Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Emballasjeoptimering. Peterson Packaging Vi har seks fabrikker i Skandinavia og er tilstede med selgere og konstruktører i alle større regioner. Dette.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Emballasjeoptimering. Peterson Packaging Vi har seks fabrikker i Skandinavia og er tilstede med selgere og konstruktører i alle større regioner. Dette."— Utskrift av presentasjonen:

1 Emballasjeoptimering

2 Peterson Packaging Vi har seks fabrikker i Skandinavia og er tilstede med selgere og konstruktører i alle større regioner. Dette innebærer at vi kan tilby løsninger over landegrenser dersom dette er et behov.

3 Skandinavia som hjemmemarked Sarpsborg Kapasitet: 95 Mm 2 Antall ansatte: 228 Randers Kapasitet: 76 Mm² Antall ansatte: 82 Ranheim Kapasitet: 25 Mm² Antall ansatte: 77 Norrköping Kapasitet: 70 Mm² Antall ansatte: 148 Bäckefors Kapasitet: 40 Mm² Antall ansatte: 107 Sykkylven Kapasitet: 10 Mm² Antall ansatte: 36

4 Våe forretningsområder Bølgepapp Display Massivpapp PackTech

5 Emballasjeoptimering i praksis Emballasjeoptimering er ikke noe nytt. Emballasjeoptimering dreier seg først og fremst om å spare ressurser = kroner for oss selv og våre kunder! Miljøansvaret har forsterket fokuset. Og vi har igjennom bransjeavtalen påtatt oss ansvaret for å redusere den samlede miljøbelastningen i hele emballeringskjeden.

6 Miljø Miljø og utslipp av skadelige miljøgasser kan være vanskelig å forholde seg til! Vi snakker derfor om mer effektiv bruk av ressurser som fører til besparelser i kroner: – Ressurser spart er kroner spart. – Kroner er målbart. – Kroner er motiverende. Miljø og økonomi har sammenfallende interesser.

7 Ressursbruk Peterson Packaging AS Råvarer Energi Produksjon Frakt Emballasjeoptimering er for oss å finne et optimalt nivå som reduserer ressursene som skal til for å produsere og transportere, minimerer brekkasjen og øker omløpshastigheten på våre kunders produkter.

8 Metodikk Vi driver kontinuerlig emballasjeoptimering med utgangspunkt i CEN standardene og Stand 009. 1.Opprydding i artikler. 2.Standardisere og forenkle artikler og prosesser. 3.Forbedre og optimalisere artikler og prosesser. = Foreslå kostnadsreduksjon artikler/verdikjede.

9 Standardisere og forenkle Standardisering mellom formater, kvaliteter og design for å redusere antall artikler og ressursbruk pr. artikkel. – Større ordre gir mer effektiv produksjon og redusert pris. – Enklere logistikk. – Mindre risiko for feil og svinn i hele verdikjeden. – Færre innstillinger på pakkemaskin og lavere servicekostnad.

10 Redusert ressursbruk pr. stk!

11 Forbedre og optimalisere God nok kvalitet – Optimaliseringskvalitet (dag, uke og spesial)? – Gramvekt? – Hvit/Brun? Antall farger – Begrenser maskinvalg og muligheten for å finne kostnadsoptimal maskin for ditt produkt! Transportutnyttelse – Standard pallhøyde 120 eller så høy som mulig.

12 Valg av optimal styrke

13 Søyle- forbandtstabling

14 Og vinneren er!!

15 Palletilpasning Søylestabling?Overheng?Stablestyrke JaNei100% Ja 68% Nei 55% NeiJa51% Alle vet at palletilpasning reduserer distribusjonskostnader. Det er mindre kjent at å unngå overheng også gjør det mulig å spare emballeringskostnader.

16 Hvem påvirker emballasjens utforming? Produktsjefen Produksjonsavdelingen Produktutviklingsavdelingen Emballasjeleverandøren Kunders krav / ønsker Marketingavdelingen Innkjøpsavdelingen Logistikkavdelingen – Ikke alle disse har sammenfallende interesser, og de er opptatt av ulike deler av verdikjeden. Det er derfor nødvendig å se verdikjeden helhetlig.

17 Vitale mål d-pack 160(800/5) 200 240(1200/5) 266(800/3) 300 400 600

18 Emballasjeoptimering i praksis Emballasjeoptimering gjøres best når emballasjen utvikles parallelt med produktet. Dessverre utvikles ofte produktet i forkant og i noen tilfeller uavhengig av emballasjen. Her kommer et par eksempler:

19 Peta XPO-pall Peta XPO-Pall er en pallebasert sarie med trykk på ut og innside. Grunnet optimal utnyttelse av papiret, kan vi lettere produsere en sarie som er perfekt til promotering av mange typer produkter. Sarien passer perfekt til 1/2-pall, 1/3-pall og 1/4-pall, men kan også fåes i tilpassede størrelser. Denne type produksjon er også mer miljøvennlig, siden papiret blir utnyttet på en bedre måte, og bruker 33 % mindre papp enn ved tradisjonelle løsninger. Peta XPO-Pall blir produsert ved 1 gjennomkjøring, mot 2 gjennomkjøringer og i 2 deler ved tradisjonell produksjon. Deretter blir midtstykket trykket ut og limt på sideklaffene. Med innvendig trykk vil Peta XPO-Pall alltid se bra ut, også når det er lite produkter igjen på pallen.

20 Kald beregning Peterson Packaging AS produserte 4 like artikler til Hennig-Olsen Is med 4 forskjellige trykkvarianter (en for hver is-type), som alle inneholdt 16 stk is. Peterson Packaging AS og Hennig-Olsen Is endret antallet i ferdig pakket produkt fra 16 pk. til 24 pk. I tillegg kjører vi en felles trykk på alle de 4 variantene. Ved å bruke samme trykk på 4 varianter, får vi en enklere logistikk, bestilling og lettere lagerhold. BESPARELSER Bølgepapp: 32 232 m² totalt pr. år Papir: 12,4 tonn pr. år Plast: 1090 kg pr. år Paller: 234 stk pr. år Trailere: 3,6 stk pr. år

21 Høyere pall For å forbedre utgående transport har Peterson Packaging AS valgt å endre standard pallehøyde fra 1200 mm til 1300 mm. Det har hittil gått igjennom 1000 eksisterende artikler og endret pallehøyden til 1300 mm. En effekt for disse kundene er at de får plass til mer emballasje på sitt lager. Som følge av øket pallehøyde utnytter vi lasteenhetene over 3% mer enn tidligere. I 2013 sendte vi ut 4875 trailerlass til våre kunder, det vil være 146 færre trailerlass i året 2014.

22

23 Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "Emballasjeoptimering. Peterson Packaging Vi har seks fabrikker i Skandinavia og er tilstede med selgere og konstruktører i alle større regioner. Dette."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google