Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

REKLAME. Ta på deg ”reklamebrillene”  Hvor og når ser vi reklame hver dag?  Sitt sammen to og to og tenk over dette  Oppsummering i plenum.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "REKLAME. Ta på deg ”reklamebrillene”  Hvor og når ser vi reklame hver dag?  Sitt sammen to og to og tenk over dette  Oppsummering i plenum."— Utskrift av presentasjonen:

1 REKLAME

2 Ta på deg ”reklamebrillene”  Hvor og når ser vi reklame hver dag?  Sitt sammen to og to og tenk over dette  Oppsummering i plenum

3 REKLAME  Reklame kommer fra det latinske ordet reclamare, som betyr å rope ut  Reklame har som mål: - å selge varer - å selge tjenester

4 VIRKEMIDLER - Lar vi oss påvirke? Kilde foto: Lilleborg

5 VIRKEMIDLER  Uten reklame får ikke firmaene solgt varene eller tjenestene sine, for da vet ikke folk om disse.  Reklamen har ett hovedmål: Å få oss til å kjøpe.  Vi må derfor være på vakt, for det er bare de positive sidene ved ”varen” vi får kjennskap til.  Mange reklamekonsulenter kan mye om psykologi, og de vet hvordan de skal gi oss lyst til å kjøpe.

6 Å VEKKE OPPSIKT RReklamen må vekke oppsikt, slik at vi stopper opp RReklamen kan være overraskende eller humoristisk NNyere reklame: lite tekst, mye budskap i bildet

7 POSITIV INFORMASJON  Reklamen benytter seg av positive ord og uttrykk i omtalen av produktene. Plussord  Hensikten er at vi skal få et godt forhold til varen reklamen ønsker å selge  ”Solskinn på leppene mine både dag og natt”  ”Kilden til sunn hud…”  ”Ren nytelse fra naturlige ingredienser kan ikke kopieres”

8 ORDTAK OG ORDSPILL  Reklameskaperne er flinke til å ”leke” med ord og uttrykk Kjøp kjapt, trygt og…………..

9 EKSPERTER ELLER YRKESGRUPPER  I reklamen avbildes og uttaler ofte eksperter eller yrkesgrupper seg som har en tilknytning til produktet.  Hvilke eksperter benytter hårproduktet ”Define” i sin reklame?

10 KJENDISER  Vi møter ofte kjente ansikter i reklamer. Det kan være idrettsfolk, popstjerner eller skuespillere.

11 HUMOR Kilde foto: Rema 1000  Humor er et mye brukt virkemiddel  Humor får oss i godt humør, og vi husker bedre noe vi ler av

12 LIVSSTIL  Reklamefolk vet at mange av oss drømmer om å være vakre, sterke, rike og kanskje berømte  Dette spiller de på ved å bruke foto av unge og vakre mennesker som gjør ting andre bare kan drømme om  Ofte har fotoene en undertone av seksualitet  Reklamen sier indirekte at hvis du bruker dette produktet, vil du oppnå det samme som personene på bildet


Laste ned ppt "REKLAME. Ta på deg ”reklamebrillene”  Hvor og når ser vi reklame hver dag?  Sitt sammen to og to og tenk over dette  Oppsummering i plenum."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google