Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON"— Utskrift av presentasjonen:

1 VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Presenter deg selv, scenariet, og eventuelle gjenstander du vil bruke. FASTSETTE NORMER FOR SAMTALENE Gå gjennom “grunnreglene” for samtalen, som bør inkludere deltakerne må anerkjenne hverandres erfaringer, det som blir sagt skal forbli fortrolig, og alle bør delta aktivt i samtalene MOBBET AV SJEFEN INTRODUKSJON VIS DETTE LYSBILDET:

2 VIS DETTE LYSBILDET: EKSEMPEL
Dette lysbildet “forteller historien,” som du eller en frivillig ansatt bør lese høyt. VIKTIGE PUNKTER Som tilrettelegger bør du sørge for å gå gjennom detaljene i den ansattes situasjon og følgene av den før du går videre til neste lysbilde. Sørg for at eventuelle historier de ansatte ønsker å dele er relevante for scenariet du holder på å presentere. MOBBET AV SJEFEN EKSEMPEL VIS DETTE LYSBILDET:

3 VIS DETTE LYSBILDET: MOBBET AV SJEFEN DISKUSJON SVAR PÅ SPØRSMÅL
Hva ville du gjort dersom du var John eller en av de andre ansatte på møtet? Merknad til tilretteleggeren: La deltakerne svare fritt og diskutere mellom seg. Hvilket ansvar har: De ansatte som verken har oppgang eller nedgang i salget? Når en leder rutinemessig mobber teamet sitt, har alle de ansatte likt ansvar for å ta opp problemet, uansett hvilke resultater de selv oppnår. Siden problemet i dette tilfellet er deres nærmeste leder, kan det beste være å kontakte enten avdelingsleder/driftsleder, HR, juridisk avdeling eller Tycos ConcernLine. De bør også vurdere å ta det opp med lederen direkte, og gjøre ham oppmerksom på at at de ikke aksepterer språket og oppførselen hans. John? John har det samme ansvaret som de andre for å ta opp dette problemet. Hvilke mulige problemstillinger og konsekvenser kan oppstå i dette tilfellet? Lederen har skapt et uprofesjonelt arbeidsmiljø, og atferden hans er i strid både med Tycos policy for en mobbefri arbeidsplass, og våre etiske regler. Mobbing, trusler og vold på arbeidsplassen kan på sikt gå ut over resultatene våre. Alle ansatte skal behandle hverandre med verdighet og gjensidig respekt. Ville omstendighetene vært annerledes dersom: Lederen også gikk løs på ansatte som nådde salgsmålene sine? Nei. Mobbing er uakseptabelt i alle sammenhenger. Lederen ikke brukte ufint språk på møtet, men truet de ansatte med å gi dem sparken hvis de ikke nådde målene sine? En leder skal ikke gi individuelle tilbakemeldinger eller true enkeltpersoner i plenum. Selv om dette er et mindre alvorlig overgrep, bryter det fortsatt både med våre etiske regler og en av Tycos Vitale Verdier, samarbeid. Lederen fortalte hver enkelt ansatt under fire øyne at jobbene deres var i fare dersom de ikke oppnådde salgsmålene sine? Som leder har du anledning til å gi tilbakemelding om hvordan en ansatt utfører jobben sin, og samtidig la vedkommende få vite at jobben er i fare om de ikke forbedrer seg. Men en slik samtale skal føres med respekt, og i tråd med våre verdier. Det er best å avholde et slikt møte sammen med HR. MOBBET AV SJEFEN DISKUSJON VIS DETTE LYSBILDET:

4 VIS DETTE LYSBILDET: VIKTIGE PUNKTER
Vis til Tycos policy for en mobbefri arbeidsplass. Minn de ansatte på at selskapet står for at alle har rett til å jobbe i et miljø som er fritt for trakassering. I Tyco definerer vi "trakassering" som all atferd som kan nedverdige, true eller fornærme et individ. Mobbing er blant slike former for atferd som ikke er tillatt på arbeidsplassen. MOBBET AV SJEFEN RETNINGSLINJER VIS DETTE LYSBILDET:

5 VIS DETTE LYSBILDET: VIKTIGE PUNKTER
Avslutt slik du føler er mest hensiktsmessig, avhengig av ditt publikum, og hvordan de har reagert på og snakket om temaet og eksempelet. Oppsummer diskusjonene du har hørt. Benytt også anledningen til å understreke poengene fra tidligere om hvordan vi sørger for at arbeidsplassen er fri for trakassering. MOBBET AV SJEFEN OPPSUMMERING VIS DETTE LYSBILDET:

6 VIS DETTE LYSBILDET: VIKTIGE PUNKTER MOBBET AV SJEFEN
Minn de ansatte på at de ikke er alene når de tar beslutninger, og at når de har spørsmål, er det viktig at de tar dem opp med andre. Understrek ressursene som er tilgjengelige for alle ansatte, dersom de skulle få behov for å ta en sak opp på et høyere nivå. MOBBET AV SJEFEN HVORDAN TA OPP EN SAK VIS DETTE LYSBILDET:


Laste ned ppt "VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google