Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertEmma Ulriksen Endret for 7 år siden
1
En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg Hva spør lærere om?
2
Læreren vet svaret Læreren vet ikke svaret Påvirkende hensikt Orienterende hensikt A Hva fikk du til svar? Hva kalles en slik trekant? Hva er formelen for arealet? Hva må vi gjøre nå? Vet noen hva dette heter? B Hvordan kan dette begrunnes? Gjelder dette også for oddetall? Hva skjer med arealet om du dobler sidelengdene? Hvordan kan du være sikker på at….? Hva skjer hvis siste siffer endres? C Kan du forklare hvordan du fant svaret? Hvordan kom du på det? Noen som har gjort det på andre måter? Hvordan har du begrunnet at dette blir riktig? D Hva skjer hvis/hva om….? Kan dere finne flere forklaringer? Hva skjer hvis dere velger å gjøre det slik? Kan dere uttrykke dette på en annen måte? Prøv om dere kan vise det?
3
Læreren vet svaret Læreren vet ikke svaret Påvirkende hensikt Orienterende hensikt A Lærer: Hva blir svaret? Lise: 54 B Lærer: Kan du begrunne hvorfor dette blir riktig? Lise: Fordi 19 = 20 – 1 Lærer: Kan du bruke samme strategi på 74 – 16? C Lærer: Hvordan tenkte du? Lise: 73 – 20 = 53 53 + 1 = 54 D Hvilke andre strategier kan du bruke på å løse disse oppgavene? Oppgave 73 - 19
4
En dynamisk modell Starte med repetisjon av et kunnskapsstoff (A) Stille ledende spørsmål for å få barna til å kombinere kunnskapsbrokker (B) Undersøke hvordan barna tenkte for å orientere seg om deres matematiske forståelse (C) Gjennom svarene finne en bedre måte å stille spørsmål på for å prøve ut muligheter (B) Et hypotetisk spørsmål der man undrer seg sammen (D).
5
Modellen kan brukes til: Analysere det som faktisk har foregått i klassen eller en gruppe barn. Forberede framtidige samtaler
6
«Lekse» Bruke modellen til å planlegge og gjennomføre en fagsamtale med barn
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.