Laste ned presentasjonen
1
Satsing på ungdom, dataspill og digitale tjenester
Drammensbiblioteket/Popkult
2
Ungdomstilbud ved bibliotek
Merkevarebygging av ungdomstilbud Popkult som nasjonal modell for ungdomssatsing ved bibliotek Etter pausen: utlån av e-bøker og lesebrett
4
Vil ”ungdomskroken” til livs
7
Ungdomstilbud på nett (Molde)
8
”Ungdomskroken” på åpningsdagen
9
Starter spillsatsing i 2007
Innkjøp av spillkonsoller Spillarrangementer
10
Hvorfor trenger vi spill på biblioteket?
Dataspill ikke lenger en nerdete gutteromshobby De første generasjonene spillentusiaster er allerede i ferd med å bli voksne Ønsker å ta dataspill som kulturuttrykk på alvor Sidestille dataspill med øvrige kulturutrykk Blant ungdommens viktigste referansepunkt Endre bibliotekets image
11
Praksis på Drammensbiblioteket
Utlån over skranke til bruk i bibliotek Hjemlånsordning fra 1. juni Innkjøp via Spaceworld og Biblioteksentralen Satser på sosiale konsollspill, det direkte læringsaspektet ikke viktig Keep it simple! Overholder aldersgrenser Fifa 11 på hylla samme dag som den kom i butikken
12
Popkult 2-årig prosjekt 2008-2010
Plassert under barne- og ungdomsseksjonen på Drammensbiblioteket fra budsjettår 2011 Eget mediebudsjett Ny leder og ansettelse av ungdomskonsulent på biblioteket Jobber mot større bevisstgjøring om våre tilbud i målgruppa Økt bruk av sosiale medier
13
Hva gjør vi? Opprettholder og utvikler et aktuelt og relevant medietilbud for ungdom og unge voksne på biblioteket: - Fantasy Tegneserier - Ungdomslitteratur, også på engelsk (+ lydbøker og DVD) - Dataspill - Faglitteratur for ungdom Arrangerer treffpunkter for målgruppen Blogger, anbefaler og er aktive på Facebook Samarbeider med øvrige kommunale og kulturelle instanser Deler kunnskap og erfaringer med andre bibliotek
14
Fast arrangement: Spillnatt
Spillnatt 8, mars 2011: Historisk tidlig utsolgt Snakkis i miljøet Stor interesse på Facebook Stadig lavere aldergruppe Spillnatt oppe for revurdering
15
Eksterne samarbeidspartnere
16
Årets hit: Dance central (Xbox kinekt)
17
Dataspill for demente NB-støttet prosjekt for Drammensbiblioteket 2011
Utvikle biblioteket som en sosial inkluderingsarena for eldre med demens Bidra til bedre livskvalitet og helse for eldre i en tidlig demensfase Forberede utviklingen av spill for denne brukergruppen Bidra til å bygge broer mellom generasjoner ved bruk av spillteknologien
18
Tilbake til ungdommen: - Vi er unge lenger enn før
19
Popkult-hylla Fagbøker for ungdom
Subkultur, særinteresser og populærkultur Bøker de ikke forventer å finne i et bibliotek. Nest høyest omløpstall på Drammensbiblioteket etter tegneseriehylla Mote Kampsport Gatekunst Politikk Grafisk design Biografier
20
Flere ungdomsarrangementer
Biblioteket er også en møteplass Popkult rendyrker både smale og populære interesser, og åpner øynene til nye miljøer Ungdom leser og lærer på sine premisser Vise at vi er oppdatert på ungdomskultur
21
Vampyrkveld under Litteraturuka
Arnfinn Pettersen med foredrag om vampyrens historie Inviterte laiv-miljøet i Drammen Ca 50 deltakere «Bannlyste» Twilight-vampyrene Resulterte i videre samarbeid med laiverne
22
Harry Potter-vorspiel
Timene før midnattspremieren 18. november Foredrag og høytlesning av Torstein Bugge Høverstad Harry Potter-quiz Utkledningskonkurranse Alder: ca 11-35 Ca 80 deltakere
23
Dataspillkurs i vinterferien
Samarbeid med Interkultur og Ravn studio Gratis for deltakerne Lærte dataspillets grunnprinsipper og designet egne spill 17 deltakere
24
Kurs i aggressivt korsstingbroderi
For unge voksne Ironi og nostalgi 7 deltakere (maks 10) Sær og smal suksess
25
Satsing på tegneserier
Prosjekt for høst 2011 God tegneserie-samling Innkjøp blant annet via Outland Godt medium for leselyst og inngang til litteraturens verden
26
Virker det? Nye lånere i alderen 14 – 20:
2007: : : Omløpshastighet: 2010 Popkult-hylla: Playstation 3-spill (dagslån) Xbox 360-spill (dagslån) Tegneserier Ungdomsbøker
28
Hvor henter ungdom informasjon fra?
- Jeg visste ikke at det var Litteraturuke i Drammen før jeg så det på facer’n jeg.
29
Sosiale medier Popkult på Facebook
30
Visuell kommunikasjon
Flere plattformer = behov for klarere profil
31
..Så vi ble venner med Viskom
Høyskolestudium i visuell kommunikasjon på HiBu, hvor bachelorstudenter velger seg et prosjekt. Tre studenter ser avdelingen utenifra og smelter sammen våre ønsker med sin visjon og spisskompetanse Avdekket at kun 2 av 50 i målgruppen har et forhold til Popkult som merkevare Koble sammen tilbudet på web og fysiske rom, samt øke bevisstheten blant målgruppen Ønsker å spisse målgruppen til år (tidligere år)
32
Fra dette: Bloggen het BibPop (frem til august 2010)
Et mylder av logoer og farger
33
Til dette: Hovedlogo Støttelogo
34
Fra dette:
35
Til dette:
36
Øvrige produkter
37
Popkult opp på nasjonalt nivå
Tildelt midler fra Nasjonalbiblioteket Lage modell for å enkelt kunne implementere Popkult-avdelinger i andre bibliotek Samarbeidsbibliotek: Fredrikstad og Molde Fysisk og nettbasert ressurssenter for bibliotek som ønsker å satse på ungdom «Konsulenttjeneste»
38
«Masse kids i vår målgruppe i Popkult i dag
«Masse kids i vår målgruppe i Popkult i dag. Gamingkids som står i ring, datakids som nerder, slengemedleppakids som slenger med leppa, flinkiskids som gjør lekser og noen forvirrakids som virrer rundt – alt i en relativt gemyttlig og harmonisk symbiose med andre lånere og ansatte. Og Topp blir som vanlig lest i filler» - Sitat kollega Øyvind Svaleng
39
Utlån av e-bøker og lesebrett
40
Hva er e-lån? Utlån av ebøker fra biblioteket
I første omgang: via en nettside (utlånsportal) Dekryptering skjer på lånerens datamaskin via abobe digital edition Tilknyttet vanlige lånekort Boka leveres ikke tilbake - den slutter å virke
41
Pilotprosjekt Nasjonalt pilotprosjekt for utlån av ebøker
(støttet av NB) I første omgang: norsk skjønnlitteratur 2009: lukket pilottesting 2010: utlån til vanlige lånere 2011: utlån til nettbrett, og kobling mot bibsyst Buskerud-prosjekt: Drammen, Kongsberg og Nore og Uvdal Teknisk leverandør: CappelenDamm/digitalbok.no
42
Hvorfor skal vi gjøre dette?
vårt hovedmål er å skaffe lånerne gode vilkår vi skal gjøre informasjon og litteratur tilgjengelig for alle, på best mulig måte vi forstår at de som produserer innholdet skal ha betalt, og vil være med på å finne en god forretningsmodell for e-lån vi skaper gode lesere og vi markedsfører bøker
43
Erfaringer så langt Alle lesebrett utlånt på to dager (65 stk.)
I starten: venteliste på brett Ca utlån av ebøker så langt (kun 50 titler) Utlån av lesebrett - lav terskel for å prøve Stor andel menn blant lånerne av lesebrett
44
Vil du vite mer? Sjekk ut ebok.dbib.no
Prosjektleder Dag Erlend Lohne Mohn
45
Takk for meg popkult.dbib.no dbib.no flickr.com/photos/drammensbiblioteket/ youtube.com/user/drammensbiblioteket Popkult på Facebook
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.