Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

SØF-rapport nr. 03/13 Karakterbruk og kvalitet i høyere utdanning av Bjarne Strøm Torberg Falch Trude Gunnes Marianne Haraldsvik SØF-prosjekt nr. 2150:

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "SØF-rapport nr. 03/13 Karakterbruk og kvalitet i høyere utdanning av Bjarne Strøm Torberg Falch Trude Gunnes Marianne Haraldsvik SØF-prosjekt nr. 2150:"— Utskrift av presentasjonen:

1 SØF-rapport nr. 03/13 Karakterbruk og kvalitet i høyere utdanning av Bjarne Strøm Torberg Falch Trude Gunnes Marianne Haraldsvik SØF-prosjekt nr. 2150: Analyse av karakterbruk og kvalitet i høyere utdanning Prosjektet er finansiert av Kunnskapsdepartementet SENTER FOR ØKONOMISK FORSKNING AS TRONDHEIM, SEPTEMBER 2013

2 Figur 1.1: Karakterdifferanser mellom institusjoner

3 Dette mønsteret kan i utgangspunktet skyldes ulikheter i fagsammensetning mellom institusjonene. Vi finner at det først og fremst er for de «harde» fagene matematikk og fysikk at karakterer fra høyere utdanning er svake i forhold til karakterene fra videregående opplæring. Vi har derfor gjort en mer detaljert undersøkelse av karaktersettingen ved bruk av regresjonsanalyser der vi kontrollerer for fagkategori samt ulike karakteristika ved studentene i tillegg til gjennomsnittskarakter fra videregående opplæring. De estimerte institusjonseffektene i denne regresjonsmodellen gir dermed uttrykk for mer sammenlignbare forskjeller i karakternivå mellom institusjonene. Dersom karaktersettingspraksisen er den samme i alle institusjoner slik at samme prestasjon får samme karakter, ville disse estimatene kunne tolkes som institusjonenes bidrag til studentenes læring (institusjonsbidrag). Imidlertid er det tvilsomt om karaktersettings-praksisen er lik, og vi betegner derfor estimatene for «naive» institusjonsbidrag. Vi beregner ett sett av «naive» institusjonsbidrag der vi kontrollerer for relativt aggregerte fagkategorier («fagfelt»), og et annet sett av «naive» institusjonsbidrag der vi kontrollerer for en snevrere definisjon av fagkategorier («fag») basert på et mindre utvalg studenter.

4

5 Karaktersettingspraksis For å undersøke om karaktersettingspraksis varierer mellom institusjonene, utnytter vi at en del studenter flytter mellom institusjoner. Studenter på et masterprogram har bakgrunn fra bachelorutdanning ved ulike institusjoner. Opplegget utnytter mobile studenter til å vurdere karaktersettingen på bachelorstudiene. Vi benytter studenter som tar masterutdanning i henholdsvis teknologifag (sivilingeniør) ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), økonomisk-administrative fag (siviløkonom) ved Norges Handelshøyskole (NHH) og samfunnsvitenskapelige fag ved Universitetet i Oslo (UiO). Disse studentene har bachelor- utdanning i de respektive fagområdene fra ulike institusjoner.

6

7 Figur 4.3: Karakterdifferanse for utvalgte fagområder

8 Figur 4.6: Fordeling av studentenes gjennomsnittskarakter fra videregående opplæring. Utvalgte fagområder

9

10 Karakterdifferanser for fagområdet Informasjons- og datateknologi (IDT)

11 NTNU-caset: Teknologifag Beskrivelse av karakterfordeling for flyttere og ikke-flyttere i NTNU-caset

12 Anslag på forskjeller i karaktersettingspraksis basert på NTNU-caset

13 Forkurs 2012-13 Ordinær ABCDEFAntall Matematikk25444934 49235 13 %24 %26 %18 % 21 % Fysikk113953443937223 6 %21 %28 %24 %21 %17 % Norsk11843360098 1 %18 %44 %37 %0 % Teknologi og1022381116299 samfunn10 %23 %39 %11 %16 %2 % Engelsk1133 154197 11 %34 % 16 %4 %1 % Utsatt ABCDEFAntall Matematikk000021921 0 % 100 %90 % Fysikk001021013 0 % 33 %0 %67 %77 % Norsk0011002 0 % 50 % 0 % Teknologi og0000101 samfunn0 % 100 %0 % Engelsk0011002 0 % 50 % 0 %

14 Forkurs 2011-12 Ordinær ABCDEFAntall Matematikk343724412438198 21 %23 %15 %26 %15 %19 % Fysikk133139472542197 8 %20 %25 %30 %16 %21 % Norsk439671030123 3 %32 %54 %8 %2 %0 % Teknologi og13304131151131 samfunn10 %23 %32 %24 %12 %1 % Engelsk1133 154197 11 %34 % 16 %4 %1 % Utsatt ABCDEFAntall Matematikk000051116 0 % 100 %69 % Fysikk00015612 0 % 17 %83 %50 % Norsk0000000 Teknologi og0000000 samfunn Engelsk0000000

15 Forkurs 2012 vs 2013 Antall kandidater til eksamen

16 Forkurs 2012 vs 2013 Antall kandidater med bestått eksamen

17 A: Fremragende. Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet. B: Meget god. Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet. C: God. Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene. D: Brukbar. En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet. E: Tilstrekkelig. Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet. F: Ikke bestått. Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet

18


Laste ned ppt "SØF-rapport nr. 03/13 Karakterbruk og kvalitet i høyere utdanning av Bjarne Strøm Torberg Falch Trude Gunnes Marianne Haraldsvik SØF-prosjekt nr. 2150:"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google