Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Velkommen til Informasjonsseminaret 2007 Geilo Oslo kommune.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Velkommen til Informasjonsseminaret 2007 Geilo Oslo kommune."— Utskrift av presentasjonen:

1 Velkommen til Informasjonsseminaret 2007 Geilo Oslo kommune

2 kl Seminar: ”Den selvbetjente kommunen - om effektiv webkommunikasjon for Oslo kommune” v/rådgiver Nina Furu kl Pause kl Seminaret fortsetter v/Nina Furu kl Pause med innsjekking på rommene Kaffe/te med kake kl Seminaret forsetter v/Nina Furu kl Program slutt kl Frammøte ved peisen. Middag i Dyregravshalli Onsdag 7. mars

3 Den selvbetjente kommunen Oslo kommune, Geilo-seminaret 7. mars 2007, Nina Furu

4 Nina Furu •Jobber med webkommunikasjon og webstrategi •Nettredaktørskolen (Westerdals) •Styreleder i Webforum Norge •Styreleder i Webkvalitet •Kurs- og konsulentvirksomhet •www.nettredaktor.no •Mangeårig portalredaktør •Lærebokforfatter •Med mer

5 Agenda •13.15 – 15.30: •Websiden som en selvbetjeningsmaskin •Web på brukerens premisser: –Lukten av informasjon og trigger-ord –Transaksjonsorientering –Scenarier og personas • •Gruppe-oppgaver

6 Kilde: TNS-Gallup

7

8

9 Internett-tilgang i Norge i desember 2006, fordelt etter kjønn 86,6% 80,3%

10 ProdukterTeknologiHobbyBørs/finansUnderholdning Kilde: Magid Assoc./OPA september 2004 ”Jeg ville valgt internett først hvis jeg søkte informasjon om …”

11 Trender •Informasjonsoverbelastning •Push-til-pull •Tilgjengelighet •Web er det perfekte selvbetjeningsmedium •”Reklame er støy, men en god web er kundeservice.” –Nina Furu 

12 Selvbetjening på web •Krever at man forstår brukeradferd og –behov

13 Brukeradferd

14

15 Tidsklemma (avstøting) •Ca 50 % avstøting er vanlig for nettsteder med god søkemotorsynlighet •Du har 2-3 sekunder på å overbevise brukeren om at han bør bli og kikke nærmere på ditt nettsted •Et kommunalt nettsted har litt mer tålmodighet å gå på – men ikke mye •Brukeren har alltid et valg

16 ”Lukten av informasjon”

17 •Teori om hvordan brukerne orienterer seg på web •Underbygd av flere tusen brukerobservasjoner •Jared Spool, Christine Perfetti og David Brittan •User Interface Engineering •www.uie.comwww.uie.com •”Designing for the scent of information”: •http://www.uie.com/reports/scent_of_information/http://www.uie.com/reports/scent_of_information/

18 Trigger-ord

19 •Trigger-ordet beskriver det brukeren leter etter på nettstedet. •Kommer brukeren fra en søkemotor, er trigger-ordet det han har søkt på der. •Trigger-ordet er ordet (eller ordene) i brukerens ”tankeboble”. •Trigger-ordet er altså brukerens eget ord (og ikke ditt!)

20 Sentralt prinsipp: •Når brukeren ser sitt trigger-ord i en link, så klikker han på det

21 Kjennetegn ved gode trigger-ord … •Fra ”Webkommunikasjon”, Nina Furu, IJ- forlaget/Høyskoleforlaget 2005

22 1. Gode trigger-ord er enkle

23 •”Spade”, ikke ”graveredskap” •”Kart”, ikke ”geodata-diagram”

24 1. Gode trigger-ord er enkle •”Spade”, ikke ”graveredskap” •”Kart”, ikke ”geodata-diagram” •Unngå stammespråk! •Unngå TBF’er! •Unngå fremmedord! •Forståelighet på 7.-klasse nivå (ordvalg og setningskonstruksjon).

25 2. Gode trigger-ord er beskrivende

26 •”Anorexi”, ikke ”når maten blir et problem” •I navigasjon og i overskrifter på informasjonstekster er trigger-ordet en merkelapp, verken mer eller mindre

27 2. Gode trigger-ord er beskrivende •”Anorexi”, ikke ”når maten blir et problem” •I navigasjon og i overskrifter på informasjonstekster er trigger-ordet en merkelapp, verken mer eller mindre •Unngå kunstige ord. •Unngå omskrivninger (også de politisk korrekte).

28 3. Gode trigger-ord er konkrete

29 •”Dagros” eller ”kyr”; ikke ”dyr” •Tenk på konkretiseringsstigen •Plasser ordet så lavt på stigen som mulig!

30 3. Gode trigger-ord er konkrete •”Dagros” eller ”kyr”; ikke ”dyr” •Tenk på konkretiseringsstigen •Plasser ordet så lavt på stigen som mulig! •Lukten av informasjon stiger ikke særlig godt oppover i hierarkier.

31 4. Gode trigger-ord er substantiver

32 •”Utdanning”, ikke ”studere” •”Lån”, ikke ”låne”

33 4. Gode trigger-ord er substantiver •”Utdanning”, ikke ”studere” •”Lån”, ikke ”låne” •Unngå omskrivninger med verb •97% av verdens 1000 mest påsøkte søkeord er substantiver

34 •Skole 841 •Utdanning 567 •Kurs 788 •Studere 66 •Lån 8491 •Låne 56 •Regnskap 225 •Regnskapsførsel 0 • Food • Eating • Hunger • Hungry 8169 • Money • Earn • Earning 4110 • Borrow 4484 • Borrowing 1871 Alle tall: Overture-søk mars 2005 Substantiver vs verb

35 5. Gode trigger-ord er ikke problemer, men løsninger

36 •”Kontakt”, ikke ”ensom” •”Anti-virus”, ikke ”virus” •(Unntak for medisinske diagnoser)

37 5. Gode trigger-ord er ikke problemer, men løsninger •”Kontakt”, ikke ”ensom” •”Anti-virus”, ikke ”virus” •(Unntak for medisinske diagnoser) •Fokuser på løsningene dine (i brukerens ord!), ikke på problemområdene

38 6. Gode trigger-ord beskriver brukerens behov slik brukeren selv definererer det

39 •Hvis brukeren tror det er briller han trenger, så er det ”briller” og ikke ”kontaktlinser” som er trigger-ordet, selv om du heller vil selge kontaktlinser.

40 6. Gode trigger-ord beskriver brukerens behov slik brukeren selv definererer det •Hvis brukeren tror det er briller han trenger, så er det ”briller” og ikke ”kontaktlinser” som er trigger-ordet, selv om du heller vil selge kontaktlinser. •Husk igjen også på at den løsningen brukeren tror at han trenger må formuleres slik brukeren selv ville formulert den (”briller”; ikke ”synshjelpemidler”)

41 7. Gode trigger-ord beskriver ikke brukeren selv

42 •Unngå inndelinger som ”firmakunde”/”personkunde” eller ”jobbsøker”/”arbeidsgiver” og lignende. Bruker er utelukkende orientert mot produkter/emner/ tjenester.

43 7. Gode trigger-ord beskriver ikke brukeren selv •Unngå inndelinger som ”firmakunde”/”personkunde” eller ”jobbsøker”/”arbeidsgiver” og lignende. Bruker er utelukkende orientert mot produkter/emner/ tjenester. •Navigasjonen din skal IKKE være et ”speil” for brukeren, den skal i stedet gi brukeren ”briller” til å oppfatte og forstå ditt innhold.

44 8. Du kan ikke introdusere nye trigger-ord

45 •”Findability” fungerer ikke. •”Kunnskapstorget” fungerer ikke.

46 8. Du kan ikke introdusere nye trigger-ord •”Findability” fungerer ikke. •”Kunnskapstorget” fungerer ikke. •Selv om du har funnet på et glimrende ord som beskriver nøyaktig hva du driver med, så fungerer det ikke som trigger-ord så lenge det ikke allerede er i vanlig bruk.

47 Oppsummering, trigger-ord

48 Gode trigger-ord bør være: 1.Enkle 2.Beskrivende 3.Konkrete 4.Substantiver 5.Løsninger 6.Brukerdefinerte 7.Ikke beskrive bruker selv 8.Ikke nye ord

49 5 enkle trinn til suksess på to sekunder

50 1. Identifiser dine sentrale trigger-ord •www.pixelfast.com/overturewww.pixelfast.com/overture •www.wordtracker.comwww.wordtracker.com •Les din egen søkelogg •Spør en bruker!

51 2. Plasser trigger-ordene i navigasjonen •Navigasjon bør bestå av tematiske trigger-ord •Selger du produkter, bør navigasjonen bestå av produktkategorier og/eller enkeltprodukter •Formidler du informasjon, bør navigasjonen bestå av stikkord for innholdet

52 Produktkategorier

53 Stikkord

54 3. Plasser navigasjonen riktig •Både for mennesker og for søkemotorer bør navigasjonen plasseres i topp horisontalt (ikke for høyt!) og/eller i venstre spalte vertikalt •Husk ”prime site” og hvor blikket lander!

55

56 ”Det gylne triangel”

57 Ikke slik …

58 … men slik!

59 •Husk prinsippet: •Når brukeren ser sitt trigger-ord i en link, så klikker han på det 4. Lag navigasjon som ser ut som linker, ikke som grafikk

60 Ikke slik …

61 … men slik!

62 5. Gjør transaksjonsorientering •Identifiser hva de fleste brukere kommer til siden din for å gjøre, og plasser nettopp dette i første skjermbilde på forsiden

63 Ikke slik …

64 … men slik!

65 5 enkle trinn til suksess på to sekunder 1.Identifiser trigger-ord 2.Bruk trigger-ord i menyen 3.Plasser menyen riktig 4.Utform menyen som lenker 5.Gjør transaksjonsorientering

66 Transaksjonsorientering •= Å forholde seg til brukerens behov til enhver tid •Hva er det de fleste brukerne kommer for å finne? •Hvordan kan vi legge dette mest mulig synlig på forsiden?

67 12-K samarbeidet •Et eksempel fra Vestfold •Et samarbeid mellom Andebu, Hof, Holmestrand, Horten, Nøtterøy, Re, Tjøme, Tønsberg, Stokke, Lardal, Larvik og Sandefjord kommune. •Mer info: (eller kom på Webforum og hør foredraget: )www.12k.nowww.web-forum.no

68

69

70 Verktøy for transaksjonsorientering •Personas •Scenarier •Dvs: Hvem er det som kommer til oss, og hva kommer de for?

71 Scenarie •Vi er et par i 30-årene som har en 3-åring. Mor har vært hjemme til nå, men ønsker seg nå tilbake i jobb. •Vi skal søke på barnehageplass.

72

73

74

75 Scenarie utfra side

76 Hva er det brukerne kan tenkes å ville gjøre på denne siden?

77

78 Gruppeoppgaver •Definer de sentrale scenariene for dine sider •Definer hvilke endringer du kan gjøre for å legge bedre til rette for disse scenariene •Vi tar en oppsummering av gruppearbeidene i plenum.

79 Lykke til! Nina Furu Mobil


Laste ned ppt "Velkommen til Informasjonsseminaret 2007 Geilo Oslo kommune."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google