Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Radiolytting i Norge er godt dokumentert

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Radiolytting i Norge er godt dokumentert"— Utskrift av presentasjonen:

1 Radiolytting i Norge er godt dokumentert

2 - nasjonal radio PPM (Portable People Meter)
Radioundersøkelsen - nasjonal radio PPM (Portable People Meter) Rapporteres daglig/ukentlig 1000 panelister med personlige metere 12+

3 - lokal/regional radio CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing)
Radioundersøkelsen - lokal/regional radio CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing) Rapporteres månedlig og kvartalsvis intervjuer i løpet av året 12+

4 Digitalradio-undersøkelsen
- radioplattformer og apparater CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing) Rapporteres kvartalsvis / ved hver slukking 1000 Intervjuer i hver rapport 15+

5 Nasjonal radiolytting

6 Kilde: Radioundersøkelsen PPM
YTD: 1. januar til 31. august Ned 3 prosentpoeng: Dvs fra til personer Tilsvarer en nedgang på 4,5 prosent, eller drøyt personer Forventet utvikling i daglig bruk av radio! Rapporteres kvartalsvis / ved hver slukking 1000 Intervjuer i hver rapport 15+ Kilde: Radioundersøkelsen PPM

7 Kilde: Radioundersøkelsen PPM
Ned 4 minutter. Tilsvarende nedgang som fra 2015 til 2016 (89 til 85) YTD: 1. januar til 31. august Forventet utvikling i tid brukt på radio Rapporteres kvartalsvis / ved hver slukking 1000 Intervjuer i hver rapport 15+ Kilde: Radioundersøkelsen PPM

8 Total radio Kilde: Radioundersøkelsen PPM
Daglige bruk/dekning – år for år

9 Hele slukkeåret – uke for uke
Region 1 4,7% Region 2 18,4% Region 3 34,6% Region 4 61,4% Kilde: Radioundersøkelsen PPM Daglige bruk/dekning – uke for uke

10 Aktørene Kilde: Radioundersøkelsen PPM
Daglige bruk/dekning – måned for måned

11 1.189.584 Nordmenn lytter daglig på radiokanaler
som ikke hadde eksistert uten radioskiftet OJ Kilde: Radioundersøkelsen PPM Antall daglige radiolyttere – nye kanaler samlet - 1. januar – 31. august 2017

12 5 store vs. 25 nye Kilde: Radioundersøkelsen PPM
Daglige bruk/dekning – år for år

13 5 store vs. 25 nye Kilde: Radioundersøkelsen PPM
Daglige bruk/dekning – måned for måned

14 Snart 1/3 av lyttingen på nye kanaler
Kilde: Radioundersøkelsen PPM Markedsandel – nye kanaler samlet – kvartal for kvartal

15 Nye kanaler med ekstra stor suksess
Kilde: Radioundersøkelsen PPM Daglige bruk/dekning – måned for måned

16 Lytterutvikling i slukkeregionene

17 Daglig bruk/dekning Q2 2017 vs. Q2 2016
64,2 % 64,8 % 64,4 % 62,9 % 60,3 % 63,0 % Slukkeregionene 66,4 % 66,9 % Daglig bruk/dekning Q vs. Q2 2016 Rapporteres kvartalsvis / ved hver slukking 1000 Intervjuer i hver rapport 15+ 64,5 % 63,1 % 61,8 % 63,4 % Kilde: Radioundersøkelsen CATI

18 Nordland Kilde: Radioundersøkelsen CATI
Daglige bruk/dekning – alle kanaler samlet og kringkasterne gruppert

19 Trøndelag og Møre og Romsdal
Kilde: Radioundersøkelsen CATI Daglige bruk/dekning – alle kanaler samlet og kringkasterne gruppert

20 Hedmark, Oppland, Buskerud og Telemark
Kilde: Radioundersøkelsen CATI Daglige bruk/dekning – alle kanaler samlet og kringkasterne gruppert

21 Agder, Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane
Kilde: Radioundersøkelsen CATI Daglige bruk/dekning – alle kanaler samlet og kringkasterne gruppert

22 Oslo, Akershus, Vestfold og Østfold
Kilde: Radioundersøkelsen CATI Daglige bruk/dekning – alle kanaler samlet og kringkasterne gruppert

23 Troms og Finnmark Kilde: Radioundersøkelsen CATI
Daglige bruk/dekning – alle kanaler samlet og kringkasterne gruppert

24 Apparatutvikling

25 82 % av befolkningen har minst en DAB-radio
Kilde: Digitalradioundersøkelsen uke 35 – 37, base 1000 resp. Tilgjengelig digital utstyr for radiolytting

26 Snart 5 mill DAB radioer i Norge
Kilde: Digitalradioundersøkelsen uke 35 – 37, base 1000 resp. Estimert antall apparater

27 1,6 mill nye DAB-radioer på under et år
Kilde: Digitalradioundersøkelsen uke 35 – 37, base 1000 resp. Estimert antall apparater

28 Lytterutvikling mellom plattformene

29 72 % av daglige lyttere bruker DAB
1,9 millioner nordmenn Kilde: Digitalradioundersøkelsen uke 35 – 37, base 609 resp. Andel som daglig lytter på ulike plattformer

30 82 % av daglige lyttere bruker digitale plattformer
Kilde: Digitalradioundersøkelsen uke 35 – 37, base 609 resp. Andel som daglig lytter på radio digital

31 DAB brukes mer enn FM både hjemme og i bil
Kilde: Digitalradioundersøkelsen uke 35 – 37, base 609 resp. Andel som daglig lytter på ulike plattformer

32 Utviklingen for radioreklame

33 Radio selger godt 369 millioner i radioreklame så langt i år
Vekst på 1,4 % i Q2 De fleste andre mediekanaler i minus: Dagspresse –16,2 % TV –3,3 % Direktereklame –9,7 % ”Det at inntektene til kommersiell radio står seg så sterkt, selv i et år med slukking av FM, sier mye om hvilken styrke radio har som annonsekanal og ikke minst noe om hvor godt digitaliseringen av radio går i Norge.” Kenneth Andresen, sjef i P4 Gruppen Kilde: IRM, Q2 2017


Laste ned ppt "Radiolytting i Norge er godt dokumentert"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google