Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Ungdom i norske aviser Mediebedriftenes landsforening Unge lesere, Gardermoen 21. november 2006 Nils Petter Strømmen, medieanalytiker Reidar Dischler,

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Ungdom i norske aviser Mediebedriftenes landsforening Unge lesere, Gardermoen 21. november 2006 Nils Petter Strømmen, medieanalytiker Reidar Dischler,"— Utskrift av presentasjonen:

1 Ungdom i norske aviser Mediebedriftenes landsforening Unge lesere, Gardermoen 21. november 2006 Nils Petter Strømmen, medieanalytiker Reidar Dischler, medieanalytiker

2 Problemstilling Hvordan er representasjonen av unge mennesker mellom 11 og 29 år i norske aviser?

3 Avsender Budskap Mottaker Journalistundersøkelse Skyggeredaksjon Innholdsanalyse Leserundersøkelse (intervjuer/fokusgrupper) Analyseobjektet

4 Perioder: Uke 24: 12. juni – 18. juni Uke 27: 10. juli – 16. juli Uke 35: 28. august – 3. august Uke 37: 11. september – 17. september Alle artikler der ungdom opptrer eller omtales Utvalgskriterier Medieutvalg: Aftenposten Morgen Aften Dagbladet Dagsavisen Finnmarken Nordlys Adresseavisen Sunnmørsposten Budstikka Asker og Bærum Oppland Arbeiderblad Tønsberg Blad Fredriksstad Blad Bergensavisen Bergens Tidende Nordstrands Blad Verdens Gang

5 17 aviser a fire uker = totalt 416 utgaver Ca avissider 1205 artikler (ekskludert 181 notiser 0,1) omhandler personer i aldersgruppa år Utgjør over 600 hele avissider Analysegrunnlaget Antall oppslagAndel av totalutvalget Storby dagsavis53044 % Lokal dagsavis36130 % Riksspredt dagsavis28424 % Annen lokalavis302 % Totalt %

6 Dekningen fordelt på ukedager NB! Kun sjudagersaviser

7 n=1205 Fordelingen mellom stoffkategori

8 Hvilke roller tildeles/tar ungdom i avisene?

9 De ulike rollene Ressurs/kompetent Skapende Problem Offer Opponent Ingen rolle/ungdom

10 Representasjon av kjønn og aldersgrupper

11 Representasjonen av kjønnene n=1205

12 Representasjonen av aldergruppene n=1205 Grunnskole (11-15 år) 24 % Videregående (16-18 år) 25 % Høyere utdanning (19-24 år) 29 % Unge voksne (25-29 år) 22 %

13 Kjønn og aldersgrupper

14 Grunnskole (11-15 år) Oppland Arbeiderblad 15. juli

15 Videregående (16-18 år) Nordlys 13. juni Tønsberg Blad 15. juli

16 Høyere utdanning (19-24 år) Nordlys 10. juli Tønsbergs Blad 12. juli

17 Unge voksne (25-29 år) Dagbladet 14. juli Dagbladet 11. juli

18 Unge mennesker som kilder

19 I hvor stor grad blir unge mennesker sitert?

20 Jenter siteres i større grad enn gutter…

21 Tema

22 Temaenes andel av dekningen

23 Tema og dominans Gjennomsnittlig dominans Antall oppslag Kunst/kultur Kriminalitet Livsstil Skole/utdanning Politikk Ulykker/tragedier Arbeidsliv Forbruker Militæret Sex og samliv Organisasjonsliv/frivillig arbeid Boligmarked

24 Undertema

25 Kunst/kultur - undertema Dagbladet

26 Kunst/kultur  Noe større andel jenter som omtales innen tema kunst/kultur  Ungdom framstilles som skapende og som kompetente  Stor forskjell i kjønnsfordeling mellom de to største undertemaene (pop/rock og film/tv) n=171 Pop/rock Begge 24 % Gutt 39 % Jente 37 % n=57 Film/tv Begge 30 % Gutt 23 % Jente 47 %

27 Kriminalitet n=180 Begge 8 % Gutt 71 % Jente 21 % Sunnmørsposten n=166

28 Politikk - undertema n=110 Begge 54 % Gutt 25 % Jente 21 % Dominerende rolle: Ressurs/kompetent

29 Livsstil - undertema n=161 Dominerende rolle: Ressurs/kompetent Begge 39 % Gutt 24 % Jente 37 %

30 Skole og utdanning - undertema 6 % 8 % 20 % 60 % 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 % Annet Kvalitet Finansiering Opptak Gjennomføring

31 Skole og utdanning - kvalitet Adresseavisa, Aftenposten,

32 Forskjeller mellom avistyper

33 Rolle og avistype

34 Stoffkategori og avistype

35 Sjanger og avistype

36 Hovedfunn  Kjønn og aldersgrupper jevnt representert  Individfokuset øker med alderen  Avisuka speiler ungdommens partysyklus  Flinke jenter/fulle gutter  Hvert fjerde oppslag er kulturstoff  Relevante stoffområder der ungdom ikke er framtredende: Skole/utdanning (kvalitet), barne- og familiepolitikk, miljøpolitikk og forbrukerstoff og boligmarked  Offerrollen mest fremtredende i riksspredte dagsaviser  Marginalt med leder/kommentarstoff som angår unge lesergrupper

37 Ungdom i norske aviser Mediebedriftenes landsforening Unge lesere, Gardermoen 21. november 2006 Nils Petter Strømmen, medieanalytiker Reidar Dischler, medieanalytiker


Laste ned ppt "Ungdom i norske aviser Mediebedriftenes landsforening Unge lesere, Gardermoen 21. november 2006 Nils Petter Strømmen, medieanalytiker Reidar Dischler,"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google