Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Markedsføring R edskap til økt verdiskapning og som grunnlag for økt kundelojalitet.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Markedsføring R edskap til økt verdiskapning og som grunnlag for økt kundelojalitet."— Utskrift av presentasjonen:

1 Markedsføring R edskap til økt verdiskapning og som grunnlag for økt kundelojalitet.

2 Og den veien må være: - lett å få øye på - lett tilgjengelig - kjekk å gå - rask å gå - en vei det snakkes om - god skilting - gjerne med noen små belønninger underveis Markedsføring er den veien du må lage til, for å lede kjøperen frem til kjøpstidspunktet.

3 Akkurat som ”vanlige” veier er en investering i infrastruktur, så er markedsføring en investering i ”kundeveien”. Det betyr også at når man lager veien så må den være bygget i henhold til bedriftens strategiske mål – og den må vedlikeholdes. EN MARKEDSFØRINGSVEI ER EN INVESTERING – IKKE EN KOSTNAD

4 De vil kun gå hele veien, dersom de er overbevist om at de ved enden av veien finner noe de ønsker seg og har lyst på! MEN VIL KUNDENE GÅ HELE VEIEN, ELLER RISIKERER DU AT DE SNUR UNDERVEIS?

5 1.At du er unik og annerledes 2.Lystbetonte opplevelser 3.Nytte- og bruksverdi 4.Personlig service 5.Ekthet og kvalitet 6.Produkter med verdier og omdømme 7.Å få tilfredsstilt sitt ego 8.Å oppleve begeistring og ekte service Morgendagens kunder ønsker

6 1.AT DU ER UNIK OG ANNERLEDES! - Hva er det du har som ingen andre har? - Hva er det du gjør som ingen andre gjør? - Er konseptet ditt unikt? - Er produktene dine unike? - Er oppfølgingen av kundene unik? - Hold fokus og forsterk din unikhet! - Aldri glem at mesteparten av det du selger som regel også kan kjøpes et annet sted! - Mesteparten av det du selger har vi sannsynligvis heller ikke bruk for – med mindre det er annerledes!

7 2. LYSTBETONTE OPPLEVELSER! - Kunder kjøper opplevelser – ikke produkter - Appellerer produktet til sansene – til lystene? - Ikke bare hva du gjør for kunden betyr noe – enda mer måten du gjør det på! - Alle er vi på søken etter opplevelser! - Detaljene blir avgjørende! - Gjør reklamasjoner og klager til en hyggelig opplevelse!

8 3. NYTTE- OG BRUKSVERDI - Sett deg inn i kundens situasjon - Kartlegg kundens bruksopplevelse - Mål brukernytte - Mål brukervennlighet - Tenk design - Tenk logistikk

9 4. PERSONLIG SERVICE - Kunder forholder seg til mennesker – ikke produkter? - Mennesker kan bry seg! - Det ”lille ekstra” kan kun utføres av mennesker! - Vanlig høflighet og det ekte smilet er fremdeles mangelvare! - Du må være bevisst på hvordan du oppleves i møte med andre, intellektuelt, emosjonelt og sanselig!

10 5. EKTHET OG KVALITET - Kvalitet er ”in” - Ekthet er ”in” - Økologisk profil er ”in” - Omtanke og trygghet er ”in” - Bruk og kast er ”ut” - Kundene vil ha historien bak produktet

11 6. VERDIER OG OMDØMME - Hvilke verdier står bedriften for? - Hvilken etisk plattform har produktene dine? - Lever de ansatte i takt med disse verdiene? - Kunder har nulltoleranse for uærlighet og manglende integritet

12 7. Å FÅ TILFREDSSTILT SITT EGO - Kunder ønsker komfort og bekvemmelighet - Kunder ønsker å bli skjemt ut og skal skjemmes ut - Du må tilfresstile kundens EGO - Kunder ønsker å bli SETT - Kunder ønsker å bli HØRT - Kunder ønsker din TILSTEDEVÆRELSE - Kunder ønsker å være i FOKUS - Kunder kommer til å bli enda mer kravstore

13 8. Å OPPLEVE BEGEISTRING OG EKTE SERVICE - Service er ingen atferd hos avsender, men en sanseopplevelse hos mottaker! - Begeistring er den sterkeste smittekilde! - ”Glimt i øyet” – er alltid en vinner! - Bruk kraften i begeistring og mål begeistringen hos kundene

14 Fanger du opp disse trendene i markedsføringen din?

15 1.Bli sett og lagt merke til 2.Skape media oppmerksomhet 3.Utløse kjøpslysten hos målgruppene 4.Skape stolthet og identitet innad i bedriften 5.Få tilbakemeldinger om bruk/nytte/opplevelser 6.Skape kundelojalitet (emosjonelle bånd til kundene Hva ønsker vi å oppnå med markedsføringen? ( Markedsføringsstrategier)

16 1. BLI SETT OG LAGT MERKE TIL

17 2. MEDIA OPPMERKSOMHET

18 3. UTLØSE KJØPSLYSTEN Det er ikke nok å få produktet ditt inn i butikkhyllene, det bør helst befinne seg i handlevognen. Nå frem til kvinnene, det er ofte de som styrer kjøpet, og husk at kvinner elsker gratis ”gaver”

19 4.SKAPE STOLTHET OG IDENTITET INNAD I BEDRIFTEN

20 5.FÅ TILBAKEMELDINGER OM BRUK, NYTTE OG OPPLEVELSER

21 6. Skape kundelojalitet Lojalitetsregnskap ® - Data Inc. Relasjonsstyrke ( Kunderelasjon) Attraktivitetsstyrke Pris, produkt, kvalitet & leveringsdyktighet

22 Lønnsomhetssegmentering RISIKOLOJAL AMBASSA- DØR PÅ JAKTRISIKO TAPTPÅ JAKTRISIKO LOJAL LavMiddelsHøy Middels Lav Høy Omsetning Resultatmargin RISIKOLOJAL AMBASSA- DØR PÅ JAKTRISIKO TAPTPÅ JAKTRISIKO LOJAL

23 HVORFOR FORLATER KUNDER SIN LEVERANDØR? Kunden dør 1 % Kunden flytter 3 % Kunden har kjenninger hos en annen leverandør 5 % Vi er ikke konkurransedyktig på pris 9 % Vi er ikke konkurransedyktig med hensyn til kvalitet 14 % Uakseptable holdninger hos leverandørens ansatte, kombinert med en opplevelse av at leverandøren ikke bryr seg om hvordan han/hun opplever kjøps- og bruks opplevelsen 68 %

24 FOKUS OG HOLDNINGER

25 - Hold FOKUS på konseptet ditt! - Hold FOKUS på kundens spesielle situasjon og behov! - Hold FOKUS på din egen energi og entusiasme! - Holdninger dreier seg om yrkesstolthet - Holdninger dreier seg om egne ambisjoner - Holdninger dreier seg om at hver ansatt personlig tar ansvar for situasjonen og for at kunden skal få sin livs opplevelse! FOKUS OG HOLDNINGER

26 TENK KJØP – IKKE SALG Salgsatferd er rasjonell mens kjøpsatferden er irrasjonell! Ikke start med å selge, men vær oppriktig interessert i kunden og på kundens ønsker, lyster og behov.

27 DAGENS (EGOSENTRISKE) KUNDE ØNSKER Å BLI FORFØRT!

28 - Kunden opplever å være i sentrum for din oppmerksomhet - Kunden opplever å bli tatt på alvor - Kunden opplever din energi og begeistring - Kunden opplever at du er opptatt av detaljene - Kunden opplever at du gjør alt for at han/hun skal få en uforglemmelig kjøpsopplevelse EKTE – SELGENDE SERVICE HAR DU UTFØRT NÅR:

29 Hver gang du er i kontakt med en kunde, legger du føringer for det neste salget – enten ved å bygge opp, vedlikeholde eller bryte ned den allerede eksisterende kunderelasjonen. Aldri glem at du får alltid den kundelojaliteten (eller mangel på lojalitet), som du fortjener. SANNHETENS ØYEBLIKK

30 TAKK FOR MEG! Hans Otto Andersen (Siv.øk NHH 1974) Daglig leder Kunden som Partner AS Loyalty Group International AS SIM Reklamebyrå AS


Laste ned ppt "Markedsføring R edskap til økt verdiskapning og som grunnlag for økt kundelojalitet."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google