Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

FORM OG VOLUM GJENNOM BRETTETEKNIKKER I PAPIR Foto: Inger Lise Sletten Designprosess, teknikk og modell Mønsterkonstruksjon i GIMP Oppgave i papirbretting,

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "FORM OG VOLUM GJENNOM BRETTETEKNIKKER I PAPIR Foto: Inger Lise Sletten Designprosess, teknikk og modell Mønsterkonstruksjon i GIMP Oppgave i papirbretting,"— Utskrift av presentasjonen:

1 FORM OG VOLUM GJENNOM BRETTETEKNIKKER I PAPIR Foto: Inger Lise Sletten Designprosess, teknikk og modell Mønsterkonstruksjon i GIMP Oppgave i papirbretting, 7.trinn

2 DESIGNPROSESS En designprosess kan være utfordrende! Med utprøvinger og skisser kan gamle idéer måtte vike plassen for nye.

3 Forarbeid: Kravspesifikasjon i denne oppgaven er å formgi et produkt ved hjelp av bretteteknikk i papir. Vi fikk innføring i flere bretteteknikker og formen på produktet skal være en videreføring av en av teknikkene. Produktet kan være innenfor kategoriene; belysning, klær/mote eller møbel/interiør. Produktet er en modell som lages i papir som modellmateriale, eller papiret kan sees som materiale for det ferdige produktet. Hvis produktet er tenkt utformet i et annet materiale, skal det oppgis. Størrelsen på modellen kan utformes i mindre skala enn ferdig produkt, men da må målestokk oppgis. I tillegg til modellen skal vi utforme et digitalt mønster i form av en bord eller et flatemønster. Mønsteret skal fungere som dekor på emballasje som representerer produktet. Dekoren skal ha visuell tilknytning til produktet. Bretteteknikker i «FOLDINGS TECHNIQUES FOR DESIGNERS FROM SHEET TO FORM» av Paul Jackson

4 IDÉMYLDRING Moodboard / idécollage Idemyldring: Det første jeg måtte ta stilling til var valg av kategori. Bretteteknikk og belysning er spennende, fordi lyset lager spennende effekter og skygger i det brettede papiret. Jeg har imidlertid en søm/mote-bakgrunn fra ESMOD Paris, og landet derfor på denne kategorien. Kan hende jeg får brukt noen av mine tidligere erfaringer i denne oppgaven. Jeg liker grønntoner, blomster og bladverk og vil prøve å lage et flatemønster med elementer fra planteriket.

5 SKISSEPROSESS Jeg gjorde noen raske skisser og tenkte først å designe klær med inspirasjon fra den kjente papirlanternen som vi brettet som barn. Kravet i oppgaven var å videreføre en bretteteknikk og dermed ble denne idéen forkastet. En annen idé var å lage en kjole i gjennomsiktig organza med dyp utringning i ryggen. Selve utringningen skulle bestå av brettede blomster som skulle gå helt ned til gulvet bak på kjolen. De samme blomstene skulle opptre i fronten på strategiske områder. Selve blomstene skulle være brettet, og jeg ville se om de bretteteknikkene vi prøvde ut, kunne ligne blomster. Inspirasjons- kilde til de første modellene

6 UTPRØVING AV TEKNIKK Jeg vil konsentrere meg om å designe selve kragen. Kragen kan fungere som et enkeltstående accessoire/tilbehør, som festes til kjoler eller bluser med dype utringninger med et festesystem, f.eks. trykknapper. Kragen kan kanskje også ligge løst utenpå plagget, dersom den følger siluetten og ligger stabilt. Jeg velger å sy sammen mønsterdelene og ser bort ifra festesystem med trykknapper, ettersom jeg denne gangen kun lager modellen i papir. Etter å ha prøvd ut bretteteknikker har jeg kommet frem til denne som jeg tror vil passe til mitt plantetema. Prøven ser mer ut som et blad, og jeg vurderer å lage en krage i stedet for kjole. Ved å feste flere elementer ved siden av hverandre, kan dette bli en fin kant/krage rundt en kjole eller bluseutringning. Trykknappsystem

7 UTPRØVING AV TEKNIKK / MATERIALE • I denne oppgaven ser jeg på papiret som et modellmateriale. Jeg lager kragen i reell målestokk ved å modellere den direkte på en byste. • Jeg tenker at kragen kan produseres i flerfarget plissert linstoffblanding (se Moodboard). Lin er et flott materiale og jeg ville valgt en grov linstruktur som gir et røft og naturlig uttrykk. En grov tekstilstruktur kan også gi en spennende kontrast til plisseringsteknikk som er stram i uttrykket. • Etter å ha modellert kragen med de brettede elementene ser jeg at det kan bli fint å klippe alle delene i en bladform (etter mal). I tillegg vil jeg klippe rundt arkene med spesialsaks, så de blir rufsete i kanten. Dette vil gjøre kragen røffere i stilen. • Jeg sydde en søm midt i bladet for å «låse» plisséene. Deretter sydde jeg alle bladene fast til et bånd som blir halsringningen.

8 FERDIG PAPIRMODELL / PROTOTYPE Etter utprøving på byste kom jeg frem til at kragen kan knytes foran i en sløyfe. Hvis man ikke ønsker sløyfe eller lukking foran, kan den erstattes av et ekstra mønsterelement i front og lage skjult lukking bak.

9 VIDERE UTPRØVING Jeg ser at papirmodellen har et forbedringspotensial. En mulighet er å forstørre bladene og dermed få til et mer rufsete og raust uttrykk. Jeg kan også forestille meg kragen utformet i forskjellige tekstilkvaliteter, mikset rundt kragen. Denne gangen blir det med denne papirmodellen, men bildene sitter klart i hodet. En designprosess tar sjelden slutt, det er alltid rom for nye ideér og modifikasjoner. Hadde til slutt allikevel lyst til å se hvordan kragen ble med et ekstra bladlag, og klippet disse bladene i litt mindre format. Jeg festet bladene mellom de andre.

10 UTPRØVING MED FARGE • Jeg forøkte å male papiret med grønn akrylfarge. Resultatet ble ikke som jeg hadde forestilt meg. Lys og skyggevirkninger kom mye bedre frem på det hvite papiret. Igjen tenker jeg at resultatet ville blitt annerledes ved å produsere kragen i tekstil. Ved å kombinere ulike tekstilkvaliteter i ulike grønntoner, tror jeg resultatet hadde blitt fint. Viser allikevel papirmodellen malt i farger..

11 PRODUKSJON AV PRODUKT Produktet / kragen kan produseres selv, da bretteteknikken er ganske enkel. Med stivelse og dampstrykejern kan man lage kragen hjemme. Skal man derimot plissere mer avanserte mønstre og kanskje masseprodusere andre produkter, vil det lønne seg å sette bort arbeidet til fagfolk på området. Et alternativ kan være å kjøpe ferdig plissert stoff, og deretter utforme produktene selv. To franske «Maitre plisseurs» (sjefsplissører) Om plissering Fransk film om plissering.. Fransk film om plissering.. og en til, den også på fransk :)

12 PRESENTASJON AV FERDIG PRODUKT Et produkt kan presenteres på flere måter: • Produktmappe • Utstilling • Stand • Foto • Brosjyre/reklame/blad • Blogg • Film • Nettside • Catwalk • Sosiale medier

13 MØNSTERKONSTRUKSJON I GIMP Jeg tenker at en flat avlang eske eller en papirbærepose, kan fungere som emballasje til kragen. En eske er kanskje mer eksklusiv, og man unngår at produktet krøller seg. En papirbærepose er mer uformell, og kan egne seg godt til mitt produkt, som er tenkt produsert i grov lin og skal ha et «rufsete» uttrykk. Jeg vil satse på et mønster inspirert av blomster og farger fra Provence. Henri Matisse bodde mesteparten av sitt liv i Nice og brukte ofte sterke farger, fargekontraster og blomstermotiver i bildene sine. Kravspesifikasjon: Mønsteret skal ha visuell tilknytning til produktet, og skal fungere som dekor på emballasjen som representerer produktet:

14 MØNSTERELEMENT I INKSCAPE Mønsterelementet tegnet jeg med Kalligrafi- verktøyet i Inkscape. Inkscape. Den uvørne streken på mønsterdekoren til emballasjen, skal henspeile en uformell design og stil på produkt-ene som skal representeres. Flatemønseret laget jeg videre i GIMP, trinn for trinn, takk for detaljert bruksanvisning…;)

15 FLATEMØNSTER <-- Diagonalt mønster --> Vertikalt / horisontalt mønster

16 …FLERE VARIANTER AV MØNSTERET

17 MØNSTERET PÅ TENKT EMBALLASJE

18 AKTUELL LITTERATUR OG LENKER Litteratur: Paul Jackson (2011) FOLDING TECHNIQUES FOR DESIGNERS FROM SHEET TO FORM. London, Laurence King Publishing Ltd Paul Jackson (2012) STRUCTURAL PACKAGING DESIGN YOUR OWN BOXES AND 3-D FORMS. London, Laurence King Publishing Ltd Lepperød,Kallestad og Gilje (2013) KUNSTHÅNDVERK, TEKNOLOGI OG DESIGN. Bergen: Fagbokforlaget Lenker: Designprosessmodell: https://www.google.no/#q=objekt+analyse+vurdering +formale+virkemidler Objekt-Analyse - Vurdering Formale virkemidler: Mønstertegning i GIMP på YouTube: Mønsterkonstruksjon i GIMP av Peter Haakonsen, HIOA- 2013: 014/04/gimp-mc3b8nster.pdf Digital tegning med Inkscape: Inscape på youTube: Mange å velge mellom, denne er av portrettegning:

19 UNDERVISNINGSOPPLEGG I K&H FOR 7.TRINN DESIGNPROSESS- BRETTE OG SY PAPIR TIL ET BÆREREDSKAP KOMPETANSEMÅL: K&H: 1.lage enkle bruksformer i ulike materialer og kunne gjøre rede for sammenhengen mellom idé, valg av materialer, håndverksteknikker, form, farge og funksjon 2.bruke symaskin og enkelt elektrisk håndverktøy i en formgivingsprosess 3.Presentere og vurdere eget arbeid MATTE: • velje høvelege målereiskapar og gjere praktiske målingar i samband med daglegliv og teknologi, og vurdere resultata ut frå presisjon og måleusikkerheit. OPPGAVE: Du skal designe en veske eller et bæreredskap og lage en modell i tenkt ferdig størrelse. KRAVSPESIFIKASJON: Bæreredskapet skal lages i papir og du skal bruke minst to av bretteteknikkene du har lært Du skal bruke symaskin for å sette sammen noen av mønsterdelene. Det ferdige bærerdeskapet skal stilles ut på skolebiblioteket før ferien. LÆRINGSMÅL: 1.eleven skal lære om trinnene i en designprosess og bruke dette i eget arbeid 2.eleven skal lære om hvordan man gjør klar symaskinen og stiller den inn etter ulike materialer 3.eleven skal lære om å lage en utstilling etter regler om det gylne snitt MATTE: • eleven skal lære å bruke målebånd under arbeid med søm 1.Jeg kan navngi de ulike trinnene i en designprosess og fortelle om noen av dem 1.Jeg kan fortelle om de fleste trinnene i en designprosess og bruke de i egen arbeidsprosess 1.Jeg kan fortelle om alle trinnene i en designprosess og bruke de aktivt i egen arbeidsprosess 1.Jeg kan navngi de fleste innstillingene på symaskinen og kan tre symaskinen 1.Jeg kan fortelle hvordan alle innstillingene på maskinen virker og kan tre symaskinen og spole undertråd 1.Jeg kan bruke alle innstillingene på symaskinen, spole undertråd og justere trådspenningen til materialet 1.Jeg kan si noe om det gylne snitt 1.Jeg kan fortelle hvordan man kan bruke det gylne snitt for å beregne forhold 1.Jeg kan bruke det gylne snitt når jeg skal planlegge en utstilling • Jeg kan fortelle når jeg skal bruke linjal og når jeg skal bruke målebånd • Jeg kan måle ting som ligger flatt med målebånd • Jeg kan måle tredimensjonale ting med målebånd Lav måloppnåelse Middels måloppnåelse Høy måloppnåelse


Laste ned ppt "FORM OG VOLUM GJENNOM BRETTETEKNIKKER I PAPIR Foto: Inger Lise Sletten Designprosess, teknikk og modell Mønsterkonstruksjon i GIMP Oppgave i papirbretting,"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google