Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertMarianne Danielsen Endret for 9 år siden
1
Prosjektoppgave Modelldrevet utvikling og brukeragenter for kommunikasjon i sykehusomgivelser Marie S. Fuglesang NTNU, høsten 2004
2
Innhold Motivasjon og mål Modelldrevet utvikling Metodikker Systemeksempel Brukeragenter for kommunikasjon i sykehusomgivelser Oppsummering
3
Motivasjon og mål Modellering av teletjenester Se på metodikker for modellering av teletjenester Hovedfokus på modelleringskonsepter i ServiceFrame og ActorFrame Prøve ut konsepter gjennom et eksempel
4
Modelldrevet utvikling Modeller i alle ledd av utviklingsprosessen Fokus på funksjonalitet Formelle modeller Utgangspunkt for implementering Gjenbrukbare moduler Enkelt å endre
5
Model Driven Architecture Rammeverk for systemarkitektur Utvikling over flere faser Computation Indendent Modeling Platform Independent Modeling Platform Specific Modeling Ulike abstraksjonsnivå Ulike synsvinkler
6
Metodikker ROOM Arkitektur med retningslinjer for strukturering av systemkomponenter 2 nivå: høynivå og detaljert
7
Modelleringskonsepter i ROOM Passive objekter – meldinger Aktive objekter – aktører Indre struktur av enklere komponenter Struktur av aktører Porter Protokoller Arv
8
Metodikker II UML Real-Time Modeling in UML 2.0 Aktive klasser Aktive objekter Asynkron og synkron kommunikasjon Behaviour State Machines Protocol State Machines Profiler: standard designmønstre ROPES
9
ServiceFrame/ActorFrame Modelleringskonsepter Agenter Aktører Roller Spill
10
Likhetstrekk - SF/AF og ROOM Aktørkonseptet Strukturer/spill Gjenbruk av strukturer Kommunikasjon via porter Protokoll/rolle Samling grensesnitt definerer type
11
Systemeksempel Utgangspunkt i scenario fra en sykehusomgivelse Eksempel å modellere ut fra – ikke et reelt system Begrensninger Ikke basert på reell brukerinvolvering Ikke mulig å realisere i dagens system
12
Brukeragenter for kommunikasjon i sykehusomgivelser Unngå unødvendig trafikk ut på brukerens terminal Profiler for ulike brukergrupper Tilpasset den enkelte bruker Preferanser Tilgjengelighet
13
Prinsipper ved designløsningen Forespørsler mellom agenter om ønsket tjenestefunksjonalitet Sjekk mot data om hvorvidt en forespurt funksjonalitet kan innfris Ulik funksjonalitet – ulike roller
14
Tjenestemodellering I Brukeragenten består av en indre struktur av aktører Indre aktør representerer en tjeneste Kommunikasjon via inn-og utporter
15
Tjenestemodellering II Indre aktør har indre roller/funksjonalitet Rollekall ved aktivering av funksjonalitet Alternative roller
16
Oppsummering Innsikt i modelldrevet utvikling og metodikker Kunnskap om ServiceFrame/ActorFrame Erfaring fra prosjektarbeidet
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.