Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Spise sunt, året rundt? Eirin Winje Kommunepsykolog I Frogn (veldig snart Ph.D)

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Spise sunt, året rundt? Eirin Winje Kommunepsykolog I Frogn (veldig snart Ph.D)"— Utskrift av presentasjonen:

1 Spise sunt, året rundt? Eirin Winje Kommunepsykolog I Frogn (veldig snart Ph.D)

2 Målet mitt  Snakke litt om det å leve med sykdom  Snakke psykologien rundt mat og spising  Hjelpe dere til kanskje å få litt mindre dårlig samvittighet

3 Psykologisk tilnærming til sykdom Hva er de spesifikke psykologiske utfordringene ved FH? 1.Kunnskap– hva er FH? 2.Følelsesmessig – hvordan føles FH? 3.Atferdsmessig – hvordan “har” du FH?

4 1. Kunnskap Hva er FH?  Årsak:  mutasjon  kroppen er ikke i stand til å regulere kolesterolomsetningen  Symptom:  Høyt LDL  Behandling trengs fordi dette kan gi hjerte- og karsykdom • Behandling – Livsstil – Hva er sunn mat? – Trening? – Medisin – Hva slags bivirkninger har de? • Prognose

5 Men hva er FH egentlig?  Føler du deg syk nå?  Eller vet du at du har en økt risiko for alvorlig sykdom i fremtiden?

6 2. Følelsesmessig  Ditt liv, din risiko?  Hvordan er det for deg å ha denne risikoen?  Hvordan merker du det i livet ditt?  Hvordan takler du behandling/egenbehandlingen?  Snakkes det om dette åpent i familien din?  Er det rom for at folk takler det ulikt?

7 3. Atferdsmessig Hva er anbefalt når man har FH?  Spise sunt, året rundt?  Ta medisiner?  Trene  Ikke røyke  Ikke være overvektig

8 Hvorfor er dette så vanskelig?  Spis sunt!  Ikke spis usunt!  Ta medisiner!  Tren!  Ikke røyk!  Ikke vær overvektig!

9 Middel vs Mål?  Behandlingsmål  Forebygge annen sykdom  Fravær av umiddelbar positiv effekt  Vanskelig å følge behandlingsopplegget, i motsetning til smertebehandling

10 Noe godtNoe vondt GiGi noe godtGi noe vondt Ta bortTa bort noe godtTa bort noe vondt

11 Hvordan passer behandlingsmidlene eller behandlingsmålene med dine mål?

12 Ditt mål?  Har du tenkt på det?  Tenk på det nå

13  Alle disse dagene som kom og gikk, ikke visste jeg at det her var selve livet.. (Södergren)

14 Hvordan klare å gjøre alt man “burde”?  Evaluere?  Krav og tvang?  Skremme?

15  EvaluereAvstand  Krav og tvangForsvar  Skremme Unngåelse

16 Ulemper ved for streng diett  Noe mat blir “forbudt”  Det man tror er usunt  Indre ubehag når man ikke følger dietten  Negative følelser  Takles ved å spise mer av det som er forbudt?

17 Alternativet?  Self-compassion*: å erkjenne feil/ avvik fra planen uten at man blir overveldet av negative følelser, og dermed kan man øke selv-regulering I fremtiden 1.Self-kindness vs self-judgement 2.Shared humanity vs isolation 3.Mindfullness vs overidentifisering *Neff, Kristin (2011). Self-compassion. HarperCollins Publishers, New York.

18 1.Self-kindness:  Selv-omsorg? Selv-snillhet?  omsorgsfull og forståelsesfull med seg selv, istedet kritisk og dømmende

19 2.Common humanity  Delt menneskelig skjebne?  Å erkjenne at alle mennesker gjør feil, kommer til kort og ingen er perfekte

20 Denne mannen finnes ikke!

21 3.Mindfullness  Mindfullness  Være klar over hva som skjer I øyeblikket, på en balansert måte  Ikke overser eller fortrenger egen smerte eller feil, men heller ikke overdriver det som er feil

22  Kan selv-omsorg, delt menneskelig skjebne og mindfullness føre til at man spiser mindre etter at man har spist litt usunt?

23 “Du lurer kanskje på hvorfor vi brukte doughnuts, det er fordi folk av og til spiser usunn, søt mat mens de ser på TV. Vi tenkte det ble mer realistisk å la folk spise dessert eller junk food. Men flere av deltakerne har fortalt meg at de har dårlig samvittighet etter å ha spist dette nå, så jeg håper at du ikke vil være for streng med deg selv. Alle spiser usunt en gang I mellom, og alle I dette studiet spiste dette, så det er ikke noen grunn til å ha altfor dårlig samvittighet for det. Denne lille mengde gjør egentlig ikke noe uansett..” Adams og Leary, Promoting Self compassionate attitudes toward eating among restrictive and guilty eaters. Journal of social and clinical psyhoclogy, 26, 10,

24 Hovedbudskap  Søk etter kunnskap  Hva er en livsstil som passer deg?  Hva er de små endringene du kan gjøre for å spise hjertevennlig?  Fokuser på fordelene med det som er anbefalt, -finn gode oppskrifter  Det er du som bestemmer over ditt liv, dagene du lever  Følelsesmessig: Ikke vær for streng med deg selv når du spiser noe “som ikke er helt etter planen”  Atferdsmessig: Nyt dagene!

25 ”Livet handler ikke bare om å holde ut stormene, men å lære seg å danse i regnet”


Laste ned ppt "Spise sunt, året rundt? Eirin Winje Kommunepsykolog I Frogn (veldig snart Ph.D)"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google