Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Patterns (mønstre) Patterns er erfaringer Patterns er best-practices Patterns er how-to Patterns er velkjent design Larman: ” ’new Pattern’ is an Oxymoron”

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Patterns (mønstre) Patterns er erfaringer Patterns er best-practices Patterns er how-to Patterns er velkjent design Larman: ” ’new Pattern’ is an Oxymoron”"— Utskrift av presentasjonen:

1 Patterns (mønstre) Patterns er erfaringer Patterns er best-practices Patterns er how-to Patterns er velkjent design Larman: ” ’new Pattern’ is an Oxymoron”

2 Kilder til patterns Alle med kredibilitet/legimitet GRASP (9 patterns) GoF (23 patterns) Craig Larman ”Applying UML og Patterns”

3 Beskrivelser Patterns må beskrives etter en mal Beskrivelsene inneholder ofte UML Minstekrav (klikk)klikk GoF form (klikk)klikk

4 Arkitektur og mønstre Arkitektur realiseres med mønstre Hvert problem kan ha sitt eget mønster Noen mønstre brukes mange steder i en og samme arkitektur Andre mønstre brukes kanskje bare en gang Bruk av mønstre gir enklere vedlikehold Mønsteret gjør det lett å kjenne seg igjen

5 System og subsystem Et system kan bestå av flere subsystemer Hvert subsystem har egen arkitektur og mønstre

6 Mekanismer Mekanismer er mønstre for samarbeid mellom klasser MVC har for eksempel en trelags mekanisme MVC kan vises i et samarbeidsdiagram med tre objekter:

7 Andre lagdelte design Forretningssystemer er 3-lags eller n-lags Lagene kan være fordelt på ulike noder Et system er for stort til å kalles en mekanisme

8 Rammeverk Rammeverk er betydelig større enn mekanismer Rammeverk er samarbeid mellom pakkersamarbeid Rammeverk har callbackteknologi Klassebiblioteker lar applikasjonen bruke instanser Rammeverk bruker i tillegg applikasjonens instanser

9 Applikasjonens instanser Figuren viser bruk av applikasjonens instanser i to av rammeverkets mekanismer

10 GRASP General Responsibility Assignment Software Patterns GRASP er prinsipper for god OO design GRASP beskriver i den forbindelsen 9 mønstre GRASP gir innsikt i klassisk design

11 GRASP og high cohesion High cohesion betyr høy sammenheng Uttrykket brukes om en klasses ansvar Klassens operasjoner skal dekke ansvar med høy grad av sammenheng Dette gir objekter med enkle tilstander og enkel api Enkle tilstander og enkel api gir lav risiko


Laste ned ppt "Patterns (mønstre) Patterns er erfaringer Patterns er best-practices Patterns er how-to Patterns er velkjent design Larman: ” ’new Pattern’ is an Oxymoron”"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google