Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

MedieTrender – med fokus på sosiale medier EnergiNorges Markedskonferanse 22.09.10 Knut-Arne Futsæter

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "MedieTrender – med fokus på sosiale medier EnergiNorges Markedskonferanse 22.09.10 Knut-Arne Futsæter"— Utskrift av presentasjonen:

1 MedieTrender – med fokus på sosiale medier EnergiNorges Markedskonferanse Knut-Arne Futsæter

2 Oppsummering  Med en tilgang på Internett på 92% befinner nordmenn seg i verdenstoppen, og hele 78% bruker nettet daglig.  Norge er også blant de land i verden som har høyest bruk av Facebook. Facebook har vært en formidabel suksess blant nordmenn, og hele 58% av hele befolkningen bruker nettstedet ukentlig – og hele 90% av aldersgruppen år. Veksten er nå sterkest blant de over 50 år. Andre sosiale nettsamfunn (SNS) som Twitter, LinkedIn, MySpace og Nettby er fullstendig forbigått at Facebook.  Facebook er på mange måter blitt et nett i nettet og fungerer for mange som en sosial HUB for venner, familie, naboer og arbeidskolleger. Her legger man ut bilder, lager avtaler, inviterer til foreninger/grupper, chatter og snoker rundt. Facebook har derfor mange og ulike funksjoner fra tidtrøyte og underholdning til informasjonsinnhenting og interaktivitet. Stadig flere er villig til å legge ut bilder og video.  Facebook er Norges tredje størst medium og vokser stadig med en daglig dekning på 44%, og hele 81% blant aldersgruppen år er det største mediet i den aldersgruppen.  Stadig flere bruker også nå Facebook via mobilen. 10% av hele befolkningen bruker Facebook via mobilen og mobilen kommer til å bli viktigere og viktigere etter hvert som nye tjenester som lokaliseringstjenester som Gowalle blir integrert i den.

3 Access to the Internet in the World Source: (2009) and from Norway C&M 1Q 2010http://www.internetworldstats.com/stats.htm 3 Percent

4 US 61m France 9.6m Spain 4.9m Germany 2.5m Ireland 675k Turkey 10.6m Italy 9.1m Russia 400k Sweden 2.04m Austria 560k Swiss 1.36m Holland 900k Finland 1.02m UK 17.2m Portugal 300k Belgium 2.1m Norway 2.04m Greece 1.4m Denmark 1.97m Norway the top Facebook country Source: Facebook internal data May 2009 by Cowan & Johnson. 2.04m = 58% (15 year +) 4

5 Access to and use of the Internet 1996–2010 Percent Source: Consumer & Media. 5

6 Expansion of Social Networking Sites (SNS) in Norway 6 Percent Source: TNS Gallup InterBuss 15 years + among people with access to the Internet.

7 7 Percent Source: TNS Gallup InterBuss. Weekly reach of Facebook among the whole population and years – also among those with no access to the Internet. Diffusion of Facebook among different age groups among the whole population

8 Weekly use of different activities on SNS Percent 8 Source: TNS Gallup InterBuss 15 years + among those with access to the Internet.

9 Lagt ut bilder og video på internett Source: TNS Gallup InterBuss 15 years + among those with access to the Internet.

10 Daily reach of some media in Norway Percent Source: TNS Gallup InterBuss 2Q 2010 for SNS among the whole population 15 years +. TNS Gallup’s Consumer & Media 10/2 (2009/2010) for other media 12 years +.. * * 15–29 years: 81% 10 CNN: Facebook is our biggest competitor

11 Use of Facebook on mobile among the whole population Source: TNS Gallup InterBuss 2Q years + among the whole population 15 years +. Percent 11

12 Mobile Trends for Facebook  The personal HUB  Blurred boundaries: Private – public. Facebook directs more online users than Google: The next search engine?  Bridging: Serve as a communication platform and engine  Closing: Groups, filtering, limitations, lists – SNS begin to be more “exclusive” 2.Location: Foursquare, Gowalla, Facebook (?)  Social and real-time applications will fuel adoption and innovation and bridging online and offline interaction 3.Mobile  Mobile becomes a social media lifeline


Laste ned ppt "MedieTrender – med fokus på sosiale medier EnergiNorges Markedskonferanse 22.09.10 Knut-Arne Futsæter"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google