Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Menneske/datamaskin- interaksjon. Hva for slags fag? Hva handler det om? Mål og hvorfor Emner,lærestoff Opplegg Evaluering Krav som stilles.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Menneske/datamaskin- interaksjon. Hva for slags fag? Hva handler det om? Mål og hvorfor Emner,lærestoff Opplegg Evaluering Krav som stilles."— Utskrift av presentasjonen:

1 Menneske/datamaskin- interaksjon. Hva for slags fag? Hva handler det om? Mål og hvorfor Emner,lærestoff Opplegg Evaluering Krav som stilles

2 Hva handler det om?

3 Mål. Studentene skal kunne bruke grunnprinsippene for godt brukergrensesnitt, slik at de kan lage programmer med brukerkvalitet kjenne generelle prinsipper for dokumentasjon, og kunne dokumentere hovedprosjektet for oppdragsgiver og evaluerende instanser kunne bruke styringsdokumenter til å planlegge og styre et prosjekt

4 videre skal kunne utforme kravspesifikasjon brukerdokumentasjon produktdokumentasjon prosessdokumentasjon på skjerm og papir

5 Hvorfor brukergrensesnitt? ”Some high tech companies are beginning to understand that the issue is what a user does with a product, not what the product can do.” Professor Nirmal Sethia til Wall Street Journal 98

6 Kommunikasjon menneske/ datamaskin foregår ved hjelp av brukergrensesnitt. Godt brukergrensesnitt er vanskelig fordi datamaskiner og mennesker er så ulike

7 Forskjeller menneske- datamaskin? Menneskets styrke er kreativitet, intuisjon, tilgang til underbevisste prosesser, evne til å foreta tilpasninger, evne til vurderinger. Datamaskinens styrke er evne til gjentatt aktivitet, logisk deduksjon, konsistens, multitasking

8 Mennesket er god på Spesialprosessering Assosiasjoner Mønstergjenkjenning Frie beslutninger Kunnskap om verden Det har tilbøyelighet til feil

9 Maskinen er god på : Rutineprosesser Datalagring/gjenfinning Databehandling Bundne beslutninger Kunnskap om sak Feilfrihet

10 Hva er da MDI? «-å utvikle og forbedre sikkerhet, effektivitet og forholdet mellom effektivitet og ressursbruk samt brukerkvalitet - i systemer som inkluderer datamaskiner.»

11 Bakgrunn for MDI på IU Økende etterspørsel etter kunnskaper om brukergrensesnitt og dokumentasjon (Norge et u-land?) Støttefag for hovedprosjekt

12

13

14 Brukervennlighet = brukerkvalitet

15 Engasjement i brukerkvalitet senker kostnader og øker produktivitet (?)

16 Engasjement i brukerkvalitet senker kostnader og øker produktivitet ved kortere tid på å utføre oppgaver færre brukerfeil mindre brukeravbrudd mindre press på support mindre behov for opplæring Større salg(?)

17 Hva er brukerkvalitet? Er det funksjonalitet? Funksjonalitet er hva programmet kan gjøre Brukerkvalitet sier hvor lett det er for brukeren å benytte seg av funksjonaliteten Høy funksjonalitet KAN være koblet med lav brukerkvalitet MEN: Brukerkvalitet er avhengig av høy funksjonalitet

18 Emner vi skal behandle Planlegging og styringsdokumenter brukerkontekst, oppgaveanalyse, kravspesifikasjon grovdesign av systemer Websider, web-psykologi standarder for godt brukergrensesnitt skjermbildedesign og papirdokumentasjon testing muntlig presentasjon og demonstrasjon Avsluttende dokumentasjon av hovedprosjekt

19 Læremidler Kompendium «Menneske-datamaskin- interaksjon - og om hovedprosjekt i data ”av Ann-Mari Torvatn, nytrykt - omarbeidet (Eksempelsamling - samlet av Ann-Mari Torvatn) Andre hovedprosjekter på nettet (NB!alle prosjekter inneholder også feil)

20 Andre nyttige bøker om MDI: GUI-guiden, Laura Arlov (1996) User Interface Design. A Software Engineering Perspective. Soren Lauesen (2004). Designing Web Usability, Jakob Nielsen(2000) User-Centered Web-design, John Cato (2001) Don’t make me think,Steve Krug(2000)

21 Opplegg Forelesninger (se fremdriftsplan) Obligatoriske oppgaver med tilbakemelding bruk av grupper samkjøring med hovedprosjektarbeid delprøve i juni: muntlig presentasjon, med prøve før endelig presentasjon Tilbakemelding på e-post (og muntlig)

22 Evaluering Obligatoriske oppgaver må være levert til frist. Delprøve, teller 30% hvis bedre enn eksamen, teller ikke hvis dårligere 3 timer skriftlig eksamen Alle skrevne og trykte hjelpemidler tillatt til delprøve og eksamen

23 Må leveres Analyse av brukergrensesnitt (1.oblig),20.01 Forstudierapport, Beskrivelse av hovedtrekk i grovdesign(2.oblig.), arbeidsplan / fremdriftsplan rapport om test med prototyp(3.oblig), utkast kravspesifikasjon

24 samt avsluttende dokumentasjon, bestående av (på web-side eller på papir) prosessdokumentasjon endelig kravspesifikasjon produktdokumentasjon på papir, med testdokumentasjon brukerdokumentasjon på papir Tilbud:prøvepresentasjon, tilbakemelding til/fra andre grupper

25 Fremdrift (se fremdriftsplan)

26


Laste ned ppt "Menneske/datamaskin- interaksjon. Hva for slags fag? Hva handler det om? Mål og hvorfor Emner,lærestoff Opplegg Evaluering Krav som stilles."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google