Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Kai Lyche Tekniske bestemmelser.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Kai Lyche Tekniske bestemmelser."— Utskrift av presentasjonen:

1 Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Kai Lyche Tekniske bestemmelser

2 Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Notat besiktningsprosedyre Notat vektkontroll Notat importtillatelse Notat instrumentering Notat skilting i cockpit Samtlige er lagt ut på seksjonens websider og blir tatt inn i MFHB ved neste revisjon. Tillegg til MFHB rev. 6.1 kap. 5

3 Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011. Prosedyre for vektkontroll 6.2 ……………… Deretter veies flyet iht. BSL 2-5 hvert tiende år med mindre vekten eller vektballansen er endret grunnet utskiftning ……………..

4 Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011. Konsekvens Tidligere har det vært praksis om vektkontroll ved hver årlige besikting Denne endringen i regelverket vil derfor kreve at besikting-skjema også endres: Pkt. 2.19. Dato for neste veiing. Overføres til røde sider i teknisk loggbok a

5 Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011. Hva medfører en endring? Skifte ut propeller med annen type/fabrikat Skifte ut motor med annen type/fabrikat Skifte fra nesehjul- til halehjul understell Skifte ut batteri med annen type/fabrikat Endre batteriets posisjon Montere, alt. demontere, flottør understell Omtrekking/lakkering Skifte ut/forsterke bæreflater, ror, skrog, skrogdeler, haleparti/flate/finne Montere dekk av annen type (eks. ’tundra’) Endre struktur

6 Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011. Dokumentasjon Det skal foreligge skriftlig aksept fra produsent, alt MFS/NLF, ved strukturendring Endringen skal føres inn på de gule sidene i teknisk loggbok

7 Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011. Det nedenstående ansees ikke som endring: Montere ski rett på hjulet eller fjerne hjul og montere ski på aksler. Dette så sant flyprodusenten godkjenner flyet brukt med ski og skiprodusenten tillater skien brukt på flyet. Ansvaret for korrekt rigging og bruk ligger hos fartøysjef/eier) Erstatte motor/propell med eksakt samme type Montere nye dekk av samme type Montere ny motorkomponent/kjøler/pumpe Reparere cowling, understell, innfestning m.v.

8 Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011. Gråsone Skal på/av montering av ski/propeller/andre hjul/annet batteri etc. føres inn i teknisk loggbok? Endring av instrumentering (krav ved seilfly) Utskifting av seter/polstring Montering/demontering hjulkåper Montering/demontering servo for autopilot

9 Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011. EASA Safety Information Bulletin #2007-01R1 date Jan. 12, 2011 Subject: Use of Automotive Gasoline (Mogas) containing Bio-Ethanol The unauthorized use of fuel containing…………………… -…………. -Improper fuel quantity indication, regardless of the quantity of methanol and/or ethanol, especially when capacitive fuel quantity gauging systems are used Bl. a. MGL Avionics (Stratomaster etc., veldig vanlig på mikrofly) benytter dette målesystemet (”målestav” i brennstoff tanken). Feilvisningene er markante. Avhengig av tankens utforming og målestavens lengde kan det bli feilvisning på opptil 10 liter i en 50-liters tank. OBS! Tankmåleren viser alltid mer enn det som virkelig finnes på tanken!

10 Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011. Til slutt Det er et ubetinget krav at eier og fartøysjef hele tiden har greie på hva de driver med. Hvis ikke får de **** *** søke råd og hjelp der de kan få det! (sitat leder Ops & Operasjonskomitéen) Takk for meg

11 Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 - slutt -


Laste ned ppt "Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Kai Lyche Tekniske bestemmelser."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google