Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kirkenes – hett og sentralt. Pikene på broens branding av Kirkenes Arvid Viken.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kirkenes – hett og sentralt. Pikene på broens branding av Kirkenes Arvid Viken."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kirkenes – hett og sentralt. Pikene på broens branding av Kirkenes Arvid Viken

2 Kirkenes

3 Pikene på Broen • By our art projects we create meeting places and build bridges across national borders and across art genres. Promoting the idea of «Taking the world to the Barents and the Barents into the world» we started a series of «Border-Crossing Exercises» across Barents and other European borders.

4 Barents Spektakel

5 World’s smallest hotel

6

7 Pan Barentz

8 Klipp fra bybrandingsteorien • Bybranding som idé knyttet til nyliberalismen: også steder og kommuner er konkurrenter • Symboler minst like viktig som substans • Dreier seg om å skape bilde av en ønsket framtid • Mindre konkret, mer komplekst og forbundet med større ansvar enn brandigsprosesser flest • Kan foregå i styrte prosesser, men også i løse nettverk med spontane og entusiastiske aktører • Kan utløse konflikter

9 Idealprosessen • Planprosess; finnes oppskrifter • Involvere interessenter (stakeholdere) • Utfordringer: – Konkurrerende virkelighetsoppfatninger – Konkurrerende fortellinger om stedet – Ikke hausse opp for mye en bestemt fortelling – Politikk er konflikt; vanskelig å enes

10 Kulturøkonomi som ramme • Kultur som næringsfelt • Kultur som ressurs i brandingsammenheng • Brande kultursteder • Kultur som wannabe element • Forholdet mellom kunsten og lokale verdier Kulturelementer i brandingsprosesser: -Arkitektur -Kunst og kunstnere -Begivenheter; arrangement og festivaler

11 Inspirasjonskilder • Charles Landry: The Art of City Making (2006) hvordan man kan «finne opp» byer på nytt ved hjelp av fantasi og innovativ tenkning, «myk infrastruktur» og kreative mennesker • Phil Wood, holdt seminar i 2006 og 2014 • Kuzovnikova (daglig leder) 2010: - kultur som en ressurs er «like effektivt som jernmalm, olje eller fisk», - kultur «skaper, motiverer, og tiltrekker seg både folk og penger», - «kulturen skaper byens identitet og bidrar til dens konkurranseevne.»

12 Kuzovnikovas Kirkenes (2010) • Today Kirkenes is no longer a periphery – it is a centre in many ways. It is Kirkenes, and not Oslo, which is Norway´s geopolitical centre. It is Kirkenes that both the Russian President and the Norwegian Prime Minister mentioned in their speeches on the historical day of April 27th when they signed the agreement about the dividing line in the Barents Sea. In all our projects we take Kirkenes as a point of departure – Kirkenes as a border town and the Barents Region as a border region. We have christened Kirkenes to Hot Arctic Kirkenes, so that it has a name to compete with Big Apple New York in the future. Being originally a company-town with its 10-tonn thinking, Kirkenes has developed its multiple identity for the last years. It has become a laboratory for new times. Kirkenes is now called the capital of the Barents Region…

13 Hvordan skjer Pikenes branding • Konferanse- og seminarer • Er med i mange nettverk • Kuraterer i samarbeid med andre • Er med i publikasjoner • Kopler seg og Kirkenes til prominenser og kjendiser • Viser kunst som iscenesetter grensebyen K’nes • Få permanente materielle manifesteringer (verken bygg, kunst eller kunstnere, men festival) • Selvpromotering og bypromotering går hånd i hånd: «Vi legger alltid inn noe om Kirkenes»

14 Begrensninger/hindre • Lekende forhold til realiteter; tendens: «grandism» • Instrumentell kulturtenking (kultur som middel) • Konkurrerende merkevarer; industribyen (titonnstenking) • En kommune som ikke kjenner sin besøkelsestid (titonnstenking også der; ikke plass til verdens minste hotell) • Soloprosjekter/anarkistisk i ånden; manglende institusjonell eller strategisk forankring • Svak lokal forankring

15 Konklusjon • Viser at det går an å brande en kjedelig by til noe ganske så spennende • Viser at branding med kunst uten en kunstpreget kontekst blir sporadisk og fragmentert • Viser at det er en vanskelig sak å operere utenfor en institusjonell ramme • Men; kanskje skjer det mer enn det ellers ville gjort – få steder har slik eksponering

16 TAKK FOR MEG


Laste ned ppt "Kirkenes – hett og sentralt. Pikene på broens branding av Kirkenes Arvid Viken."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google