Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Regionkontor Landbruk Lørenskog, Nittedal, Oslo, Rælingen og Skedsmo1 Styret Bed & Breakfast Prosjekt Prosjektleder Arbeidsgruppa: Visit Romerike Etablerer.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Regionkontor Landbruk Lørenskog, Nittedal, Oslo, Rælingen og Skedsmo1 Styret Bed & Breakfast Prosjekt Prosjektleder Arbeidsgruppa: Visit Romerike Etablerer."— Utskrift av presentasjonen:

1 Regionkontor Landbruk Lørenskog, Nittedal, Oslo, Rælingen og Skedsmo1 Styret Bed & Breakfast Prosjekt Prosjektleder Arbeidsgruppa: Visit Romerike Etablerer veiledningssenteret (SNR) Agroutvikling/Hvam prosjekt Ny bruk av gamle landbruksbygninger Pilegrimskonsulent i Akershus fylkeskommune Akershus Reiselivsråd (1) Representant fra gårdsbrukere (1) Representant fra kommuner (1-2)

2 Ana Nilsen 3. des Regionkontor Landbruk Lørenskog, Nittedal, Oslo, Rælingen og Skedsmo

3 Er B&B noe for deg?  Kan du kommunisere åpent med ukjent folk?  Føler du deg komfortabel med folk fra forskjellige kulturer?  Er du klar for å gi opp en stor del av privatlivet ditt?  Har du noen ganger vært gjest i B&B?  Hvorfor bør man betale for å være gjest på gården din? 3Regionkontor Landbruk Lørenskog, Nittedal, Oslo, Rælingen og Skedsmo

4 Startprosessen/ Strategi  Skal du starte opp en ny bedrift eller tilleggsnæring ?  Bør du utarbeide en forretningsplan/strategi  Få alle fakta på bordet  Prioritere  Velge  Sette opp riktig kurs før du investerer  TIPS: Jo tidligere du definerer hva du tilbyr, jo enklere vil det være å gjøre riktige beslutninger.  God strategi = utvikling og markedsføring av bedriften din 4Regionkontor Landbruk Lørenskog, Nittedal, Oslo, Rælingen og Skedsmo

5 Merkevare  Bygg din merkevare – gi produktet ditt en tilleggsverdi dvs. personligverdi  Eksempel: Hvilken sjokolade tar dere med på tur?  Valget skjer ikke bare på bakgrunn av produktets egenskaper eller smak, men på grunn av hvilke verdier produsenten har tillagt produktet. 5Regionkontor Landbruk Lørenskog, Nittedal, Oslo, Rælingen og Skedsmo

6 Bygninger på gården  Hvordan det ser ut på og rundt gården er en viktig del av helhetsopplevelsen:  Utsikt fra rommet  Stemning på soverommet  Viktig å skille mellom privat og offentlig del av gården  Ny bebyggelser, tilbygg, påbygg, fasadeendring  Gammelt hus, kulturarv, fredet bygning  Tilrettelegging for funksjonshemmede  Er det søknadspliktig?!? 6Regionkontor Landbruk Lørenskog, Nittedal, Oslo, Rælingen og Skedsmo

7 Mat  Spørsmål: Hva skal du servere?  Svar: KVALITET  En må forholde seg til flere typer standarder:  Offentlige standarder: hygiene, Mattilsynet  Private standarder: krav i forhold til matvarer og råvarer (eks. fra egen gård, region, samarbeidspartner)  Egne standarder: borddekking, bruk av uniform osv. 7Regionkontor Landbruk Lørenskog, Nittedal, Oslo, Rælingen og Skedsmo

8 Vertskap  Vertskapet er viktig for gjestens totalopplevelse.  Historieformidler: det er alltid en god historie knyttet til stedet  Riktig bekledning øker opplevelsen 8Regionkontor Landbruk Lørenskog, Nittedal, Oslo, Rælingen og Skedsmo

9 Markedsføring  Markedsplanen sier om hvordan du skal nå fram til kundene  Hvilke kunder vil jeg nå?  Hvilke formidlingskanaler skal jeg bruke: hjemmeside, sosiale medier, katalog, brosjyrer, annonsen, aviser, turistkontorene, ”word of mouth” 9Regionkontor Landbruk Lørenskog, Nittedal, Oslo, Rælingen og Skedsmo

10 Samarbeid & Nettverk  Å gjøre alt selv er DÅRLIG butikk  Konkurrent vs. ”konkollega”  Beholde godt naboskap, inngå allianse  Samarbeid:  mellom bedrifter som har produkter og tjenester som utfyller hverandre (supplere hverandre)  Mellom bedrifter med tilnærmet like produkter 10Regionkontor Landbruk Lørenskog, Nittedal, Oslo, Rælingen og Skedsmo

11 Gårdsturisme i Norge  Gårdsturisme gir muligheter! Gårdsturisme kan gi bedre økonomi på gårdsbruk.  Undersøkelse viser at ”for halvparten av gårdbrukere i Nord-Norge er alternative inntekstkilder sentrale”.  Svekkes den tradisjonelle landbruksproduksjonen? Nei: "hvis det ikke hadde vært et gårdsbruk her så er det lite trolig at vi har hatt noe særlig gjester. 11Regionkontor Landbruk Lørenskog, Nittedal, Oslo, Rælingen og Skedsmo

12 Eks. fra Norge Merkevarebygging Fjellfolket Helgeland er samarbeid mellom produsenter av lokal fjellmat, natur og kulturopplevelser i Grane og Hattfjelldal kommune. 12Regionkontor Landbruk Lørenskog, Nittedal, Oslo, Rælingen og Skedsmo

13 Gårdsturisme i andre land  Storbritannia:  Sveits:  Italia: mat og vin som hovedprodukter  Makedonia: 13Regionkontor Landbruk Lørenskog, Nittedal, Oslo, Rælingen og Skedsmo

14 Hvordan lykkes  Arbeidslyst og interesse.  Avklar med familie.  God planlegging på store prosjekt.  Juster underveis.  Overse de negative kommentarene.  Sett av tid til ferie.  Sett mål, og ta en fest når disse er nådd!!! Lykke til!!! 14Regionkontor Landbruk Lørenskog, Nittedal, Oslo, Rælingen og Skedsmo


Laste ned ppt "Regionkontor Landbruk Lørenskog, Nittedal, Oslo, Rælingen og Skedsmo1 Styret Bed & Breakfast Prosjekt Prosjektleder Arbeidsgruppa: Visit Romerike Etablerer."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google