Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Samhandling Erfaringer fra funksjonskontrakter Torgeir Leland Byggherreseksjonen – Vegdirektoratet 2010-01-08.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Samhandling Erfaringer fra funksjonskontrakter Torgeir Leland Byggherreseksjonen – Vegdirektoratet 2010-01-08."— Utskrift av presentasjonen:

1 Samhandling Erfaringer fra funksjonskontrakter Torgeir Leland Byggherreseksjonen – Vegdirektoratet

2 Hva er samhandling? Utdrag fra ”Mal for samhandlingskontrakter”

3 Vi har et godt fundament i dagens bestemmelser i funksjonskontraktene D2.17 – krav om kvalitetssystem i samsvar med ISO 9001 og kvalitetsplaner i hht ISO – og kursopplegget som vi bruker når vi kjører opplæring for eget byggherrepersonell før kontraktsoppstart Utviklet sammen med Det Norske Veritas Dette opplegget kan utvides slik at vi kjører felles opplæring med entreprenørene slik at vi sammen kan bli gode i samhandling Dette opplegget kan inneholde alt det som er nevnt som minimum for samhandlingskontrakter

4

5 Felles kursopplegg har vært diskutert med EBA og MEF Bransjen har ønsket et felles kursopplegg Har gjennomført et ”lynkurs” med en dag på vinterkurset – men det må erkjennes at det har vært mye fokus på ”krav” og lite fokus på samhandling Vi bør avklare om det såkalte ”byggherrekurset del II” som Veritas har kjørt for oss kan utvikles til å fange opp samhandlingsperspektivene

6 Et lite paradoks for funksjonskontrakter En vesentlig del av samhandlingskontrakter for byggeprosjekter er prinsippet om at en sammen skal utvikle nye løsninger om 50% deling av besparelser I funksjonskontraktene er det i praksis slik at entreprenøren beholder 100% av besparelsene som følge av at det er kravet på vegen som gjelder og at entreprenøren har frihet til å velge løsninger som gjør at kravet kan innfris.

7 Erfaringer fra utlandet Sverige – FIA Danmark ERANET prosjektet (England, NL, SLO, S, FIN og NO) – vi vet lite om samhandling, men at konfliktnivået er lavere enn hos oss. (Rapport fra prosjektet: ) UK – mindre entreprenørrisiko – men større ansvar – og mer løpende samarbeid om hva som skal utføres i kontrakter som omfatter både drift, vedlikehold og utbedringer. Et viktig instrument er en pristabell på ca 7000 priser som gjør at det er mer som er avtalt på forhånd (og mindre å forhandle om – være uenige om).


Laste ned ppt "Samhandling Erfaringer fra funksjonskontrakter Torgeir Leland Byggherreseksjonen – Vegdirektoratet 2010-01-08."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google