Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

RØA IL’S RØDE TRÅD I FOTBALLTRENINGEN FRA BARN TIL VOKSEN SPILLER.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "RØA IL’S RØDE TRÅD I FOTBALLTRENINGEN FRA BARN TIL VOKSEN SPILLER."— Utskrift av presentasjonen:

1 RØA IL’S RØDE TRÅD I FOTBALLTRENINGEN FRA BARN TIL VOKSEN SPILLER

2 Rød tråd for fotballaktivitet Side2 Røas gode sirkler Alle som spiller fotball i Røa skal gis mulighet for utfordringer, mestring og trygghet. Det gir trivsel! Alle lag trener etter samme metoder og spiller i samme formasjon UtfordringMestringTrygghetTrivsel

3 Ferdighetspyramide 5. Struktur i laget Formasjon 4. Relasjonelle ferdigheter Spill hverandre gode 3. Individuelle ferdigheter med ball 1)Pasning 2) Mottak 3)Avslutning 4)Heading 5)Dribling 6)Vending 7)Førsteforsvar og takling 2. Kroppsbeherskelse Koordinasjon, motorikk, balanse, smidighet, fotarbeid 1. Fysikk Utholdenhet, styrke, spenst, hurtighet, stabilitet 6. Kamp

4 Side4 Utviklingspyramide Spillere med riktige ferdigheter og riktige verdier Etablert A-spiller (Toppserie damer 3. div herrer) A-lagsstallen herrer og damer (Toppserie damer og 3. div herrer) Rekruttlag (2. div damer og 5. div herrer) år og +19 år Junior elitelag 17 – 19 år Junior breddelag år (11-er fotball) Ungdomsfotball år (11-er fotball) Barnefotball 5-12 år (5-er og 7-er fotball)

5 Side5 Oversikt over aldersgruppene Spillere med riktige ferdigheter og riktige verdier (fair play) AlderKampTreningerFokusMål 5-6 år5v51 økt1.Føring 2. Skudd/pasning 3. Lek 1.Føre fra a til b 2.Sparke med innside og vrist 7-9 år5v52 økter + akademi 1. føring/vending /dribling 2. Pasning/mottak 3. Skudd 1.Utvikle drible- og spark-reportoar 2.Spille til medspiller 3.Gå i posisjon år 7v72 økter + akademi og hospitering 1.føring/vending /dribling 2.Hurtig pasningsspill med bevegelse 3.Skudd/heading 4.Gjenvinning/ press 1.Utvikle drible- og spark-reportoar 2.Retningsbestemte pasninger og mottak 3.Tøffe 1. forsvarere 4.Spille hverandre gode

6 Side6 Oversikt over aldersgruppene Spillere med riktige ferdigheter og riktige verdier (fair play) AlderKampTreningerFokusMål år 11v11 og ….. 3 økter + hospitering 1.Føring/dribling 2.Hurtig pasningsspill med bevegelse 3.Skudd/heading 4.Gjenvinning/ press 5.Innstilling 6.Samhandling 1.Utvikle drible- og spark-reportoar 2.Retningsbestemte pasninger/ mottak 3.Tøffe 1. forsvarere 4.Spille hverandre gode 5.Utvikle rolleforståelse år 11v113 økter + hospitering 1. Føring/dribling 2. Hurtig pasningsspill med stor bevegelse 3. Skudd/heading 4. Gjenvinning/ press 5. Innstilling 6. Samhandling 1.Utvikle drible- og spark-reportoar 2.Retningsbestemte pasninger/ mottak 3.Tøffe 1. forsvarere 4.Spille hverandre gode 5.Utvikle rolleforståelse

7 Side7 Oversikt over aldersgruppene Spillere med riktige ferdigheter og riktige verdier (fair play) AlderKampTreningerFokusMål år 11v11 og ….. 3 økter + hospitering 1.Føring/dribling 2.Hurtig pasningsspill med bevegelse 3.Skudd/heading 4.Gjenvinning/ press 5.Innstilling 1.Utvikle drible- og spark-reportoar 2.Retningsbestemte pasninger/mottak 3.Tøffe 1. forsvarere 4.Spille hverandre gode 5.Kjenne sin rolle 20 år-11v113/4 økter1.Føring/dribling 2.Hurtig pasningsspill med bevegelse 3.Skudd/heading 4.Gjenvinning/ press 5.Innstilling 6.Samhandling 1.Vedlikeh. drible- og spark-reportoar 2.Retningsbestemte pasninger og mottak 3.Tøffe 1. forsvarere 4.Spille hverandre gode 5.Kjenne sin rolle

8 Grunnformasjon i 11-er fotballen: (Offensivt variasjon):

9 Grunnformasjon i 11-er fotballen: Offensivt variasjon: ( Sideback eller midtstopper opp i midtbaneleddet )

10 Antall Formasjon utespillere(inkl keeper) 4v v v v v v o Fra 5v5 til 11v11 dømmes offside for å bedre forsvarsjobbingen og samhandling ved bakromsløp o Ha ikke for små baner (i kamper må vi løpe 100 meter for å score!) o Deler vi bane, vil en banehalvdel på tvers være greit fra 6v6 og oppover. o Bruk liten bane kun ved spesielle anledninger når du vil prioritere avslutninger/forsvarsspill nærme mål og keepertrening.

11 Uansett antall følges de samme hovedprinsippene: 1.Spill helst forover (forbi motstanderledd) 2. Utnytt rom (helst bakrom) 3. Vinn tilbake ballen når vi mister den (Alle skal delta i forsvarsarbeidet) 4. Bidra med god innstilling og godt humør!

12 Ballen er med på alle øvelser Spilløvelsene skal ligne på spillet i kamp! • Treningen skal utfordre enkeltspillere og skape felles forståelse for hvordan laget skal spille i kamp. • Det som skjer på trening, skjer i kamp! Deløvelser med pasningsspill Deløvelser med mål og motstand

13 Ferdighetsstigen TeknikkSamhandling Fysikk Sosialt TeknikkSamhandling Fysikk Sosialt TeknikkSamhandling Fysikk Sosialt ………. år Barneskole Ungdomsskole Videregående Studier/Jobb

14 En vanlig fotballtrening i Røa (se øvelsesbanken for øvelser): 1.Oppvarming o Fotballbevegelser (gjerne i stiger) o Balløvelser 1 og 1 og 2 og 2 i basisteknikk o Uttøyning 2.Pasningsspill uten motstand (diverse pasninger fra 2 og 2 og oppover) eller firkantspill 3.Dagens tema, for eksempel avslutninger, innlegg, vending av spill, crossballer, kontringer, 1. forsvarerrollen, sikring, formasjonstrening osv. 4.Spill (med fokus på dagens tema og Røas hovedprinsipper). o Spillet skal være kamplikt og den enkelte spiller trene på sin rolle i laget når det er kamp. o Ha gjerne korte kamper f eks 4 min med pauser mellom, gir tempo og trykk og mulighet til vegledning i pausene 5.Uttøyning og oppsummering av dagens trening og dagens tema  Unngå for mye prat og køståing!  Det skal være spill på hver trening, helst med store mål og keepere  Merk opp bane, la begge lag ha vester og ha nok baller!

15 Trening dagen før kamp i sesongen: 1. Oppvarming o Fotballbevegelser (gjerne i stiger) o Balløvelser 1 og 1 og 2 og 2 i basisteknikk o Uttøyning 2. Pasningsspill uten motstand (diverse pasninger fra 2 og 2 og oppover) eller firkantspill 3. A. De bakre 4 og keeper mot 6 angripere på ett mål 3. B. De framre 6 mot 4-6 forsvarere på det andre målet 4. De 11 som starter mot resten (bytt gjerne på de 11 etter hvert) på to mål 5. Dødballsituasjoner offensivt og defensivt.

16 • Bli klar fysisk og mentalt • Gå gjennom teknisk reportoar • Bli trygg før kampen. Alle deltar – også innbyttere Utstyr: Baller, kjegler vester Oppvarmingen bør starte ca min før kampen: 1.Løp – fotballbevegelser 2.Tøyninger (minst bakside/forside lår, legg, lysk og hofte) 3.To og to med enkle ballmottak, pasninger og headinger 4.To lag spiller i stor firkant for å holde ballen i laget (gjerne 1-2 jokere) 5.To lag spiller i samme firkant mot 2 små mål 6.(Hvis mulig: avslutninger for de offensive spillerne og langpasninger for de øvrige) 7.Noen korte sprinter avslutter den fysiske delen 8.Treneren samler laget og gjentar de viktigste punktene for kampen (enten i garderoben eller ved benken)

17 ( 0. «Duellstyrke» Vær tøff i dueller for å vinne ballen. 1.Spill helst forover. Prøv å spille forover eller ta med ballen forover når du vinner den. Ballen skal helst forbi motstanders pressledd. 2.Bruk rom. Se etter åpne rom, først bakrom dernest mellomrom. 3.Vend opp i angrepsretningen hvis du kan, spill støtte hvis du må. Etter støtteball skal helst ballen framover i gunstig rom (dvs der vi er i overtall). 4.Ved innlegg. Slå enten ballen raskt mellom forsvar og keeper eller gå så langt du kan og slå 45 grader eller løft på lengste. 5.Innløp. Kom inn i feltet foran motstandere når ballen kommer. Motsatt kant gjerne på første, midtspiss på lengste, indereløper motsatt på lengste og indreløper nærmest plasserer seg for 45 graders legg. 6.Avslutninger. Skyt for å treffe mål. Ikke stress, Du har ofte bedre tid enn du tror.

18 ( 0. «Markering på offensiven!» Når laget er i angrep skal 2-3 fra bakre 4-er markere motstanderens spisser. ) 1.Gjenvinning! Den som har mistet ballen eller den som er nærmest, skal prøve å vinne den tilbake umiddelbart. Press aggresivt, gi motstanderen tidsnød og hold laget samlet. 2.«Forsvarsramma.» Når motstander har tid og rom skal laget inn i forsvarsramma. Dvs samle laget i tre pressledd med ca 20 meters avstand mellom leddene og meters avstand mellom spilleren i leddet. 3.Presshøyde. Laget velger hvor høyt det skal presse, på forhånd og/eller underveis. • Høyt press: Spissene presser 20 meter fra motstqandermålet • Mellompress: Spissene presser 20 meter inn på halvdelen til motstanderen • Lavt press: Spissene presser på midtstreken forsvareren. Den som er nærmest ballfører presser slik: • Gå mens ballen går • Sjekk motstanderens 1. touch, takle ved dårlig touch, press når motstander har kontroll • Press mot andreforsvarer (innover i angrep- og midtbanesonen, utover i forsvarssonen.

19 ( OBE; I en jevn kamp og i en jevn serie vil laget som er best på dødball vinne!!) Tren på dødballsituasjoner hele sesongen og repeter dagen før kamp Offensivt: • Corner • Frispark (skudd) • Frispark (korridor) • Innkast Defensivt: • Corner • Frispark (skudd) • Frispark (korridor) • Innkast

20 5-7 spillere spiller seg fram og tilbake i den skjeve firkanten: • Spiller 1 spiller på fot til spiller 2 som spiller støtte • Spiller 1 spiller på fot til spiller 3 som spiller direkte i rom til spiller 2 som har tatt et bueløp • Spiller 2 spiller på fot til spiller 4 (som starter det samme fra motsatt side) • Spillerne følger ballen til neste kjegle Alternativt: • Spiller 1 spiller fot til spiller 2 som vender opp og spiller vegg med spiller 3 • Spiller 3 spiller på fot til spiller 4. Skjev firkant

21 Y-en 5-8 spillere spiller seg gjennom en y Opp tilbake – cross to ganger pluss et veggspill. 1.Spiller 1 spiller på fot til spiller 2 2.Spiller 2 spiller støtte til spiller 1 som spiller på fot til spiller 3 3.Spiller 3 spiller støtte til spiller 2 som crosser til spiller 4 4.Spiller 4 spiller vegg mede spiller 1 og i «mål» til spiller 5 – som starter på nytt. Spillerne følger pasningen til neste kjegle Bruk så få touch som mulig og spill så harde pasninger som mulig. Hold avstand og møt når medspiller er klar til å slå pasning. Legg støtteballen på lagkameratens godfot.

22 • Spill på to lag


Laste ned ppt "RØA IL’S RØDE TRÅD I FOTBALLTRENINGEN FRA BARN TIL VOKSEN SPILLER."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google