Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater

2 Bakgrunn for presentasjonen

3 To definisjoner: Hva står i veien for at man skal lykkes Hva skal til for at man skal nå målene dine Suksessfaktorer er de faktorer som vi kan observere og påvirke for å oppnå suksess Det ”kritiske” er det man må prioritere først En forutsetning er selvinnsikt: Forstå seg selv! Så: Hvordan finner man de strategiske suksessfaktorene? Hva er kritiske suksessfaktorer? SWOT

4 Styrker 1. Kroppsspråk 2. Fløytebruk 3. Egenevaluering Svakheter 1. Tempo 2. Oppfattes sinna 3. Kondisjon Muligheter 1. Selger avgjørelsene bra/tydelig 2. Tar lærdom til neste kamp Trusler 1. Kommer på etterskudd 2. Mister kommunikasjon med spillerne Hjelper deg til å nå målet Kan være skadelig for målet Eksternt Internt SWOT Espen Ramiro Kallerud

5 Styrker 1. Kommunikasjon 2. Løpsstyrke /Plassering 3. Rolig Svakheter 1. Ung, liten og uerfaren 2. Evne til å ta tak til rett tid 3. Tildeling av kort Muligheter 1. Preventive, konfliktløser 2. Nærhet og selger avgjørelsene Trusler 1. Mister kontrollen Hjelper deg til å nå målet Kan være skadelig for målet Eksternt Internt SWOT Espen Eskås

6 Styrker 1. Verbal kommunikasjon (kampleder) 2. Tempo / kondisjon 3. Modighet Svakheter 1. Stresset 2. Nervøsitet 3. Selvtillit Muligheter 1. Preventiv og konfliktløser 2. Nærhet og selger avgjørelsene 3. ”setter en standard” Trusler 1. Gale avgjørelser 2. Viser at jeg er stressa 3. Oppfattes ovenpå 4. Mister troen Hjelper deg til å nå målet Kan være skadelig for målet Eksternt Internt SWOT Ola Hobber Nilsen

7 Mine kritiske suksessfaktorer Konklusjon etter SWOT For å oppnå et optimalt resultat i neste kamp må jeg: 1.BYGGE MEG OPP MENTALT: Motarbeide 2 svakheter (nervøsitet / dårlig selvtillit) og fremheve troen på en styrke (modighet) 2.GRUNDIGE FORBEREDELSER: Motarbeide stress 3.TRENE: Forbedre kondisjon og tempo

8 Hva nå? Nå kjenner vi de svakeste og sterkeste sidene, og hvordan dette kan gi konsekvenser på godt og vondt. Vi har funnet de meste ”kritiske” faktorene for suksess (Mental oppbygning, grundige forberedelser og trening). Nå prøver vi å påvirke de kritiske suksessfaktorene FØR, UNDER og ETTER kamp

9 FØR KAMP Treningsøkt tre dager før kamp (Selvtillit, kondisjon og tempo) Oppbyggende samtaler: Ole, JT, ADer, Mari, Svigers m.fl. (Motvirke stress, Øke selvtillit) Sosialt i bilen på vei til kamp, teambuilding, speiling. (Øker selvtillit, minsker stress) På kamparenaen: ”Blåser meg opp”, rolig atferd, gjennomtenkt dialog, fokus på å ha en rolig (strukturert) instruks. (Minske stress) Oppvarmning: Teambuilding 15 min før kamp: Skifte og roe seg ned, ++

10 Under kamp Oppstilling: Nyt øyeblikket Kampen er i gang. Løp! Hvor er nøkkelspillerne? Kommunikasjon Tilsnakk, kort, masseansamling (jo mer ”stress”, desto roligere opptreden) Få med ADene, ”Dette er gøy”! :D I løpet av kampen tar vi riktige, men tøffe avgjørelser (retningslinjene blir fulgt, oppfattes som modig. Aksept blant spillerne? )

11 Etter kampen Mye som har skjedd? Dusj først. Vil være rolig og reflektert i tilbakemeldingen Svært Ydmyk! Begeistret for tips, klarer å lokalisere forbedringsområder. Husk: Man har alltid noe å lære! Skryter av ADene Saklig argumenter. (dommerspråket)

12 Erfaringer med metoden Styrker: Kommet bedre frem Svakheter: Ikke kommet frem eller kommet frem som styrker ”…rolig dommer…” ”…lot seg ikke stresse…” ”…upåvirket…” ”…ydmyk…” ”…skjønte selv hva han gjorde galt…” ”…gode forslag til forbedringsområder…” På hvilket områder prøver vi å være best og på hvilket områder prøver vi å være like gode? …på sikt gi bedre resultater

13 På hvilke punkter skal vi være unike og best? – Points-of-Difference (POD) – Egenskaper veileder assosierer med dommeren, og som oppleves som positive og veileder ikke tror andre dommere besitter. På hvilke punkter skal vi være like og gode nok? – Points-of-Parity (POP) – Egenskaper veileder assosierer med dommeren, men som gjerne deles med andre dommere i divisjonen.

14

15 Du har jobbet med det vi snakket om sist og har utviklet deg positivt, Bra! Han må ha brukt SWOT analysen riktig…. SWOT = Kritiske suksessfaktorer= Taktisk opptreden = ? På sikt OPTIMALE RESULTATER

16 Takk for meg!


Laste ned ppt "Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google