Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
Intervjutips Denne presentasjonen handler om lokal synlighet. Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013

2 Innhold Nøkkelsetninger om Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
Hvordan tenker journalisten? Forberedelser til et intervju

3 Nøkkelsetninger Hvis du skal intervjues om Kirkens Nødhjelps fasteaksjon, bør du ha disse setningene under huden  Vi møter hverdagshelter i Kirkens Nødhjelps prosjekter over hele verden. Og det er nettopp disse hverdagsheltene som vi løfter frem under fasteaksjonen 2013. Dette er mennesker som er født på feil side av urettferdigheten. De kjenner fattigdommen på kroppen – forakten, fornedrelsen, fortvilelsen. Men de vil forandre verden, og de vet hvordan. De er forandring. De er forbilder. Annet: Midlene som kommer inn gjennom aksjonen går til Kirkens Nødhjelps arbeid over hele verden.

4 Konflikt/kuriøst/kjendis
Nyhetskriterier V I S A Kort Vesentlig Identifikasjon Sensasjon Aktuelt Konflikt/kuriøst/kjendis I lokale medier er det særlig den lokale vinklingen som er viktig, for eksempel en lokal aktivitet, person eller liknende. Saken bør være vesentlig for de som bruker mediet, og de bør kunne kjenne seg igjen (identifisere seg) med noen av personene i saken. Sensasjoner regnes ofte som nyheter, det samme gjelder aktuelle saker. Saker som inneholder et konfliktelement slår gjerne an i pressen. Og ikke minst kuriøse saker passer fint i lokale medier. Har for eksempel noen i lokalmiljøet gjort noe kuriøst/annerledes/oppsiktsvekkende for å samle inn penger til Kirkens Nødhjelp-aksjonen? Få gjerne med en lokal kjendis på laget, for eksempel til å gå med bøsse!

5 I journalistens hode… Nyhetskriteriene Jakten på den gode historien
Jakten på de gode bildene DU har noe hun vil ha! Deadline

6 Verktøy for intervjuet
Tenk gjennom: Hva er situasjonen? Hva slags intervju? (tv, radio, avis?) Hva er din rolle? Øyevitne (etter prosjekt-besøk) Konfirmant? Lokal arrangør? Lokal ildsjel? Bøssebærer? Husk: DU vet mer enn journalisten! 

7 Forbered deg! 1 Spør gjerne om spørsmålene på forhånd
Ikke vær redd for å be om å få lese gjennom svarene før de trykkes Si ifra på forhånd dersom det er noe spesielt du ikke kan svare på Dersom du har en god, personlig historie/opplevelse for eksempel fra reisen: FORTELL OM DET!

8 Forbered deg 2 Planlegg to eller tre hovedpoeng som du ønsker å få fram uansett (NB Se slide med nøkkelsetninger) Et mål kan for eksempel være å kommunisere: Hva er situasjonen? Hva skjer? Når? Hvorfor er lokalsamfunnet engasjert? Hva gjør Kirkens Nødhjelp Forsikre deg om at du er i stand til å fortelle om hva Kirkens Nødhjelp gjør Det er lov å ha huskelapp! ØV!

9 Vanskelige spørsmål Tenk gjennom: Kan det komme kritiske spørsmål? For eksempel ”Kommer pengene frem?” Forbered svar. Dersom du får spørsmål du ikke kan svare på eller du står fast, kan du gjøre en avledningsmanøver: Det viktigste er…. Det viktigste budskapet er… Vårt håp er at….

10 LYKKE TIL!!!! Til slutt… Husk:
Du kan mer om Kirkens Nødhjelps fasteaksjon enn journalisten! Han/hun er på jakt etter de gode historiene, derfor er DU viktig for ham/henne! Forbered to-tre punkter før du blir intervjuet Medieomtale av aksjonen har STOR betydning for innsamlingsresultatet! LYKKE TIL!!!!


Laste ned ppt "Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google