Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertDan Petersen Endret for 7 år siden
1
uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Spørsmål i undervisningen – Hvordan påvirker ulike typer elevenes læring? Samling for veilederne i realfagspartnerskap 7. mai 2012 Matthias Stadler Kjemisk institutt Legg inn «Avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato og klokkeslett 3 Skriv navn på avdeling eller enhet i feltet «Bunntekst» 4 Velg «Bruk på alle"
2
uib.no Hvorfor snakke om spørsmålbruk? Retorisk spørsmål Funksjon i kommunikasjon Finne ut om –Meninger –Ideer –Ønsker –Kunnskaper –Kognitive ferdigheter –... Kjemisk institutt
3
uib.no Eksempel fra undervisning Videosnutt fra en naturfagstime i Australia, trinn 8 (www.timssvideo.org)www.timssvideo.org Eksempler til spørsmål –These particles are called? –These molecules are made of? –Joined together by? Hva karakteriserer spørsmålene? Hva gjør elevene? Kjemisk institutt
4
uib.no To ulike situasjoner Prestering –Vise at man kan noe –Unngå feil –Spørsmål: Hva er forklaringen for …? (én burde vite det fordi man har snakket om det før) Læring –Prøve å finne ut noe –Feil er tillat (kan være nyttig) –Spørsmål: Hvordan kan du forklare denne observasjonen? (hvilken idé har én til noe nytt)
5
uib.no Ulike spørsmålstyper (Nilssen, 62f, 66f) Uheldig: Lukkede (ja/nei-svar) Strukturerte (svaralternativer innebygget) –Er dette elektroner eller protoner? Direkte (spesifikke svar) –Hvilken farge har …? Bedre: Åpne (krever beskrivelse, forklaring, begrunnelse)
6
uib.no Hva krever svar? Lukkede og strukturert –Velge mellom alternativer –50% sjanse Direkte –Aktivisere kunnskap –Gjengi den Åpen –Analysere gjenstanden, fenomenet, problemet –Aktivisere kunnskap –Lage tilknytninger –Trekke slutninger
7
uib.no Nøkkelspørsmål (Eureka 9) 1.Hva er elektrisk energi? 2.Hva kan vi transportere med elektrisk strøm? 3.Hva er elektrisk strøm? 4.Hvilket enhet bruker vi når vi måler elektrisk strøm? Direkte spørsmål Faktakunnskap Korte svar (enkelte ord, gjettelek) Få elever får svare Ignorere feil svar Teste elevene => Kan føre til pugg, ”treg kunnskap” og problematiske læringsstrategier Kjemisk institutt
8
uib.no Spørsmålbruk i norske klasserom Begrenset innsyn –Lærebøker –Studenter –Påhør Lukkede og strukturerte spørsmål sjelden Direkte derimot veldig hyppig Åpne sjelden (gjennomgå stoffet først) Det finnes mange grunner til at spøsmålbruk er slik den er, men det er lærerne som kan og må gjøre endringer.
9
uib.no Kjemisk institutt Takk for oppmerksomheten! Spørsmål og kommentarer?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.