Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fotballkompetanse Grunnleggende innspill Oppdal, november 2005 Kilde; NFF, Andreas Morisbak og Dag Riisnæs.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fotballkompetanse Grunnleggende innspill Oppdal, november 2005 Kilde; NFF, Andreas Morisbak og Dag Riisnæs."— Utskrift av presentasjonen:

1 Fotballkompetanse Grunnleggende innspill Oppdal, november 2005 Kilde; NFF, Andreas Morisbak og Dag Riisnæs

2 2 Grunnleggende innspill: Fotball skal spilles, ikke sparkes!  PASNINGEN er fotballens grunnprinsipp og fremste angrepsvåpen

3 3 Grunnleggende innspill: Fotball skal spilles, ikke sparkes!  PASNINGEN er fotballens grunnprinsipp og fremste angrepsvåpen  VALG i spillsituasjoner er i prinsippet viktigere enn utførelse

4 4 Valg  Hvor skal jeg bevege meg?  Hvor skal jeg plassere meg?  Hvem skal jeg spille til?  Drible, skyte eller spille en pasning?  Holde ballen i laget eller forsøke gjennombrudd?  Hvis jeg beveger meg dit kan medspiller komme inn i mitt rom og..

5 5 Grunnleggende innspill: Fotball skal spilles, ikke sparkes!  PASNINGEN er fotballens grunnprinsipp og fremste angrepsvåpen  VALG i spillsituasjoner er i prinsippet viktigere enn utførelse  AVSLUTNINGER krever besluttsomhet og mot

6 6 Grunnleggende innspill: Fotball skal spilles, ikke sparkes!  PASNINGEN er fotballens grunnprinsipp og fremste angrepsvåpen  VALG i spillsituasjoner er i prinsippet viktigere enn utførelse  AVSLUTNINGER krever beslutsomhet og mot  LØPSSTERKE og HURTIGE spillere er viktige ressurser for å skape pasningsrom og alternativ for ballbesitter

7 7 Pasningen; fotballens sjel og fremste angrepsvåpen  Hva er raskest av å løpe med ball eller å spille en pasning?  Pasninger krever samhandling mellom flere spillere  Pasninger krever løp i rom  Pasninger krever spillere som kan velge raskt  Ferdighet og samhandling er selve kjernen i fotballidretten

8 8 De 10 pasningsbud(skap) 1.Pasningen – og et pasningsspill med god bevegelse – er en av de absolutt viktigste forutsetningene for et effektivt spill ! 2.Den presise pasningen er helt avgjørende for om en skal passere motstanderen med ballen i behold og komme fram til scoringssjanser ! 3.Den gode pasningen er avhengig av en pasningslegger som spiller pasningen i riktig øyeblikk, med riktig retning og kraft i forhold til hva en mottaker inviterer til ! 4.Den som inviterer – pasningsmottakeren – er den som bestemmer når, hvor og hvordan ballen skal spilles. 5.Pasningslegger skal alltid spille ”i forhold til” hvordan mottaker plasserer eller beveger seg. Dette er noe helt annet og mer ”høyverdig” enn ”bare” å spille i ”retning av”. 6.Med et sikkert pasningsspill kan en holde ballen ganske trygt innen laget. Selv om dette ikke er noe mål i seg selv, er det et middel til å skape selvtillit i laget, og et grunnlag for å starte et mer gjennombruddsorientert spill.

9 9 De 10 pasningsbud(skap) 7.Med et hurtig og sikkert pasningsspill vil motstanderne få tidsnød og komme på etterskudd. Det vil gi åpninger og muligheter i motstandernes forsvarsbarrierer. 8.Pasninger som passerer motstandere – gjennombruddspasningene – er viktige og avgjørende pasninger som en hele tiden bør være på jakt etter. Se gjerne etter tidlige gjennombruddspasninger, men kutt ut gjentatte tilfeldige pasninger i banens lengderetning ! 9.Pasningskulturen må bli bedre i norsk fotball ! Betydningen av den gode pasningenmå fokuseres i mye større grad. Trenere på alle nivåer bør først og fremst kritisk vurdere sine spilleres pasninger. De må bevisstgjøre kravene og gi stadig feedback I forhold til nøyaktighet, og øve om og om igjen i forhold til nøyaktighet. 10.En større fokusering på pasningen, en bedre pasningskultur, vil bringe fram en heltannen pasningsstolthet hos enkeltspillere. En konsentrasjon og vilje til å servereballen akkurat dit den bør i forhold til situasjonen og medspilleren.

10 10 Valg  Vi er tilhengere av treningsøkter der en bevisstgjør spillerne mest mulig i forhold til å ta gode valg.  Det er her skillet mellom gode og mindre gode spillere er størst. Tar du gode valg og har utviklet en stor forståelse for spillet, da har du langt bedre forutsetninger for å lykkes på banen.  Alt for mange fotballtalenter stopper opp i utviklingen fordi de for ofte velger gale løsninger på banen.  Da har treneren ofte gjort en for dårlig jobb.

11 11 Valg  En trener på et visst nivå må være en instruktør og ikke en aktivitetsleder; spillerne må få tilbakemeldinger, gjerne gjennom en spørrende tilnærming, for derigjennom å bli mer bevisste på hvilke løsninger de velger på banen.  Som trener kan du ikke bare være opptatt av laget, gjennom fokus på struktur og formasjoner. Enkeltspilleren kan nemlig bli vesentlig bedre gjennom oftere å velge rett løsning i en gitt situasjon. Da blir også laget bedre.

12 12 Valg; treningstips  Ved pasningsøvelser kan valget enkelt trekkes inn ved å spille 3 v 1, 5 v 2, 8 v 4 etc. i et avgrenset område - i stedet for å spille pasninger til hverandre uten motstand. På denne måten trener du både valg og utførelse i forhold til pasning mottak. Ofte er det lurt å benytte tvungen to-touch eller tvungen tre-touch. Dette for at spilleren da må orientere seg i forkant, må øve på å ta av press gjennom en god førsteberøring. Men unngå lavintensitets-firkanter type 7 v 2! Det er bortimot verdiløs trening. Gode firkantøvelser forutsetter passe antall spillere og fornuftig størrelse på området.  Et annet eksempel: Ved å benytte forsvarsspillere ved avslutningstrening får du med valget også her. For eksempel 2 v 1 + keeper, 3 v 2 + keeper. Da må angripende lag hele tida vurdere om en skal drible, spille pasning eller skyte, samt vurdere hvor det er hensiktsmessig å bevege seg. Ved avslutningstrening uten motstand blir det eneste valget hvilken avslutningsteknikk en skal benytte, for eksempel vrist eller innside. Det er ikke godt nok i lengden.  Nevner også at ulike spillformer alltid gir trening i både valg og utførelse. Derfor er spill i ulike varianter den optimale ferdighetsutviklingen, enten vi snakker 7 v 7, 4 v 4 eller ulike typer overtallsspill.

13 13 Spillertyper og ressurser  Det finnes svært forskjellig typer gode fotballspillere  Det er viktig at spillere har forskjellige sterke sider i forhold til rolle- og rollesammensetting i laget (balanse) og i forhold til eventuell spisskompetanse (ferdighets- og/eller ressursmessig)

14 keeper er fotballens grunnspill  Femmerfotball er det ypperste og mest læringsfremmende av smålagsspillene.  Det inneholder alt som de større spillerne har, samtidig som alt foregår så mye mer intenst og fortettet enn i ”11-mot-11”-spillet: Alle spillerne er involvert hele tiden  Det må hele tiden foretas handlingsvalg  Hver spiller får langt flere ballberøringer enn i elleverfotball – noe som raskt utvikler spesifikk og hensiktsmessig teknikk  Det blir hyppigere avslutninger mot mål  Større krav til forsvarsspill for den enkelte  Spillerne får hele tiden oppleve overganger fra forsvar til angrep og omvendt  Det er spillere nok til å skape både dybde og bredde, og følgelig rikelig med kombinasjoner i spillet  Spillerne kan utfordres på, og utnytte, et vidt spekter av delferdigheter  På grunn av høy intensitet er spillet også fysisk utviklende  Alle synes denne spillformen er engasjerende og morsom  Flere av spillerne får delta og føler seg mer involvert  Spillet tar mindre plass, og kan gjennomføres fleksibelt – på flere typer anlegg.

15 15 Konkrete forslag  Oppdal IL skal være spillende fotballlag  Oppdal IL har PASNINGEN og SAMHANDLINGEN som bærende ferdigheter  Oppdal IL får frem spillere  med god spilleforståelse  med hurtighet og løpsstyrke  med avslutningsfokus

16 16 Konkrete treningsforslag  Fotballens grunnspill er keeper  Pasningsøvelser skal kjøres på hver trening  Valg-øvelser skal kjøres på hver trening  Avslutningsøvelser skal kjøres på hver trening  Intervalltrening gir Mercedes-motor  Styrketrening gir selvtillit og hurtighet

17 17 Konkrete treningsforslag  Intervalltrening  Oppvarming ca 3 min  4 min arbeid, 3 min aktiv hvile totalt 4 drag  Nedjogg siste 3 min ned  Tøying 5 min  Totalt 36 min  Styrke  Styrkerommetca 35 min  Hjemmeøkt  5 min oppvarming  Knebøy30  Telemark20  Pushups10+  Situps20  Tot 3 serier  Sum 40 min inkl tøying


Laste ned ppt "Fotballkompetanse Grunnleggende innspill Oppdal, november 2005 Kilde; NFF, Andreas Morisbak og Dag Riisnæs."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google