Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra"— Utskrift av presentasjonen:

1 Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
- Snakke om hva som er en «god skole» og hvordan det er på deres skole - Gå igjennom spørreundersøkelsen - Planlegge hvordan elevrådet vil jobbe med Dembra

2 Hva er Dembra og hva betyr det for din skole?

3 I et demokratisk samfunn er det nødvendig å:
Å lytte til og samarbeide med de som er annerledes enn oss selv Bekjempe fordommer, hat og tanker som stenger andre ute

4 Skolens betydning Skolen er et «minisamfunn» der vi kan lære hvordan å lytte til og samarbeide med de som er annerledes enn oss selv og der vi kan utfordre våre fordommer. Dette skjer når man lykkes med å skape et inkluderende skolemiljø.

5 Å være Dembra-skole betyr at lærere og elever skaper et inkluderende skolemiljø ved å:
være sammen med og lytte til de som er annerledes enn seg selv

6 Å være Dembra-skole betyr at lærere og elever skaper et inkluderende skolemiljø ved å:
reflektere over hva man gjør og hva man sier til andre

7 Å være Dembra-skole betyr at lærere og elever skaper et inkluderende skolemiljø ved å:
å ha fokus på kunnskap, nysgjerrighet, kritisk tenkning Denne

8 Den perfekte skole? Beskriv det perfekte miljøet på en skole – hvordan vil dere ha det? Sett i gang tankene ved f.eks. å svare på disse spørsmålene: Hva vil dere gjøre i friminuttene? Hva vil dere gjøre før første og etter siste time når dere er på skolen? Hvor bør lærerne være mellom timene? Hva burde elever få være med på å bestemme? Hvordan burde elever oppføre seg mot hverandre? Hvordan vil dere at undervisningen skal være?

9 Hvordan er det på din skole sammenlignet med idealet?
Hva gjør dere i friminuttene? Hva gjør dere før første og etter siste time når dere er på skolen? Hvor er lærerne mellom timene? Hva får elevene være med å bestemme? Hvordan behandler dere hverandre? Hvordan er undervisningen?

10 Spørreundersøkelsen

11 Om undersøkelsen – hvem har deltatt
Hvilke trinn?

12 Tre deler: Elevmedvirkning: Blir elevene lyttet til? Får de være med å bestemme? Er det greit å skille seg ut? Om gruppefiendtlighet og holdninger

13 Elevmedvirkning? Kan vise graf. Trekke frem noen illustrerende sitater.

14 Greit å skille seg ut? Kan vise graf. Trekke frem noen illustrerende sitater.

15 Se ned på enkelte grupper?
Kan vise graf. Trekke frem noen illustrerende sitater.

16 Plages? Kan vise graf. Trekke frem noen illustrerende sitater.
Her kan man også inkludere bruk av skjellsord. Ofte kommer det frem at skjellsord er ment som tull samtidig som elever også oppgir at de synes ordene er uakseptable. Dette kan tyde på at dersom man får muligheten til å stoppe opp og reflektere så blir man bevisstgjort på at ord har betydning. I denne sammenheng kan man f.eks. vise en av Norsk Folkehjelps videosnutter: Er det få som reagerer hvis andre blir plaget? Hvorfor?

17 Svar først individuelt:
Tenk – snakk – del Svar først individuelt: Hva synes dere om funnene fra spørreundersøkelsen? Passer de med din personlige oppfatning? Ble du overrasket over noe? Er det noe du synes er viktig å ta tak i?

18 Tenk – snakk – del Hvordan kan skolen/lærerne jobbe med elevmedvirkning og inkludering? Hvordan kan elevrådet jobbe med elevmedvirkning og inkludering? Snakk sammen tre og tre. Bli enige om forslag dere vil at vi skal samle inn og dele med lærerne.

19 Hva vil dere forbedre når det gjelder
Det sosiale Det faglige Hva må lærerne gjøre? Hva må elevene gjøre? Hva må elevrådet gjøre?

20 Hvordan ønsker elevrådet å jobbe videre med dette?


Laste ned ppt "Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google