Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertKaare Larsen Endret for 9 år siden
1
JUS201 Dag 9 13.11.13
2
Steinar Taubøll - JUS201 UMB Dagens program Om forskrifter Offentlige organers innbyrdes kamp om skjønnsutøvelsen Eksempler fra utbygging av vindkraft
3
Forskrifter
4
Steinar Taubøll - JUS201 UMB Forvaltningslovens regler om forskrifter Lovens kap. VII Gjelder myndighetsvedtak som er bestemmende for en ubestemt krets av private personer Gjelder ikke instrukser og reglementer internt i forvaltningen Sentrale forskrifter - gjelder hele landet Lokale forskrifter - begrenset område
6
Varebetegnelse: Fløteis/gräddglass Nettoinnhold: 73 g (125 ml) Ingredienser: Melk/mjölk, fløte/grädde 19%, kjeks/kex 15% (bl.a. hvetemel, vegetabilsk fett, emulgator (soyalecitin), salt), sjokoladeovertrekk/vekaoovertræk/kakaoöverdrag 12,5% (bl.a. kakao), sukker/socker, hasselnøttkrokan 2,5%, glukosesirup/stärkelsesirap, myse-/valle-/vasslepulver, vegetabilsk emulgator (mono- og diglyserider av fettsyrer), stabilisatorer (guarkjernemel/guargummi, natriumkarboksymetylcellulose, karragenan), aroma (bl.a. etylvanillin, vanillin). Næringsinnhold/Näringsvärde/Nutritional information per 100 g Energi/Energy 1300 kJ 310 kcal Protein 3,5 g Karbohydrat/Kulhydrat/ Kolhydrater/Carbohydrate 35 g Fett/Fedt/Fat 17 g
10
Steinar Taubøll - JUS201 UMB Forvaltningslovens regler om forskrifter Rt. 1998 s.73 Skiltet er en forskrift Kan tolkes av retten Kan være ugyldig Gjelder turbuss
11
Steinar Taubøll - JUS201 UMB Høring av forskrifter Fvl. § 37: Høring Hvorfor gjennomføre høringer? Hvem bør forhåndsvarsles?
12
Steinar Taubøll - JUS201 UMB Høring av forskrifter Hvorfor gjennomføre høringer? -Demokratisering av beslutningsprosessene -Bedre koordinering mellom ulike forvaltningsorganer -Høringsinstansene kan bidra til bedre opplysning av saken Hvem bør forhåndsvarsles? -De som antas å bli berørt av forskriftene -De som har spesiell kunnskap om det aktuelle livsområdet -Prinsipielt mulig å forelegge saken for enkeltpersoner – ikke vanlig
13
Steinar Taubøll - JUS201 UMB Kunngjøring av forskrifter Fvl. § 38: Kunngjøringsform Hjemmelskjeden helt fra de folkevalgte må beskrives. Lover Forskriftshjemler Delegasjoner Kunngjøres i Norsk Lovtidend / Lovdata Annen kunngjøring i unntakstilfeller
14
Steinar Taubøll - JUS201 UMB Kunngjøring av forskrifter Fvl. § 39 hovedregel: -En forskrift kan ikke brukes på handlinger som har skjedd før kunngjøring Beslektet med Grl. § 97 – lover kan ikke gis tilbakevirkende kraft -Fvl. § 39 er strengere -Større krav til informasjon -Ingen kraft fra vedtak til kunngjøring
15
Offentlige organers innbyrdes kamp om skjønnsutøvelsen
16
Steinar Taubøll - JUS201 UMB Generelt om sektoransvar og skjønn Forvaltningsansvar er spredt på ulike sektorer og nivåer: -Regjering -Departementsnivå -Etat, direktorat og tilsyn -Kommuner og fylkeskommuner
17
Steinar Taubøll - JUS201 UMB Generelt om sektoransvar og skjønn Utlendingsloven av 15. mai 2008 nr. 35 § 75: -Loven gjennomføres av Kongen, departementet, Utlendingsnemnda, Utlendingsdirektoratet, politiet og andre offentlige myndigheter. Dersom det ikke fremgår direkte av loven, bestemmer Kongen i forskrift hvilke oppgaver og hvilken myndighet de ulike offentlige instansene skal ha etter loven. § 72. Vedtaksmyndighet i sak om utvisning -Vedtak om utvisning treffes av Utlendingsdirektoratet.
18
Steinar Taubøll - JUS201 UMB Generelt om sektoransvar og skjønn: Mange saksområder griper inn i hverandre -kan skape konflikter på tvers av sektorer og nivåer i forvaltningen. Horisontal samordning: -Mellom statlige sektorinteresser Vertikal samordning: -Mellom stat, fylke og kommune
19
Steinar Taubøll - JUS201 UMB Tre hovedspørsmål om samordning Hvordan får beslutningsmyndigheten kjennskap til berørte interesser? Hvor stor skjønnsfrihet har beslutningsmyndigheten i interesseavveiningen? Kontrollmuligheter? UMBs Nikolai Winge skrev PhD-avhandling om dette
20
Eksempler fra utbygging av vindkraft
21
Steinar Taubøll - JUS201 UMB ”Kampen om arealene”
22
Steinar Taubøll - JUS201 UMB
24
Vindkraft og skjønn Stor satsning på vindkraftverk i Norge. Stort konfliktpotensial med andre forvaltningsinteresser Aktualiserer en rekke lover og organer
25
Lover med særlig betydning for utmarksregulering DepartementDirektoratFylke/ Region Kommunalt Plan- og bygningslovenMiljøverndep.Fylkes-kommunenKommune- styret SkogbrukslovenLandbruksdep.FylkesmannenKommunen ReinsdriftslovenLandbruksdep.Reindriftskontor i Alta OmrådestyreDistriktsstyre FriluftslovenMiljøverndep.Direktoratet for naturforvaltning FylkesmannenKommunen JordlovenLandbruksdep.FylkesmannenKommunen NaturvernlovenMiljøverndep.Direktoratet for naturforvaltning Fylkesmannen KulturminnelovenMiljøverndep.RiksantikvarenFylkeskommunenKommunen ViltlovenMiljøverndep.Direktoratet for naturforvaltning FylkesmannenKommunen VannressurslovenOlje- og energidep.NVE EnergilovenOlje- og energidep.NVE BeitelovenLandbruksdep.FylkesmannenKommunen ForurensningslovenMiljøverndep.SFTFylkesmannen AkvakulturlovenFiskeri- og kystdep.Kommunen MotorferdsellovenMiljøverndep.Direktoratet for naturforvaltning FylkesmannenKommunen
27
Steinar Taubøll - JUS201 UMB Krav om kjennskap til berørte interesser: Forvaltningsloven § 17: -”Forvaltningsorganet skal påse at saken er så godt opplyst som mulig før vedtak treffes” Energiloven § 2-1 setter krav om: -Konsekvensutredning -Høring
28
Steinar Taubøll - JUS201 UMB Rammer for vektlegging av berørte interesser: Energiloven § 1-2: -Loven skal sikre at produksjon, omforming, overføring, omsetning, fordeling og bruk av energi foregår på en samfunnsmessig rasjonell måte, herunder skal det tas hensyn til allmenne og private interesser som blir berørt.
29
Steinar Taubøll - JUS201 UMB Kontroll av skjønnet: Klage og innsigelse: -Overordnet organ kan kontrollere skjønnsutøvelsen fullt ut, jf. forvaltningsloven § 34(2). -Men skaper dette mer samordning? Domstolskontroll? -Kun om det er lagt vekt på berørte hensyn Ikke hvor stor vekt -Realitetsavgjørelsen er lagt til NVEs (OEDs) skjønn -> Egentlig ikke domstolskontroll
30
Steinar Taubøll - JUS201 UMB Oppsummert Store koordineringsbehov i saker som berører miljøet. Det er solide krav til kartlegging av berørte interesser + Stor skjønnsfrihet skaper kamp om skjønnsutøvelsen ÷
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.