bedre enn forventet –28% bedre enn forventet –48% som forventet –7% dårligere enn forventet –2% mye dårligere enn forventet Hva sa de om Oslo (forts.)?

9 Serveringstilbudet/måltider –5% mye bedre enn forventet –15% bedre enn forventet –48% som forventet –25% dårligere enn forventet –7% mye dårligere enn forventet Hva sa de om Oslo (forts.)?

10 Overnattingstilbudet –8% mye bedre enn forventet –24% bedre enn forventet –49% som forventet –17% dårligere enn forventet –2% mye dårligere enn forventet Hva sa de om Oslo (forts.)?

11 ”The branding of a country is not within the country itself, but in the heads of the rest of the world” Simon Anholt 2008 Hva med de som ikke har vært her?

12 ? Internasjonal brand-undersøkelse av 60 byer over hele verden Oslos sterke sider: How safe do you think the city is? (2) How clean do you think the city is? (2) People (20) Basic qualities incl. hotels, schools, public transport (13) Beauty, climate and other physical attributes (22) Oslos svake sider: International status ( 50) Urban appeal/lifestyle (46) fra år i 20 land intervjuet Spurt om image til 60 byer worldwide Oslo på 32 plass overall Source: Anholt City Brands Index 2006 Oslo = et trygt og kjedelig sted hvor alt fungerer? (25) (18) (11) (17) (35) (29) (2007) (2)

13 Hva vil fremtiden bringe?

14 Hva skjer ute i verden? Byer og land over hele verden investerer –Nye kongressfasiliteter –Infrastrukturen har aldri vært mer fantastisk –Arkitektur og design brukes som USP Konkurransen er steintøff!

15 Hvor tøft blir det? Man vil fremdeles ha behov for å møtes –Kanskje kommer det færre deltagere –Færre sponsorer –Luksus er ”ut” –Hotellprisene vil gå ned –Avbestillingsregler vil bli vurdert –Billigere destinasjoner vil kunne ha et fortrinn –Kanskje kommer konkurrentene med incentiver Men – man vil fremdeles ha behov for å møtes! –og deltagerne er ikke arbeidsledige

16 Hva jobber vi med nå? EUROECHO - European Society of Cardiology ESC2011/2012 European Federation of Neurological Societies – EFNS2014 European Congress of Obstetrics and Gynaecology2012 Int'l Council on Monuments and Sites-ICOMOS2011/2014 European Society for Paediatric Research2012 Best Practice Europe2011 European Crohn’s and Colitis Organisation2013/2014 European Cystic Fibrosis Society2012 European Economic Association EEA-ESEM2011 The International Society for the Study of Vascular Anomalies2012 World Petroleum Congress WPC2012 European Poultry Conference2014 European Federation of Medical Informatics – MIE2011

17 KONGRESSER = Våre mest gullkantede gjester Har stor betydning for Oslo som internasjonalt kompetansesenter innen en rekke områder Stimulerer til forskning og utvikling Har betydning for andre næringer enn reiselivsnæringen


Laste ned ppt "Kongresser: Et mer stabilt segment i nedgangstider?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google