Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Radiolytting i Norge er godt dokumentert
2
- nasjonal radio PPM (Portable People Meter)
Radioundersøkelsen - nasjonal radio PPM (Portable People Meter) Rapporteres daglig/ukentlig 1000 panelister med personlige metere 12+
3
- lokal/regional radio CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing)
Radioundersøkelsen - lokal/regional radio CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing) Rapporteres månedlig og kvartalsvis intervjuer i løpet av året 12+
4
Digitalradio-undersøkelsen
- radioplattformer og apparater CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing) Rapporteres kvartalsvis / ved hver slukking 1000 Intervjuer i hver rapport 15+
5
Nasjonal radiolytting
6
Kilde: Radioundersøkelsen PPM
YTD: 1. januar til 31. august Ned 3 prosentpoeng: Dvs fra til personer Tilsvarer en nedgang på 4,5 prosent, eller drøyt personer Forventet utvikling i daglig bruk av radio! Rapporteres kvartalsvis / ved hver slukking 1000 Intervjuer i hver rapport 15+ Kilde: Radioundersøkelsen PPM
7
Kilde: Radioundersøkelsen PPM
Ned 4 minutter. Tilsvarende nedgang som fra 2015 til 2016 (89 til 85) YTD: 1. januar til 31. august Forventet utvikling i tid brukt på radio Rapporteres kvartalsvis / ved hver slukking 1000 Intervjuer i hver rapport 15+ Kilde: Radioundersøkelsen PPM
8
Total radio Kilde: Radioundersøkelsen PPM
Daglige bruk/dekning – år for år
9
Hele slukkeåret – uke for uke
Region 1 4,7% Region 2 18,4% Region 3 34,6% Region 4 61,4% Kilde: Radioundersøkelsen PPM Daglige bruk/dekning – uke for uke
10
Aktørene Kilde: Radioundersøkelsen PPM
Daglige bruk/dekning – måned for måned
11
1.189.584 Nordmenn lytter daglig på radiokanaler
som ikke hadde eksistert uten radioskiftet OJ Kilde: Radioundersøkelsen PPM Antall daglige radiolyttere – nye kanaler samlet - 1. januar – 31. august 2017
12
5 store vs. 25 nye Kilde: Radioundersøkelsen PPM
Daglige bruk/dekning – år for år
13
5 store vs. 25 nye Kilde: Radioundersøkelsen PPM
Daglige bruk/dekning – måned for måned
14
Snart 1/3 av lyttingen på nye kanaler
Kilde: Radioundersøkelsen PPM Markedsandel – nye kanaler samlet – kvartal for kvartal
15
Nye kanaler med ekstra stor suksess
Kilde: Radioundersøkelsen PPM Daglige bruk/dekning – måned for måned
16
Lytterutvikling i slukkeregionene
17
Daglig bruk/dekning Q2 2017 vs. Q2 2016
64,2 % 64,8 % 64,4 % 62,9 % 60,3 % 63,0 % Slukkeregionene 66,4 % 66,9 % Daglig bruk/dekning Q vs. Q2 2016 Rapporteres kvartalsvis / ved hver slukking 1000 Intervjuer i hver rapport 15+ 64,5 % 63,1 % 61,8 % 63,4 % Kilde: Radioundersøkelsen CATI
18
Nordland Kilde: Radioundersøkelsen CATI
Daglige bruk/dekning – alle kanaler samlet og kringkasterne gruppert
19
Trøndelag og Møre og Romsdal
Kilde: Radioundersøkelsen CATI Daglige bruk/dekning – alle kanaler samlet og kringkasterne gruppert
20
Hedmark, Oppland, Buskerud og Telemark
Kilde: Radioundersøkelsen CATI Daglige bruk/dekning – alle kanaler samlet og kringkasterne gruppert
21
Agder, Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane
Kilde: Radioundersøkelsen CATI Daglige bruk/dekning – alle kanaler samlet og kringkasterne gruppert
22
Oslo, Akershus, Vestfold og Østfold
Kilde: Radioundersøkelsen CATI Daglige bruk/dekning – alle kanaler samlet og kringkasterne gruppert
23
Troms og Finnmark Kilde: Radioundersøkelsen CATI
Daglige bruk/dekning – alle kanaler samlet og kringkasterne gruppert
24
Apparatutvikling
25
82 % av befolkningen har minst en DAB-radio
Kilde: Digitalradioundersøkelsen uke 35 – 37, base 1000 resp. Tilgjengelig digital utstyr for radiolytting
26
Snart 5 mill DAB radioer i Norge
Kilde: Digitalradioundersøkelsen uke 35 – 37, base 1000 resp. Estimert antall apparater
27
1,6 mill nye DAB-radioer på under et år
Kilde: Digitalradioundersøkelsen uke 35 – 37, base 1000 resp. Estimert antall apparater
28
Lytterutvikling mellom plattformene
29
72 % av daglige lyttere bruker DAB
1,9 millioner nordmenn Kilde: Digitalradioundersøkelsen uke 35 – 37, base 609 resp. Andel som daglig lytter på ulike plattformer
30
82 % av daglige lyttere bruker digitale plattformer
Kilde: Digitalradioundersøkelsen uke 35 – 37, base 609 resp. Andel som daglig lytter på radio digital
31
DAB brukes mer enn FM både hjemme og i bil
Kilde: Digitalradioundersøkelsen uke 35 – 37, base 609 resp. Andel som daglig lytter på ulike plattformer
32
Utviklingen for radioreklame
33
Radio selger godt 369 millioner i radioreklame så langt i år
Vekst på 1,4 % i Q2 De fleste andre mediekanaler i minus: Dagspresse –16,2 % TV –3,3 % Direktereklame –9,7 % ”Det at inntektene til kommersiell radio står seg så sterkt, selv i et år med slukking av FM, sier mye om hvilken styrke radio har som annonsekanal og ikke minst noe om hvor godt digitaliseringen av radio går i Norge.” Kenneth Andresen, sjef i P4 Gruppen Kilde: IRM, Q2 2017
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.