Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Government initiatives to support the commercialization of research - an international benchmarking study Einar Rasmussen 27. April 2006 FORNY-forum.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Government initiatives to support the commercialization of research - an international benchmarking study Einar Rasmussen 27. April 2006 FORNY-forum."— Utskrift av presentasjonen:

1 Government initiatives to support the commercialization of research - an international benchmarking study Einar Rasmussen 27. April 2006 FORNY-forum

2 …å få en oversikt over tilsvarende virkemidler i andre land og hva man kan lære av internasjonale erfaringer på dette feltet. Oppdraget fra FORNY: …vurdering av internasjonal god praksis knyttet til: alle FORNYs typer av virkemidler vekslingen mellom virkemidler og såkornfinansiering forventninger på output-siden med anbefalinger fra prosjektutfører

3 Landvalg og metode: 6 land som har likhetstrekk med Norge Canada, Finland, Irland, Nederland, Skottland og Sverige Litteraturstudie og besøk i 4 land Oktober 2005 – februar 2006 Møte med ca 70 personer pluss ca 20 telefonsamtaler Utarbeidelse av landrapporter (se kap 5-10)

4 NorwayCanadaFinlandIrelandNLScotlandSweden Main focus in commer- cialization Create research- based new industry University- industry collabor- ation Excellence in selected areas Create entrepre- neurial universities Excellence in selected areas University- industry collabor- ation Main level of support operation RegionalMulti-levelRegionalCentralRegionalCentral, + university initiatives Regional Focus on infra- structure High Low, but increasing MediumHigh, especially university MediumHigh, regional level Focus on proof of concept funds Medium, increasing High, some variation Industry partner HighMediumHighLow, some at regional level Focus on project funds HighHigh, from many sources Industry partner usually needed High, directly to selected projects MediumHigh, directly to selected projects Regional level Programs for training TTO level expertise Low, but regional initiatives HighLowMedium Medium, also for academics Low

5 NorwayCanadaFinlandIrelandNLScotlandSweden Early phase seed funding MediumWell developed Many recent initiatives Medium High, with good coordinat- ion Medium, new regional initiatives Såkornfinansiering: Utfordring i tidlig fase Eksempler på aktive tilnærminger med knytning mot virkemidler og investornettverk

6 NorwayCanadaFinlandIrelandNLScotlandSweden Focus on evaluation Medium, FORNY keep statistics High, but varies between programs Medium, regular program evaluation Medium Evaluations used for policy making High, compre- hensive plans Mostly done at regional level Resultatmåling: Mange unge virkemidler Svært varierende evalueringspraksis; vanskelig å sammenligne Mer fokus mot samfunnsnytte, spesielt Canada med bruk av case-studier

7 Hva kan FORNY lære: Erfaringer må tilpasses lokal kontekst Summert opp i 11 anbefalinger

8 Anbefaling 1: FORNY programmet bør regelmessig evaluere utviklingen for å kartlegge innen hvilke områder det største behovet for virkemidler finnes For å sikre nasjonal og regional tilpasning Finansieringsstudier i Skottland Høringsrunder og RMAF i Canada (Box 5.5) Technopartner i Nederland (Box 8.1)

9 Anbefaling 2: FORNY programmet bør stimulere til eksperimentering med nye initiativer Støtte regionale initiativ Spennende virkemidler utvikles ofte lokalt Box 5.3 Flintbox, Box 10.2 CSE, Programmer inviterer nye forslag (5.3.2,5,7)

10 Anbefaling 3: FORNY programmet bør aktivt stimulere til at forskningsinstitusjonene ser på kommersialisering som en strategisk aktivitet for både samfunnet og institusjonen selv Institusjonell forankring viktig TTO en del av en bredere aktivitet Klart uttalt i Canada (Box 5.2 UBC)

11 Anbefaling 4: FORNY programmet bør støtte opplæring av nøkkelpersonell til TTO kontorene Ofte uttrykt at denne kompetansen er mangelvare Flere program i Canada støtter dette 5.3.1-2,4

12 Anbefaling 5: FORNY programmet bør støtte et initiativ for å bruke Flintbox som et verktøy for kommersialisering av forskning fra norske institusjoner Mangel på infrastruktur for markedsføring av forskningsresultater Flintbox også egnet for oppfinnelser med begrenset kommersiell verdi Se www.flintbox.com (Box 5.3)www.flintbox.com

13 Anbefaling 6: Støtte fra FORNY programmet til enkeltprosjekter bør tildeles uten at det må avgis eierandeler for denne støtten De fleste program gir 100% støtte i tidlig fase Evaluering ivaretatt av ekspertpanel og prioritering fra TTO Øker attraktivitet før såkorn TULI i Finland (Box 6.1) Canadiske program (5.3.1-7)

14 Anbefaling 7: FORNY programmet bør støtte opplæring av forskere som er i ferd med å kommersialisere egen ide Mangel på kompetente entreprenører (og forskerne er sentrale) Se Enterprise Fellowships i Skottland (9.2.2) Enterprise Ireland EPP (Box 7.2)

15 Anbefaling 8: FORNY programmet bør utvikle initiativer for å fasilitere kontakten mellom finansieringsmarkedet (såkorn) og forskningsbaserte kommersialiseringsprosjekter For å sikre nasjonal og regional tilpasning Modell fra Skottland (9.2.5)

16 Anbefaling 9: FORNY programmet bør stimulere til at det utvikles kommersialiseringsenheter som har spisskompetanse innen utvalgte industrisektorer Behov for svært spesialisert kompetanse Client teams i Irland (Box 7.1) Scottish Health Innovations (Box 9.1)

17 Anbefaling 10: FORNY programmet bør utvide resultatrapporteringen for bedre å reflektere programmets oppgave Måling er ansett som svært vanskelig og tellekanter fanger opp bare en del av effektene Eksempel: bok med case fra NSERC i Canada (5.4.2)

18 Anbefaling 11: FORNY programmet bør revurdere bruken av bonusmidler som insentiv til kommersialiseringsenhetene Finner ingen lignende modeller andre steder Problematisk i forhold til å prioritere et bredt sett av resultater Andre incentiv er på plass


Laste ned ppt "Government initiatives to support the commercialization of research - an international benchmarking study Einar Rasmussen 27. April 2006 FORNY-forum."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google