Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Innovasjon for fremtiden i et leverandørperspektiv Ragnhild Solheim Konserndirektør Innovasjon & omdømme.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Innovasjon for fremtiden i et leverandørperspektiv Ragnhild Solheim Konserndirektør Innovasjon & omdømme."— Utskrift av presentasjonen:

1 Innovasjon for fremtiden i et leverandørperspektiv Ragnhild Solheim Konserndirektør Innovasjon & omdømme

2 Disposisjon  Er dette innovasjon?  Mitt utgangspunkt  Leve i nåtid – momentet i markedet  Ha blikket rettet langt fram – momentet i framtidens marked  Mennesker gjør jobben

3 Bindersen – en norsk oppfinnelse! Johan Vaaler fikk patent på bindersen i tyskland i 1899! Er dette innovasjon?

4 Usynlighetsfrakken! En professor ved universitetet i Tokyo har utviklet et konsept omkring usynlighetsfrakken! Er dette innovasjon?

5 PC – Personal Computer! IBM introduserer den første personlige datamaskinen i 1981! Er dette innovasjon?

6 Snorkel med radio! Amphicom har utviklet en snorkel med implementert radio! Er dette innovasjon?

7 Rollerburgeren! Ble lansert av Gilde i 2001 og ble kåret til verdens største matvarenyhet på den franske matmessen SIAL i 2001! Er dette innovasjon?

8 Innovasjon er å skape nytt som gir verdi Er dette innovasjon?

9 Stor i Norge Minimal i verden Mitt utgangspunkt

10 Merkevarenes slagord Prior  Sunn matglede siden 1929 Gilde  Det kjennes på smaken Mitt utgangspunkt

11 Sentrale områder for innovasjon Dagens tilbud, markeder, organisering, forretningspraksis Forbedring og effektivisering av dagens butikk – driftsnær utvikling Vekst fra nye tilbud, markeder, kanaler og forretningssystemer – vekst gjennom innovasjon Ny forretning Forbedring av dagens butikk Dagens butikk Mitt utgangspunkt

12 Trender Enkle og raske løsninger! Kokebøker, slow meals Magert og rent kjøtt øker Nytelse Sunnhet Verdi Lett- vinthet Handelsmerker? Leve i nåtid – momentet i markedet

13

14

15 Diet, obesity and genes  hvordan fedme kan forebygges og behandles ved hjelp av kosten   29 partnere fra hele Europa  20,1 mill Euro Egen nettside for prosjektet Ha blikket rettet langt fram – momentet i framtidens marked

16

17 De som er RIKTIG gode på innovasjon:  Gjør ALT bedre enn andre, ikke bare noe  Tverrfaglige team, motiverende ledelse, lærende organisasjon  Systematisk og klar innovasjonsprosess  Essensielt:  Innovasjon del av forretningsstrategien  Toppledere følg opp gjennomføringsevne og resultat Mennesker gjør jobben Kilde: Lindhom et al 2006, Center for ledelse, København

18 Finn talentene  Nortura:  7000 medarbeidere  70% menn 30% kvinner  50% fagbrev  29 nasjonaliteter Mennesker gjør jobben

19 Utnytte mangfoldet & åpne for intern konkurranse Mennesker gjør jobben

20

21

22 Noen velmente råd  Si ja når andre stiller spørsmål ved etablerte sannheter  Si ja når noen vil prøve noe nytt  Back utålmodige & skapende sjeler – lær deg å lede de kreative  Ha orden i huset – på verktøy, framdrift og output  Gjør noe nytt for å gjøre noe nytt – lær deg å bryte barrierer – egne eller andres  Spør om hjelp – gjerne fra MMMMM (mørke mystiske menn med money)

23 Takk for oppmerksomheten og lykke til!


Laste ned ppt "Innovasjon for fremtiden i et leverandørperspektiv Ragnhild Solheim Konserndirektør Innovasjon & omdømme."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google