Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Satsing på ungdom, dataspill og digitale tjenester Drammensbiblioteket/Popkult.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Satsing på ungdom, dataspill og digitale tjenester Drammensbiblioteket/Popkult."— Utskrift av presentasjonen:

1 Satsing på ungdom, dataspill og digitale tjenester Drammensbiblioteket/Popkult

2 • Ungdomstilbud ved bibliotek • Merkevarebygging av ungdomstilbud • Popkult som nasjonal modell for ungdomssatsing ved bibliotek • Etter pausen: utlån av e-bøker og lesebrett

3

4 Vil ”ungdomskroken” til livs

5

6

7 Ungdomstilbud på nett (Molde)

8 ”Ungdomskroken” på åpningsdagen

9 Starter spillsatsing i 2007 Innkjøp av spillkonsollerSpillarrangementer

10 Hvorfor trenger vi spill på biblioteket? • Dataspill ikke lenger en nerdete gutteromshobby • De første generasjonene spillentusiaster er allerede i ferd med å bli voksne • Ønsker å ta dataspill som kulturuttrykk på alvor • Sidestille dataspill med øvrige kulturutrykk • Blant ungdommens viktigste referansepunkt • Endre bibliotekets image

11 Praksis på Drammensbiblioteket • Utlån over skranke til bruk i bibliotek • Hjemlånsordning fra 1. juni • Innkjøp via Spaceworld og Biblioteksentralen • Satser på sosiale konsollspill, det direkte læringsaspektet ikke viktig • Keep it simple! • Overholder aldersgrenser • Fifa 11 på hylla samme dag som den kom i butikken

12 Popkult • 2-årig prosjekt • Plassert under barne- og ungdomsseksjonen på Drammensbiblioteket fra budsjettår 2011 • Eget mediebudsjett • Ny leder og ansettelse av ungdomskonsulent på biblioteket • Jobber mot større bevisstgjøring om våre tilbud i målgruppa • Økt bruk av sosiale medier

13 Hva gjør vi? • Opprettholder og utvikler et aktuelt og relevant medietilbud for ungdom og unge voksne på biblioteket: - Fantasy - Tegneserier - Ungdomslitteratur, også på engelsk (+ lydbøker og DVD) - Dataspill - Faglitteratur for ungdom • Arrangerer treffpunkter for målgruppen • Blogger, anbefaler og er aktive på Facebook • Samarbeider med øvrige kommunale og kulturelle instanser • Deler kunnskap og erfaringer med andre bibliotek

14 Fast arrangement: Spillnatt Spillnatt 8, mars 2011: -Historisk tidlig utsolgt -Snakkis i miljøet -Stor interesse på Facebook -Stadig lavere aldergruppe -Spillnatt oppe for revurdering

15 Eksterne samarbeidspartnere

16 Årets hit: Dance central (Xbox kinekt)

17 Dataspill for demente • NB-støttet prosjekt for Drammensbiblioteket 2011 • Utvikle biblioteket som en sosial inkluderingsarena for eldre med demens • Bidra til bedre livskvalitet og helse for eldre i en tidlig demensfase • Forberede utviklingen av spill for denne brukergruppen • Bidra til å bygge broer mellom generasjoner ved bruk av spillteknologien

18 Tilbake til ungdommen: - Vi er unge lenger enn før

19 Popkult-hylla • Fagbøker for ungdom • Subkultur, særinteresser og populærkultur • Bøker de ikke forventer å finne i et bibliotek. • Nest høyest omløpstall på Drammensbiblioteket etter tegneseriehylla • Mote • Kampsport • Gatekunst • Politikk • Grafisk design • Biografier

20 Flere ungdomsarrangementer • Biblioteket er også en møteplass • Popkult rendyrker både smale og populære interesser, og åpner øynene til nye miljøer • Ungdom leser og lærer på sine premisser • Vise at vi er oppdatert på ungdomskultur

21 Vampyrkveld under Litteraturuka • Arnfinn Pettersen med foredrag om vampyrens historie • Inviterte laiv-miljøet i Drammen • Ca 50 deltakere • «Bannlyste» Twilight-vampyrene • Resulterte i videre samarbeid med laiverne

22 Harry Potter-vorspiel • Timene før midnattspremieren 18. november • Foredrag og høytlesning av Torstein Bugge Høverstad • Harry Potter-quiz • Utkledningskonkurranse • Alder: ca • Ca 80 deltakere

23 Dataspillkurs i vinterferien • Samarbeid med Interkultur og Ravn studio • Gratis for deltakerne • Lærte dataspillets grunnprinsipper og designet egne spill • 17 deltakere

24 Kurs i aggressivt korsstingbroderi • For unge voksne • Ironi og nostalgi • 7 deltakere (maks 10) • Sær og smal suksess

25 Satsing på tegneserier  Prosjekt for høst 2011  God tegneserie- samling  Innkjøp blant annet via Outland  Godt medium for leselyst og inngang til litteraturens verden

26 Virker det? Nye lånere i alderen 14 – 20: 2007: : : Omløpshastighet: 2010 Popkult-hylla: 2.23 Playstation 3-spill (dagslån)99.41 Xbox 360-spill (dagslån)67.18 Tegneserier 3.63 Ungdomsbøker 1.97

27

28 Hvor henter ungdom informasjon fra? - Jeg visste ikke at det var Litteraturuke i Drammen før jeg så det på facer’n jeg.

29 Sosiale medier på Facebook

30 Visuell kommunikasjon Flere plattformer = behov for klarere profil

31 ..Så vi ble venner med Viskom  Høyskolestudium i visuell kommunikasjon på HiBu, hvor bachelorstudenter velger seg et prosjekt.  Tre studenter ser avdelingen utenifra og smelter sammen våre ønsker med sin visjon og spisskompetanse  Avdekket at kun 2 av 50 i målgruppen har et forhold til Popkult som merkevare  Koble sammen tilbudet på web og fysiske rom, samt øke bevisstheten blant målgruppen  Ønsker å spisse målgruppen til år (tidligere år)

32 Fra dette: • Bloggen het BibPop (frem til august 2010) • Et mylder av logoer og farger

33 Til dette: HovedlogoStøttelogo

34 Fra dette:

35 Til dette:

36 Øvrige produkter

37 Popkult opp på nasjonalt nivå • Tildelt midler fra Nasjonalbiblioteket • Lage modell for å enkelt kunne implementere Popkult- avdelinger i andre bibliotek • Samarbeidsbibliotek: Fredrikstad og Molde • Fysisk og nettbasert ressurssenter for bibliotek som ønsker å satse på ungdom • «Konsulenttjeneste»

38 «Masse kids i vår målgruppe i Popkult i dag. Gamingkids som står i ring, datakids som nerder, slengemedleppakids som slenger med leppa, flinkiskids som gjør lekser og noen forvirrakids som virrer rundt – alt i en relativt gemyttlig og harmonisk symbiose med andre lånere og ansatte. Og Topp blir som vanlig lest i filler» - Sitat kollega Øyvind Svaleng

39 Utlån av e-bøker og lesebrett

40 Hva er e-lån? • Utlån av ebøker fra biblioteket • I første omgang: via en nettside (utlånsportal) • Dekryptering skjer på lånerens datamaskin via abobe digital edition • Tilknyttet vanlige lånekort • Boka leveres ikke tilbake - den slutter å virke

41 Pilotprosjekt • Nasjonalt pilotprosjekt for utlån av ebøker (støttet av NB) • I første omgang: norsk skjønnlitteratur • 2009: lukket pilottesting 2010: utlån til vanlige lånere 2011: utlån til nettbrett, og kobling mot bibsyst • Buskerud-prosjekt: Drammen, Kongsberg og Nore og Uvdal • Teknisk leverandør: CappelenDamm/digitalbok.no

42 Hvorfor skal vi gjøre dette? • vårt hovedmål er å skaffe lånerne gode vilkår • vi skal gjøre informasjon og litteratur tilgjengelig for alle, på best mulig måte • vi forstår at de som produserer innholdet skal ha betalt, og vil være med på å finne en god forretningsmodell for e-lån • vi skaper gode lesere og vi markedsfører bøker

43 Erfaringer så langt • Alle lesebrett utlånt på to dager (65 stk.) • I starten: venteliste på brett • Ca utlån av ebøker så langt (kun 50 titler) • Utlån av lesebrett - lav terskel for å prøve • Stor andel menn blant lånerne av lesebrett

44 Vil du vite mer? • Sjekk ut ebok.dbib.no • Prosjektleder Dag Erlend Lohne Mohn

45 Takk for meg popkult.dbib.no dbib.no flickr.com/photos/drammensbiblioteket/ youtube.com/user/drammensbiblioteket Popkult på Facebook


Laste ned ppt "Satsing på ungdom, dataspill og digitale tjenester Drammensbiblioteket/Popkult."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google