Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Organization and board

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Organization and board"— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Organization and board
Manager Monica Hannestad Project coordinator Maria Valding Seim Board representatives Statoil Bergen Chamber NHH Connect West Maritime Colours CARF KHIB NORWEGIAN SCHOOL OF ECONOMICS AND BUSINESS ADMINISTRATION (KHiB). FTEs

3 TO TURN THE BERGEN REGION INTO ON OF THE LEADING AREAS WITHIN THE
VISION TO TURN THE BERGEN REGION INTO ON OF THE LEADING AREAS WITHIN THE NORDIC REGION, WHEN IT COMES TO DESIGNDRIVEN BOTH BUSINESS- AND SOCIAL DEVELOPMENT Vi skal bidra til at det sentrale vestlandet blir et spennende sted og arbeide og bo i. Vi skal bidra til Nytenking og innovasjon - ikke bare tradisjonelle løsning løsninger, men i front i forhold til den internasjonale utvikling.

4 WHAT IS DESIGN?

5 ESTETICS AND FORM Alvar Aalto, iittala Funsjonlasime og

6 THE 1960s industrial products

7 The 1970s ergonomics and user driven focus
Allerede i 1983 var det produsert stressless, I dag distribusjon over hele verden. Det er en fantastisk norsk designarv. Stressless from Ekornes, launced in 1971

8 1980s design management

9 Branding, identity and communication
1990s Logo til lfolket Branding, identity and communication

10 Innovation 2000- designdriven companies

11 What is the future of design?
2009 er ikke lenger rundt debattene om form eller funksjon. Godt design vil sørge for at vi alle har en fremtid her på planeten.

12 The future of design- environment and sustainability
Flerfaglighet Brukerfokus Emosjonelle verdier Miljø

13 Service design- new areas in the use of design
Og nye retnigner åpner seg.

14 Design is comparable with data systems and financial solutions
=> it concerns all businesses Affects all fields

15 360 design Vi skal bidra til at det sentrale vestlandet blir et spennende sted og arbeide og bo i. Vi skal bidra til Nytenking og innovasjon - ikke bare tradisjonelle løsning løsninger, men i front i forhold til den internasjonale utvikling.

16 Effects by the use of design
Functional differentiate, function, ergonomics, durability, safety, efficiency, innovation Emotional acknowledged value, lust, loyalty, user experience, product personality, ownership, create an identity De emosjonelle mye mer kraftige og større begjær, Zone billigere enn ipod , samme funksjon, zone har ms på 3%, ipod på 73% ”using product design to create deeper consumer connetions” Noble ang Kumar i Kelleys school of business nummer ,

17 The PIG Picture funksjonell

18 The PIG Picture emasjonell

19 ”designs økonomiske effekt”
POTENTIAL Business survey Denmark 2005 ”designs økonomiske effekt” 1064 businesses, over 10 employees, The Danish Design Centre Development measured over a period of 5 years. Vi skal bringe mennesker sammen og skape nye koblinger - mellom design og viktige regionale næringer som har et uutnyttet designpotensial.

20 BUSINESSES USING EXTERNAL DESIGNERS GROWS 22% MORE THAN
GROWTH POTENTIAL BUSINESSES USING EXTERNAL DESIGNERS GROWS 22% MORE THAN BUSINESS NOT USING DESIGNERS Vi skal bringe mennesker sammen og skape nye koblinger - mellom design og viktige regionale næringer som har et uutnyttet designpotensial.

21 INTERNATIONAL POTENTIAL
Businesses that hires designers and buys design services externally exports in average 34 % Businesses without this design-competence exports18% Vi skal bringe mennesker sammen og skape nye koblinger - mellom design og viktige regionale næringer som har et uutnyttet designpotensial.

22 Designdriven companies Kari Traa
De emosjonelle mye mer kraftige og større begjær,

23 Kari Traa De emosjonelle mye mer kraftige og større begjær,

24 Kari Traa De emosjonelle mye mer kraftige og større begjær,

25 Kari Traa De emosjonelle mye mer kraftige og større begjær,

26 Kari Traa De emosjonelle mye mer kraftige og større begjær,

27 Designdriven companies Colonialen

28 Colonialen

29

30 KonseptDesign Bergen Hovedtema ”Fremtidsbyen Bergen”
Mellom GROW 09 og 10 skal det gjennomføres KonseptDesign prosjekt for å skape innovative regionale løsninger med et klart bruker- og miljøfokus. Ved strategisk bruk av design inn i prosjektene vil sjansen for å lykkes økes med tanke på merkevarebygging, brukerfokus og kommunikasjon i tillegg til at visualisering av prosess og resultat under GROW 10 styrkes. Dette øker igjen overføringsverdien fra disse prosjektene. Målet er å styrke prosjekter koblet med FoU og næringsliv/samfunnsliv hvor design er pådriver for innovative løsninger i regionen. Prosjektforslag per 23 mars_ komkurranse pågår under GROW FoU-samarbeid Profilering av Bergensregionen Fremtidsbyen – klimatiltak ITS strategi for Bergens regionen Spontan samkjøring eVeg Fremtidsrettet verdiskapning med design- det offentlige private rom? ITS-Norge avd. Bergen

31 Designdriven companies

32 Designdriven companies

33 User-driven innovation
ER BRUKEREN KJØPEREN? BRUKERUNDERSØKELSE, OBSERVASJON OG MARKEDSUNDERSØKELSE Markedsundersøkelse: • Gir informasjon omkring utviklingstrekk, eksisterende produkter og løsninger Brukerstudier: • Gir informasjon som brukeren ikke selv klarer å uttrykke • Kan peke på muligheter og løsninger verken bedrift eller bruker er bevisste på • Kan gi svar på det spørsmålet du ikke visste at du burde stille SÅ IKKE STOL PÅ VEDKOMMENDE ☺ DETTE MÅ OBSERVERES og SEES

34 User-driven innovation
Is the buyer necessarily the user? User surveys, observation studies and market analysis Markedsundersøkelse: • Gir informasjon omkring utviklingstrekk, eksisterende produkter og løsninger Brukerstudier: • Gir informasjon som brukeren ikke selv klarer å uttrykke • Kan peke på muligheter og løsninger verken bedrift eller bruker er bevisste på • Kan gi svar på det spørsmålet du ikke visste at du burde stille SÅ IKKE STOL PÅ VEDKOMMENDE ☺ DETTE MÅ OBSERVERES og SEES

35 User-driven innovation
Look at the picture at the next slide. What do you see?

36 Bildet er tatt i forbindelse med brukerundersøkelse av sykkelstativer for Ørsta Stål.
Vi ser at Ørsta sitt produkt står ubrukt, mens stammevernet (til venstre) synes å være mer ettertraktet. Hva sier det oss? Er syklistene dumme eller viser bildet vei til produktutvikling og nytenkning?

37 Solution Bedrift: Ørsta Stål Produkt: Løv Design: Kadabradesign

38 Innovasjon

39 ”Do You really want to succeed?! Use design strategically!” Torger Reve

40 DRB.NO- find Your Designer
530 medlemmer, 173 bedrifter, nettsamfunn og designerdatabase over regionens designbyrå. Finn riktig kompetanse!!


Laste ned ppt "Organization and board"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google