Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

MODUL 3 PRODUKTKUNNSKAP HELSE OG MILJØ. Utgangspunkt:  Økt fokus på miljø og skadevirkninger på jordkloden  Flere og flere etterspør økologiske og organiske.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "MODUL 3 PRODUKTKUNNSKAP HELSE OG MILJØ. Utgangspunkt:  Økt fokus på miljø og skadevirkninger på jordkloden  Flere og flere etterspør økologiske og organiske."— Utskrift av presentasjonen:

1 MODUL 3 PRODUKTKUNNSKAP HELSE OG MILJØ

2 Utgangspunkt:  Økt fokus på miljø og skadevirkninger på jordkloden  Flere og flere etterspør økologiske og organiske produkter  Det snakkes mye om resirkulering av produkter og emballasje  Det er fokus på at man skal ha utvikling, men ikke på bekostning av miljøet  Enkelte trendforskere mener vi nå er på vei ut av postmodernismen og på vei inn i en økologisk trend  Også i frisørbransjen merkes dette!  Hårfarger og andre produkter som er økologisk eller organiske har kommet på markedet

3 Trenden i dag Man er ikke bare opptatt av hvordan de ulike produktene er fremstilt. Det er også fokus på hva de inneholder. Vi ser på hva vi tilfører kroppen vår av kjemikalier når vi smører huden vår, farger og vasker håret med de ulike produktene som er på markedet…

4 ”Det er hot å tenke veldedighet og handle miljøbevisst!”  Kjendisene fronter økotrenden ved å lansere egne økologiske merker  Reklamerer og bruker økologisk produserte klær, kosmetikk og hårprodukter  På denne måten signaliserer de til samfunnet sitt ståsted og er med på å påvirke (Jfr; solidarisk shopping og Bono lanserte RED)

5 Modul 3 -med fokus på:  Hva er økologiske og organiske produkter?  Hva er forskjellen på syntetiske og naturlige produkter?  Hvordan påvirker produktene miljøet?  Hvordan jobbe for å unngå miljørisiko?

6 Organiske produkter:  Organiske materialer eller organiske stoffer er en samlebetegnelse for materialer som stammer fra levende organismer  Har en naturlig base som gjerne er basert på frukter eller planter  Fargene tilsettes visse kjemikalier for å øke holdbarheten og dekkevnen. Sammenlignet med de kjemiske fargene inneholder de svært lave verdier/mengde med kjemikalier

7 Økologiske produkter:  Økologiske produkter er dyrket uten noen form for skadelige kjemiske stoffer  Det er ikke tilsatt noen form for lettløselige mineralgjødsel (kunstgjødsel)  Uten bruk av kjemiske/syntetiske plantevernmidler  All form for gjødsling av plantene foregår ved bruk av naturgjødsel

8 Økologisk forts..  De økologiske frisørproduktene har en naturlig base basert på konsentrater fra planter eller frukter  Ikke tillatt å tilsette noen form for kjemikalier for å øke holdbarhet eller gi hårfargen bedre dekkevne  Det er ikke lov å bruke genetisk modifiserte organismer og produkter i økologisk produksjon

9 Eks. på økologiske produkter

10  Under fremstillingen av organiske og økologiske hårprodukter benytter man ulike konsentrater og oljer fra planter og frukter  Konsentratene er de aktive ingrediensene i produktene, man ønsker på denne måten å unngå bruken av farlige konserveringsmidler og skummemidler  Dette for å tilby profesjonelle frisører og deres kunder et godt helsemessig alternativ innen hårpleie  De ulike konsentratene fra planter og frukt tilfører næring og påvirker håret på ulike måter

11 Plantekonsentrat og oljer  I alle tider har menneskene brukt ulike oljer fra planter og frukter, for å tilføre næring, styrke og pleie håret og huden

12 ”Grønne” kosmetikkprodukter  Det finnes ingen steder i Norge hvor produsentene kan søke om å få kosmetikkproduktene godkjente som ”grønne” produkter  Det nærmeste vi kommer er svanemerket, som brukes på en rekke andre organiske og økologiske produkter  Det blir derfor opp til hver enkelt frisør å sette seg inn i hva som finnes på markedet og hvilke kjemikalier man bør unngå

13 Syntetiske produkter  alle stoffer består av kjemiske bestanddeler – flyende - faste - gasser  Vann er ofte hovedingrediensen  Er altså det motsatte av produkter som kun inneholder plantebaserte ekstrakter, oljer, voks og eteriske oljer

14 Syntetiske produkter forts..  Silikoner - er ikke biologisk nedbrytelig  Fuktighetsgivere:  Tensider  Fargestoffer  Parfyme – opp til 95% av ingrediensene er syntetisk framstilt  Konserveringsmidler

15 Villedende markedsføring ”Green-wash”  ”Grønn-vasking” av produkter!  Parabenfri: - som regel brukt et annet konserveringsmiddel  New-names - for å imponere!  Er dette et grønt produkt? - merking (brands) - innhold (små skrift)  Hvordan man omgår sannheta om produktet - deler opp navn på kjemikalier

16 Oppgave: holder denne hva den lover? Bruk neste ark og diskuter kort innholdet!

17

18 Ved nærmere undersøkelse.. Organic Color System Inneholder PPD og PTD og derivater av Resorcinol Dette er kreftfremkallende, allergifremkallende og kan fremkalle kryssallergi

19 Schwarzkopf - Essensity Oppgave: Finn 5 feil…

20 Amoniakkfri, vel…….?

21 Markedsføring og løgner ved unnlatelse Er dette et grønt produkt? Føles godt! Ingen amonia kk Ingen parfym e Dekker grått Føles godt!

22 Betyr at det inneholder PPD el PTD

23 For å imponere……  «Ozonic aromas» RuSK Sjampo :  På flasken står det at produktet frigir ozoniske aromaer. Ved henvendelse visste den danske leverandøren ikke hva dette egentlig betyr. De forhørte seg med den amerikanske produsenten, som svarte at det var snakk om «en markedsføringsgimmick», som på godt norsk betyr at ordet er oppdiktet for å imponere forbrukerne…..

24 Pynteord og i verste fall løgn…  «…uten kjemi» - sludder! - de aller fleste produkter er kjemi  «det sikre valg» - framstå som trygt  «Natural Form» - gir en positiv følelse - men er hårfarge med skadelige kjemikalier  Hvorfor brukes det så mye energi på å villede kunden?

25 Objektiv markedsføring objektive bevis må synliggjøres!  Kosmetikklovens §7 sier at kosmetikk ikke skal markedsføres villedende for bruker med tanke på risiko forbundet med produktet  Ofte appelleres det til følelser, supplert med liksomvitenskapelige argumenter for hvorfor deres produkter virker annerledes og bedre enn andres – altså subjektiv markedsføring

26 Hvordan påvirker produktene miljøet?  Forskning viser at nordmenn bruker mer kremer, deodoranter og sjampoer enn noensinne, og mange av disse produktene inneholder kjemiske stoffer som er mulige miljøgifter  Noen stoffer er kjent som miljøgifter  Hvilke stoffer er mulige miljøgifter?  Hvordan jobbe for å unngå miljørisiko?

27 Miljøgifter  Kjemikalier som skylles ut (spillvann) og som har en virkning på miljøet  Bioakkumulerbare og langsomt nedbrytbare stoffer: - Siloxaner - Zinkpyrithion - eDTA - PPD - Toluene-2,5-diamine

28 Hvordan jobbe for å unngå miljørisiko?  Det er vel her GRØNN FRISØR kommer inn??


Laste ned ppt "MODUL 3 PRODUKTKUNNSKAP HELSE OG MILJØ. Utgangspunkt:  Økt fokus på miljø og skadevirkninger på jordkloden  Flere og flere etterspør økologiske og organiske."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google