Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

IKT Infrastruktur Utvidet ledermøte BSR 13.2.2013 Informasjon om utrulling av ny klientplattform Metode og roller Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "IKT Infrastruktur Utvidet ledermøte BSR 13.2.2013 Informasjon om utrulling av ny klientplattform Metode og roller Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten."— Utskrift av presentasjonen:

1 IKT Infrastruktur Utvidet ledermøte BSR Informasjon om utrulling av ny klientplattform Metode og roller Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten IKT Infrastruktur SIKKERHET SERVERLØSNINGER KLIENTLØSNINGER

2 Innhold i presentasjonen 1.Hva betyr Oslofelles 2.0 for BSR 2.Prosjektgjennomføring i BSR

3 Hva betyr Oslofelles 2.0 for BSR? Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten IKT Infrastruktur SIKKERHET SERVERLØSNINGER KLIENTLØSNINGER

4 Oslofelles 2.0: ny klientplattform Tynn klient er standarden Tynne klienter går mot ny Citrix-plattform Nye tynnklienter erstatter stasjonære PC-er Stasjonære PCer kan videreføres dersom spesielle behov tilsier det Bærbar PC Bærbare PC-er installeres med Windows 7 eller byttes med ny bærbar med Windows 7

5 Oslofelles 2.0: ny sikkerhetsmodell Ett klientnett – «intern sone» og «sikker sone» finnes ikke lenger ute hos brukerne Brukerne kjører «interne» og «sikre» applikasjoner fra samme arbeidsflate Kun kryptert samband fra klient til datasenter

6 Oslofelles 2.0: ny utskriftsløsning Bruker autentiserer seg ved skriveren med kort eller kode – da kommer utskriften Ingen utskrifter «havner feil» og blir liggende tilgjengelig for andre Sikker utskrift betyr færre skrivere Det er ikke lenger behov for nettverksskrivere i to soner Antall lokale skrivere kan reduseres betraktelig

7 Oslofelles 2.0: applikasjoner Dagens klientapplikasjoner erstattes i stor grad av standardapplikasjoner i Oslofelles 2.0 Virksomhetsspesifikke applikasjoner / fagapplikasjoner gjøres tilgjengelig på Oslofelles 2.0 Prosjektet oppgraderer ikke virksomhetens applikasjoner Dersom oppgradering er nødvendig må virksomheten bekoste lisenser og støtte fra applikasjonsleverandør Ny kontorstøttepakke - MS Office 2010 Dersom fagapplikasjoner krever eldre versjoner av MS Office eller Internett Explorer støtter løsningen dette. Sektorsystemene – gammel løsning avvikles gradvis Sektorsystemene er tilgjengelig på Oslofelles 2.0 når utrullingen starter Brukerne flyttes over i takt med utrullingspuljene

8 Prosjektgjennomføring i BSR Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten IKT Infrastruktur SIKKERHET SERVERLØSNINGER KLIENTLØSNINGER

9 Etablering av BSR på ny plattform D-100 Kartlegging 1 – initiell kartlegging starter D-50 Kartlegging 2 – detaljert kartlegging starter D-35 Test og verifikasjon / tilganger til app D-1 Infrastruktur klargjort for implementering D+10 Overføring fra prosjekt til drift D-dags- periode Uke 1Uke 2Uke 3Uke 4

10 Puljevis gjennomføring Pre-906 Pcer Applikasjonspakking og flytting UKE pilot70 Lokasjoner Kartlegging og lokal tilpasning BNS Pilot-2168 Pcer BFR, pulje133 Lokasjoner BSR, SYE Pulje Pcer BAL, BGR, 208 Lokasjoner BGA, BUN Pulje Pcer fortsetter BGO, 158 Lokasjoner BNA, BSA Pulje Pcer BSH, BSN, 240 Lokasjoner BOS, BVA, BBJ Pulje Pcer HEL, VEL, Applik… 100 Lokasjoner KUL, BYM, BYS Kartl… Pulje Pcer BFE, KAO, EGE, OKF, BYR, GFE, 57 Lokasjoner EBY, BYA, RFT, NAE, ENE, ATF M Ferie Applikasjonspakking og flytting fortsetter DG Kartlegging og lokal tilpasning fortsetter M Applikasjonspakking og flytting DG Kartlegging og lokal tilpasning DG Kartlegging og lokal M Applikasjonspakking og flytting Ferie DG Kartlegging og lokal tilpasningfortsetter og kartlegging fortsetter tilpasning fortsetter M Applikasjonspakking Ferie M Applikasjonspakking og flytting D Ferie DG Kartlegging og lokal tilpasning NovDesJan D Feb M Evaluering og beslutning DG MaiJuniJuliAugSepOkt Applikasjonspakking og flytting Kartlegging og lokal tilpasning NovDesJanFebMarApril Løpende evaluering, kontinuerlig forbedring Utrullingsmetodikk Informasjons- og opplæringsmateriell Brukerundersøkelse Gjennomføres etter hver pulje

11 Mandat for utrulling ny plattform Fremdrift og rapportering Overholdelse av tidsplan er meget viktig for ikke å forsinke etterfølgende puljer Gjennomføring etter presentert modell nn Tidsplan – utrulling: BSR: Uke til uke

12 Metode for utrulling - fagstrømmer Kundeinvolvering og prosjektledelse Informasjon og opplæring Applikasjoner og systemer Utrulling klient Nettverk Test og verifikasjon Utrulling utskriftsløsning Metoden er delt inn i fagstrømmer Oppstart D-100 Utrulling D+10

13 Roller i BSR sitt prosjekt RolleOppgaver/ansvarsområder. Prosjektleder Hovedkontakt for sentralt prosjekt og virksomhetens ansvarlige for fremdrift, bestillinger og leveranser Svein Rune Johnsen Informasjonskontakt Planlegging, kvalitetssikring og distribusjon av informasjon i virksomheten Rune Bråthen Opplæringskontakt Tilpasning og gjennomføring av opplæringsaktiviteter i virksomheten Rune Bråthen Applikasjonskontakt Bestilling av klientapplikasjoner, allokering av installasjonsmedia og lisenser Abraham Lincoln Wijeyaraj Testleder Planlegging og gjennomføring av kundetest av klientapplikasjoner i virksomheten Abraham Lincoln Wijeyaraj Lokasjonsansvarlig Bestilling av maskinvare, tilgang til lokasjon for leverandører, godkjenning av installasjon på lokasjon Abraham Lincoln Wijeyaraj Oppgaver i fagstrømmen knyttes til roller i prosjektet og virksomheten

14 Roller i UKEs prosjekt IKT Infrastruktur RolleNavn Teamleder - utrullingLars G. Fredheim InformasjonIngunn Handagard OpplæringIngunn Handagard ApplikasjonKjetil Moberg TestAnn-Kristin Gudbrandsrud Koordinator lokal implementering Arild Skuggerud Oppgaver i fagstrømmen knyttes til roller i prosjektet og virksomheten

15 Metode og roller - oppsummering Hver fagstrøm i metoden inneholder arbeidspakker og leveranser med definerte frister, avhengigheter og leveranseansvarlig Arbeidsmengden for virksomhetens prosjektdeltagere kan i perioder være betydelig – det er derfor bra at BSR har bekledd rollene med flere personer BSRs sentrale prosjekt har fått opplæring i metode, oppgaver og samhandlingsverktøy i arbeidsmøte med UKEs prosjekt IKT Infrastruktur tirsdag 8. januar «Hovedplan for virksomhet» skal utarbeides, omfang og arbeidsmengde vil defineres klarere i dette arbeidet Metode Arbeidspakker

16 Oslofelles 2.0 Spørsmål? Prosjektets intranettsider:


Laste ned ppt "IKT Infrastruktur Utvidet ledermøte BSR 13.2.2013 Informasjon om utrulling av ny klientplattform Metode og roller Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google