Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Foredrag for Markedsføringsforeningen i Kristiansand 16/2 - 2012 Høyskolelektor Morten William Knudsen, Handelshøyskolen BI.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Foredrag for Markedsføringsforeningen i Kristiansand 16/2 - 2012 Høyskolelektor Morten William Knudsen, Handelshøyskolen BI."— Utskrift av presentasjonen:

1 Foredrag for Markedsføringsforeningen i Kristiansand 16/ Høyskolelektor Morten William Knudsen, Handelshøyskolen BI

2 Presentasjonsteknikk • Hva er kommunikasjon? • Hva er retorikk? • Hva er overtalelse? • Praktiske kjøreregler

3 Retorikk • Kunsten å overtale: • Etos: Senders troverdighet; si sannheten, vite sannheten, attraktivitet (liking) • Logos: Argumentasjon (fornuft) • Patos: Apell til følelser • Det beste er å kombinere følelse og fornuft

4 Retorikkens (presentasjonskunstens) oppbygging • Inventio: Finne egnede tema • Dispotio: Disponere tema • Elocutio: Utforme budskapet • Memoria: Huske presentasjonen • Actio: Fremføre presentasjonen • Kairos (retorisk situasjon) Aptum (tilpasning av form og innhold) Kairos styrer Aptum

5 Identitet og merkevarebygging • Branding: POD = USP = UBR • Så hva er nytt?

6 Ulike trender innen forbruk I • Forbruk som mening • Forbruk som politikk • Forbruk som autentisitet • Forbruk som estetikk • Forbruk som sosial distinksjon • Forbruk som identitet • Forbruk som mote • Forbruk som makt • Forbruk som kjedsomhet • Forbruk som lyst

7 Ulike trender innen forbruk II • Den store sosiale transformasjonen • Livsløpets nyorganisering • Kunnskaps revolusjon og kjønnsrevolusjon • Det fete liv • Utrygghetens dynamikk • Sentralisering, urbanisering, multietnisitet • Fordi jeg fortjener det

8 Ulike trender innen forbruk III • Kampen om tiden • Kvinnen og mannen, familien og vennene • Sosial differensiering og nye koder • Lykke og materialisme

9 Cultural branding

10 Ny målgruppeinnsikt

11 Hva forteller dette bildet om denne mannen?

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25 • Advokaten: Mye kulturell og økonomisk kapital. Kjøleskapet er bygget inn i eik eller annet edelt treverk. Har dyre vaner, drikker fin vin, er opptatt av at møbler og andre ting skal være representative. Maten skal være eksklusiv, indrefilet er en sikker vinner. Har det ryddig hjemme. Leser Aftenposten, ser på NRK. Hører på klassisk musikk. Vil helst at folk skal oppføre seg dannet og ordentlig. Mulig representant for gruppen er kaffekonge og Bergens- ordfører Herman Friele. • Læreren: Mye kulturell kapital, mindre økonomisk kapital. Har kjøleskap med magneter og familiebilder. Drikker billig vin, og er opptatt av at innredningen hjemme skal være spesiell og vise hvem de er. Har det rotete. Spiser mye eksotisk mat. Hører på P2, er glad i jazz eller annen kvalitetsmusikk. Leser Dagbladet og nyere norsk skjønnlitteratur. Ønsker at folk skal være ”seg selv”. Mulig representant: skuespiller Helge Jordal.

26 • Megleren: Mye økonomisk kapital, mindre kulturell kapital. Har kjøleskap i børstet stål, helst med innebygget isbitmaskin. Drikker gin &tonic. Hører på listepop. Leser VG og ser på TV 2. Kjører slalåm. Går på fancy utesteder. Har TV fra Bang &Olufsen, gjerne flatskjerm. Leser selvhjelpsbøker av typen "Hvordan bli mer effektiv på møter". Vil at alle skal være cool og grei, ingen sure miner og alt er gøy og tjo og hei. Mulig representant: Idar Harry Vollvik. • Drosjesjaføren: Beskjeden kulturell og økonomisk kapital. Har utrangert kjøleskap med øljekk i en tråd. Drikker øl, røyker rullings, spiser hurtigmat. Er mest opptatt av å få mye mat på tallerkenen. Reiser på billige sydenturer. Leser Se og Hør, kiosklitteratur og Søndag Søndag. Ser på TVNorge, hører på P4 og dansebandmusikk. Er lite fysisk aktiv, men ser mye på sport. Foretrekker sosialt samvær (ville aldri brukt det ordet) med mange vitser og baktaling av politikere (”De hakke peiling”) og innvandrere (”de er trygdemisbrukere hele gjengen- få dem ut.”) Mulig representant: Martin Schanche (selv om han har en god del penger).

27 Høy økonomisk kapital Høy kulturell kapital ”Advokat” Lav økonomisk kapital Lav kulturell kapital ”Taxisjåfør” Høy økonomisk kapital, Lav kulturell kapital ”Megler” Lav økonomisk kapital, høy kulturell kapital ”Lærer”

28


Laste ned ppt "Foredrag for Markedsføringsforeningen i Kristiansand 16/2 - 2012 Høyskolelektor Morten William Knudsen, Handelshøyskolen BI."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google