Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Satsing på ungdom, dataspill og digitale tjenester

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Satsing på ungdom, dataspill og digitale tjenester"— Utskrift av presentasjonen:

1 Satsing på ungdom, dataspill og digitale tjenester
Drammensbiblioteket/Popkult

2 Ungdomstilbud ved bibliotek
Merkevarebygging av ungdomstilbud Popkult som nasjonal modell for ungdomssatsing ved bibliotek Etter pausen: utlån av e-bøker og lesebrett

3

4 Vil ”ungdomskroken” til livs

5

6

7 Ungdomstilbud på nett (Molde)

8 ”Ungdomskroken” på åpningsdagen

9 Starter spillsatsing i 2007
Innkjøp av spillkonsoller Spillarrangementer

10 Hvorfor trenger vi spill på biblioteket?
Dataspill ikke lenger en nerdete gutteromshobby De første generasjonene spillentusiaster er allerede i ferd med å bli voksne Ønsker å ta dataspill som kulturuttrykk på alvor Sidestille dataspill med øvrige kulturutrykk Blant ungdommens viktigste referansepunkt Endre bibliotekets image

11 Praksis på Drammensbiblioteket
Utlån over skranke til bruk i bibliotek Hjemlånsordning fra 1. juni Innkjøp via Spaceworld og Biblioteksentralen Satser på sosiale konsollspill, det direkte læringsaspektet ikke viktig Keep it simple! Overholder aldersgrenser Fifa 11 på hylla samme dag som den kom i butikken

12 Popkult 2-årig prosjekt 2008-2010
Plassert under barne- og ungdomsseksjonen på Drammensbiblioteket fra budsjettår 2011 Eget mediebudsjett Ny leder og ansettelse av ungdomskonsulent på biblioteket Jobber mot større bevisstgjøring om våre tilbud i målgruppa Økt bruk av sosiale medier

13 Hva gjør vi? Opprettholder og utvikler et aktuelt og relevant medietilbud for ungdom og unge voksne på biblioteket: - Fantasy Tegneserier - Ungdomslitteratur, også på engelsk (+ lydbøker og DVD) - Dataspill - Faglitteratur for ungdom Arrangerer treffpunkter for målgruppen Blogger, anbefaler og er aktive på Facebook Samarbeider med øvrige kommunale og kulturelle instanser Deler kunnskap og erfaringer med andre bibliotek

14 Fast arrangement: Spillnatt
Spillnatt 8, mars 2011: Historisk tidlig utsolgt Snakkis i miljøet Stor interesse på Facebook Stadig lavere aldergruppe Spillnatt oppe for revurdering

15 Eksterne samarbeidspartnere

16 Årets hit: Dance central (Xbox kinekt)

17 Dataspill for demente NB-støttet prosjekt for Drammensbiblioteket 2011
Utvikle biblioteket som en sosial inkluderingsarena for eldre med demens Bidra til bedre livskvalitet og helse for eldre i en tidlig demensfase Forberede utviklingen av spill for denne brukergruppen Bidra til å bygge broer mellom generasjoner ved bruk av spillteknologien

18 Tilbake til ungdommen: - Vi er unge lenger enn før

19 Popkult-hylla Fagbøker for ungdom
Subkultur, særinteresser og populærkultur Bøker de ikke forventer å finne i et bibliotek. Nest høyest omløpstall på Drammensbiblioteket etter tegneseriehylla Mote Kampsport Gatekunst Politikk Grafisk design Biografier

20 Flere ungdomsarrangementer
Biblioteket er også en møteplass Popkult rendyrker både smale og populære interesser, og åpner øynene til nye miljøer Ungdom leser og lærer på sine premisser Vise at vi er oppdatert på ungdomskultur

21 Vampyrkveld under Litteraturuka
Arnfinn Pettersen med foredrag om vampyrens historie Inviterte laiv-miljøet i Drammen Ca 50 deltakere «Bannlyste» Twilight-vampyrene Resulterte i videre samarbeid med laiverne

22 Harry Potter-vorspiel
Timene før midnattspremieren 18. november Foredrag og høytlesning av Torstein Bugge Høverstad Harry Potter-quiz Utkledningskonkurranse Alder: ca 11-35 Ca 80 deltakere

23 Dataspillkurs i vinterferien
Samarbeid med Interkultur og Ravn studio Gratis for deltakerne Lærte dataspillets grunnprinsipper og designet egne spill 17 deltakere

24 Kurs i aggressivt korsstingbroderi
For unge voksne Ironi og nostalgi 7 deltakere (maks 10) Sær og smal suksess

25 Satsing på tegneserier
Prosjekt for høst 2011 God tegneserie-samling Innkjøp blant annet via Outland Godt medium for leselyst og inngang til litteraturens verden

26 Virker det? Nye lånere i alderen 14 – 20:
2007: : : Omløpshastighet: 2010 Popkult-hylla: Playstation 3-spill (dagslån) Xbox 360-spill (dagslån) Tegneserier Ungdomsbøker

27

28 Hvor henter ungdom informasjon fra?
- Jeg visste ikke at det var Litteraturuke i Drammen før jeg så det på facer’n jeg.

29 Sosiale medier Popkult på Facebook

30 Visuell kommunikasjon
Flere plattformer = behov for klarere profil

31 ..Så vi ble venner med Viskom
Høyskolestudium i visuell kommunikasjon på HiBu, hvor bachelorstudenter velger seg et prosjekt. Tre studenter ser avdelingen utenifra og smelter sammen våre ønsker med sin visjon og spisskompetanse Avdekket at kun 2 av 50 i målgruppen har et forhold til Popkult som merkevare Koble sammen tilbudet på web og fysiske rom, samt øke bevisstheten blant målgruppen Ønsker å spisse målgruppen til år (tidligere år)

32 Fra dette: Bloggen het BibPop (frem til august 2010)
Et mylder av logoer og farger

33 Til dette: Hovedlogo Støttelogo

34 Fra dette:

35 Til dette:

36 Øvrige produkter

37 Popkult opp på nasjonalt nivå
Tildelt midler fra Nasjonalbiblioteket Lage modell for å enkelt kunne implementere Popkult-avdelinger i andre bibliotek Samarbeidsbibliotek: Fredrikstad og Molde Fysisk og nettbasert ressurssenter for bibliotek som ønsker å satse på ungdom «Konsulenttjeneste»

38 «Masse kids i vår målgruppe i Popkult i dag
«Masse kids i vår målgruppe i Popkult i dag. Gamingkids som står i ring, datakids som nerder, slengemedleppakids som slenger med leppa, flinkiskids som gjør lekser og noen forvirrakids som virrer rundt – alt i en relativt gemyttlig og harmonisk symbiose med andre lånere og ansatte. Og Topp blir som vanlig lest i filler» - Sitat kollega Øyvind Svaleng

39 Utlån av e-bøker og lesebrett

40 Hva er e-lån? Utlån av ebøker fra biblioteket
I første omgang: via en nettside (utlånsportal) Dekryptering skjer på lånerens datamaskin via abobe digital edition Tilknyttet vanlige lånekort Boka leveres ikke tilbake - den slutter å virke

41 Pilotprosjekt Nasjonalt pilotprosjekt for utlån av ebøker
(støttet av NB) I første omgang: norsk skjønnlitteratur 2009: lukket pilottesting 2010: utlån til vanlige lånere 2011: utlån til nettbrett, og kobling mot bibsyst Buskerud-prosjekt: Drammen, Kongsberg og Nore og Uvdal Teknisk leverandør: CappelenDamm/digitalbok.no

42 Hvorfor skal vi gjøre dette?
vårt hovedmål er å skaffe lånerne gode vilkår vi skal gjøre informasjon og litteratur tilgjengelig for alle, på best mulig måte vi forstår at de som produserer innholdet skal ha betalt, og vil være med på å finne en god forretningsmodell for e-lån vi skaper gode lesere og vi markedsfører bøker

43 Erfaringer så langt Alle lesebrett utlånt på to dager (65 stk.)
I starten: venteliste på brett Ca utlån av ebøker så langt (kun 50 titler) Utlån av lesebrett - lav terskel for å prøve Stor andel menn blant lånerne av lesebrett

44 Vil du vite mer? Sjekk ut ebok.dbib.no
Prosjektleder Dag Erlend Lohne Mohn

45 Takk for meg popkult.dbib.no dbib.no flickr.com/photos/drammensbiblioteket/ youtube.com/user/drammensbiblioteket Popkult på Facebook


Laste ned ppt "Satsing på ungdom, dataspill og digitale tjenester"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google