Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertBrynjar Håland Endret for 6 år siden
1
Standardiserte pasientforløp – hva er det og hvordan påvirker det driftskonseptene og med det utforming av arealmessige løsninger? Sykehuset Østfold
2
Organisering rundt pasienten
3
Standardiserte pasientforløp
4
Eksempel standardisert forløp
Hjerteinfarkt EKG Blodtrykk Puls Smerte Diagnose Morfin «Dispril» PCI Mobilisering Betablokker Behandling Sykdommen Prognose Kontroll Informasjon
5
Hva er dette egentlig Problemløsning Behandling Kunnskapsdeling
EKG Blodtrykk Puls Smerte Diagnose Morfin «Dispril» PCI Mobilisering Betablokker Behandling Sykdommen Prognose Kontroll Informasjon Verdiverksted Verdikjede Verdinettverk
6
Standardisering verdiverksted
7
Pasientforløpet: 1 Frisk Problemsøkning Problemløsning Syk Oppfølging
Anamnese Lab/rtg Testing etc Problemløsning Behandlingsplaner Behandlingsalternativer Oppfølging Terapivalg Iverksette behandling Frisk Syk
8
Pasientforløpet: 2 Problemsøkning Ambulanse Kjøkken Leger Lab Apotek
Røntgen Portører Sykepleiere Sekretærer
9
Verdiverksted Problemidentifikasjon og løsning Unike problemer
Asymmetri i kunnskap mellom pasient og leger / andre dvs mindre mulighet informert samtykke Teknologi og kunnskapsintensiv Koordinert, en ansvarlig Oppdelbar, verdiskapning ikke knyttet til ”sluttprodukt”
10
Dvs Tverrfaglige møteplasser: fysisk og virtuelt
Tilgjengelig teknologi og mennesker Koordinert, en ansvarlig
11
Poliklinikk og dagbehandling Rom for tverrfaglige møter
12
Enkeltrom, pasientnære arbeidsstasjoner, oversikt og ro Sengetun
13
Møteplass pasient behandler
14
Flyt, logistikk og prioritering Elektroniske tavler
15
Informasjon tilpasset rolle
Elektroniske tavler Informasjon tilpasset rolle Nøkkeldata i sanntid Oversikt og flyt
16
Standardisering verdikjede
17
Behandlingslinjer: operasjon
mottak vask bedøvelse kniv nål plaster
18
Helautomatisert analysehall Liten verdikjede
19
Rett vare på rett sted til rett tid
Rørpost AGV Servicemedarbeider
20
Kontroll og pasientsikkerhet Lukket legemiddelsløyfe
21
Sømløst fra rekvisisjon til prøvesvar
Labdata rekvisisjon Prøvetaking på sengetun Rørpost til analysehall Labdata prøvesvar Meldings- varsel
22
Selvinnsjekk
23
Verdikjede Kjente diagnoser til ferdig behandling
Pasientens kunnskap og mulighet til informert samtykke relativt stor Sekvensiell – verdi øker med hvert trinn i kjeden Skalafordeler, service, markedsføring TQM og operasjonell effektivitet (OE), logistikk
24
Standardisering verdinettverk
25
Deling av informasjon Tilgjengelig i sanntid Til de som trenger det
Uavhengig av hvor du er
26
Sanntidsinformasjon der du trenger det Mobile løsninger
27
Rollebasert tilgang
28
Verdinettverk Formidling mellom ulike grupper med behov for informasjon Skalaeffekter Parallelle i funksjonalitet
29
Byggets utforming skal sikre:
bedret kvalitet i tjenesten fleksibilitet tilpasning til nye behandlinger
30
Enkelt å finne frem
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.