Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen."— Utskrift av presentasjonen:

1 PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen

2 Vanskelighetsnivå: Vanskelighetsgrad: Antall spillere: Antall kort: Meningen med spillet: Ekstrautstyr: 7. trinn og oppover. Mange varianter. Avhenger av hvor mange regnearter som skal brukes ved kombinasjon av to kort. 2 – 5 Hele kortstokken brukes, bortsett fra jokerne. Hver spiller starter med sju kort og man trekker om hvem som skal begynne. Å bli kvitt kortene sine før de andre spillerne. 2 stk. timeglass (1 min.) kan benyttes for å begrense tiden man bruker per runde. Timeglass kan bestilles på

3 Hele kortstokken brukes bortsett fra jokerne. Hver spiller starter med sju kort. I tillegg legges ett kort (med forsiden opp) ved siden av bunken midt på bordet. Dette kortet er begynnelsen på samlehaugen. Dine kort befinner seg nederst på bildet. Motstanderen sitter på den andre siden av bordet. Ved flere enn to spillere brukes flere sider av bordet. De første gangene man spiller Vri Åtter med getSmart grønn, er det hensiktsmessig å spille med åpne kort. Dette er fordi de andre spillerne kan hjelpe deg dersom du er usikker på om du kan legge på kort eller ikke. Denne gjennomgangen av spillet baserer seg på å kunne bruke de fire regneartene ved kombinasjon av kort.

4 På bordet ligger det nå et kløverkort med verdien -6. Du kan nå legge på samme verdi eller ”farge”, men det er også tillatt å kombinere to kort ved hjelp av en av de fire regneartene og dermed oppnå verdien -6. Du velger kortene merket under og sier: ”Jeg multipliserer disse kortene med hverandre. 2 ganger -3 er lik -6”. Alternativt kunne du addert kortene 0 og -6, fordi 0 + (-6) = = -6. De to kortene legges ut på bordet. Når man spiller med alle de fire regneartene er det ikke lenger tillatt å ”vri” med ”åtteren”. De tradisjonelle verdiene har altså ingen funksjon i den videre gjennomgangen av spillet. ”Fargene” hjerter, ruter, spar og kløver spiller fortsatt en viktig rolle i spillet.

5 Du la på de to kortene dine og valgte å la sparkortet ligge øverst. Dette spiller ikke så stor rolle i starten av spillet, men har mye å si når begge har få kort igjen. På bordet ligger altså verdien -3. Motstanderen har to kort med denne verdien og kan legge på et av dem, men da blir han kun kvitt ett kort. Han bør se om det er mulig å kombinere to kort. Dersom man spiller med åpne kort, bør man late som om man ikke ser motstanderens kort. Likevel er det mange som synes det er gøy å gjøre akkurat dette for å skape vanskeligheter for motstanderen.

6 Motstanderen ser at det er mulig å få verdien -3 ved hjelp av divisjon. Ved å dividere kortene over med hverandre kan man få verdien -3. Han sier: ”Jeg dividerer disse kortene på hverandre. -9 delt på 3 er lik -3”. Alternativt kunne han kombinert kortene -3 og 9, fordi 9 : (-3) = -3

7 Motstanderen lot kløverkortet med verdien 3 ligge øverst. Det er denne verdien du nå skal prøve å få. Du har ingen kløverkort, men du har verdien 3. Likevel bør du i stedet forsøke å kombinere to kort og på denne måten få verdien 3.

8 Du ser at det er mulig å få verdien 3 ved å kombinere de to kortene merket under. Du sier: ”Jeg subtraherer disse kortene fra hverandre. 2 minus -1 er 3”. Dette er det ikke sikkert alle er med på, men på papirer fører man utregningen slik: 2 - (-1) = = 3. Alternativt kunne du ha kombinert verdiene 0 og 3 ved hjelp av addisjon = 3.

9 Du lot ruterkortet med verdien 2 ligge øverst. Motstanderen kan derfor legge denne kort med denne verdien eller et ruterkort.

10 Motstanderen finner ut at det ikke er mulig å kombinere to kort og legger derfor ut ruterkortet sitt.

11 Ruter med verdien -3 ligger på bordet. Du har et ruterkort, men du vil heller se om det er mulig å kombinere to kort.

12 Du ser at det er mulig å subtrahere kortene merket under fordi = -3. Du sier: ”Jeg subtraherer osv…” og legger på de to kortene.

13 Du legger hjerterkortet øverst og sier: ”Ett kort igjen”. Dersom du hadde glemt dette og noen bemerket det, måtte du ha trukket tre kort fra bunken på bordet. Motstanderen kan nå legge på hjerter eller sparkortet med verdien 0, men han vil først se om det er mulig å kombiner to kort.

14 Han ser at det er mulig å kombinere kortene merket over ved hjelp av divisjon. 0 : 9 = 0 Han sier: ”Jeg dividerer osv…” og legger på kortene. Alternativt kunne man addert kortene 9 og -9. Da hadde man fått 9 + (-9) = = 0.

15 Motstanderen valgte å legge sparkortet med verdien 0 øverst.

16 Du må enten ha spar eller verdien 0 for å kunne legge på det siste kortet ditt. Det har du ikke, så du må trekke et kort fra samlehaugen.

17 Du har nå to kort, men ingen av disse er spar og ingen har verdien 0. Du ser også at det ikke er mulig å kombinere kortene ved hjelp av de fire regneartene for å få denne verdien.

18 Du blir derfor nødt til å trekke enda et kort.

19 Det kortet du nettopp tok inn er et sparkort, så du kan i alle fall legge på det. Etter å ha sett på de tre verdiene du ”sitter på”, ser du at det ikke er mulig å kombinere to kort.

20 Du legger derfor på sparkortet ditt.

21 Sparkortet med verdien 1 er lagt på bordet

22 Motstanderen ser raskt at det ikke er mulig å kombinere to kort. Han har heller ikke noen kort med verdien 1. Derfor legger han ut sparkortet sitt og sier: ”Ett kort igjen”.

23 Sparkortet med verdien -9 er lagt ut på bordet.

24 Du har ikke sparkort, men er heldig og har verdien -9. Derfor legger du på dette kortet (du ser at det ikke er mulig å legge på to kort). Du sier: ”Ett kort igjen” og det er motstanderens tur.

25 Ruterkortet med verdien -9 ligger på bordet.

26 Motstanderer har verken ruter eller verdien -9. Han blir derfor nødt til å trekke et kort.

27 Kløverkortet med verdien -2 ble trukket inn.

28 Motstanderen kan fortsatt ikke legge på og blir nødt til å trekke igjen.

29 Det andre kortet er trukket inn. Det ble et kløverkort med verdien 4.

30 Motstanderen har fortsatt ikke mulighet til å legge på og må dermed trekke ytterligere et kort.

31 Hjerterkortet med verdien -2 er trukket inn. Motstanderen fortviler. Ikke engang nå har han mulighet til å legge på. Det er ikke tillatt å trekke flere enn tre kort og det blir derfor neste spiller sin tur.

32 Ruterkortet med verdien -9 ligger på bordet. Du har ikke denne verdien, men heldigvis har du en ruter. Du legger på dette kortet og har med det vunnet spillet. Gratulerer!

33 Dersom det er to eller flere spillere igjen, kan man fortsette spillet til kun én spiller gjenstår. Ofte kan det være like greit å begynne på nytt med en gang en vinner er kåret. Da sikrer man i hvert fall at alle spillere får maksimalt utbytte av spillet. (Alternativt kan vinneren av spillet hjelpe en medspiller osv. inntil det er én spiller igjen).


Laste ned ppt "PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google