Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Du har rett til å ha det bra! - Hva forteller oss «Ung i Rogaland 2016»?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Du har rett til å ha det bra! - Hva forteller oss «Ung i Rogaland 2016»?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Du har rett til å ha det bra! - Hva forteller oss «Ung i Rogaland 2016»?

2 Stavanger den 17. oktober.Sven Gustafsson, KoRus Vest Stavanger, RAS Hva er Ungdata? En levekårsundersøkelse. En standardisert spørreskjemaundersøkelse med oppstart i 2010. Ungdommenes fortelling om livet, de sin stemme, som vi må lytte til!

3 Hva spør vi om? Stavanger den 17. oktober.Sven Gustafsson, KoRus Vest Stavanger, RAS Foreldre og venner: –relasjoner mellom foreldre og ungdom –familieøkonomi –vennenettverk og trivsel i nærmiljø Skole og framtid: –skoletrivsel og lekser –skulking –syn på framtida Fritid: –organisert fritid –uteorientert fritid og shopping –mediebruk

4 Deltakelse - Ung i Rogaland 2016 Stavanger den 17. oktober.Sven Gustafsson, KoRus Vest Stavanger, RAS År Total 201020132016 Skolenivå Ungdomsskolen 10612148451472540182 Videregående skole 19795418750414901 Total 12591202632222955083

5 Å ha det bra = Å ha et godt selvbilde? 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger

6 Jeg er svært fornøyd med hvordan jeg er. Jeg er ofte skuffet over meg selv Jeg liker ikke den måten jeg lever livet mitt på Jeg er i stort sett fornøyd med meg selv Jeg liker meg selv slik jeg er. 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger

7 Litt om korrelasjon og sånn… Korrelasjon er samvariasjon. Om jeg svarer «A» på det ene spørsmålet, så svarer jeg «A» på det andre osv. Korrelasjon er ikke kausalitet – men det er jo lov å tenke. 1.Er korrelasjonen sterk? 2.Hvor stort er volumet? 3.Kan eg gjør någe med det? 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger

8 Selvbilde – alle ungdommer 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger

9 Selvbilde - kjønn og skolenivå Gutter har bedre selvbilde enn jenter, ungdomsskoleelever bedre selvbilde enn elever i VGS. Forskjellen er noe større mellom kjønn i Ungdomsskolen enn i VGS – guttene utgjør 20 respektive 24 % av de med dårlig selvbilde. Selvbilde korrelerer sterkere med flere variabler i VGS enn i Ungdomsskolen for gutter. For jenter er forholdet motsatt. Det er spørsmål knyttet til angst som forklarer økning respektive reduksjon (nervøsitet, indre uro; lett for å gråte; redd eller engstelig etc). 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger

10 Stavanger den 17. oktober.Sven Gustafsson, KoRus Vest Stavanger, RAS Jeg passer ikke inn blant de andre elevene Jeg har lett for å klandre meg selv Jeg trives ikke på skolen Gruer meg for å gå på skolen Jeg kommer ikke til å få et godt og lykkelig liv Jeg er misfornøyd med helse Jeg er misfornøyd med utseendet Jeg føler med ensom Jeg sliter med høy grad av depr. stemningsleie. Jeg krangler med foreldrene. Jeg sliter med flere fysiske plager Jeg føler meg ofte sint og aggressiv

11 Tett etterfulgt av: Relasjon til lærer Skulk Plaging, trusler og utfrysing Familieøkonomi Fornøyd med skole Fornøyd med lokalmiljø 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger

12 Skoletrivsel Jeg trives på skolen. Jeg føler at jeg passer inn blant elevene på skolen. Lærene mine bryr seg om meg. Jeg gruer meg ofte til å gå på skolen. Jeg kjeder meg på skolen. Det er mange som forventer at jeg skal gjøre det bra på skolen. Jeg bruker ofte helgene til å gjøre skolearbeid. Eigersund den 6. juni 2016Sven Gustafsson, KoRus

13 Skoletrivsel alle elever 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger

14 Skoletrivsel – kjønn og skolenivå Gutter trives noe bedre i skolen enn jenter. Gutter trives noe bedre i VGS enn i ungdomsskolen, men for jenter er forholdet uforandret. Blant jenter er det en sterkere samvariasjon mellom «å passe inn blant medelevene» og «skoletrivsel», enn det er blant guttene. Skoletrivsel og selvbilde korrelerer sterkere på ungdomsskolen enn på VGS. 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger

15 Selvbilde og skoletrivsel. 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger

16 Trusler, plaging og utfrysing (ung). 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger Korrelerer med «skoletrivsel», «å passe inn blant elevene» og «ensomhet».

17 Ensomhet og trusler, plaging utfrysing etc (ung) Andelen ungdommer som opplever ensomhet er uforandret 2010- 2016 Jenter opplever større grad av ensomhet en gutter, 24 prosent av jentene sammenlignet med 9 prosent for guttene. Blant elever som opplever trusler, plaging og utfrysing føler seg halvparten ensomme. Blant jentene er andelen 65 %. 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger

18 Ensomhet og plaging, trusler etc. (ung) (jenter) 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger

19 Hva er depressivt stemningsleie? Stavanger den 17. oktober.Sven Gustafsson, KoRus Vest Stavanger, RAS

20 Rennesøy - fra mørke til lys. Stavanger den 17. oktober.Sven Gustafsson, KoRus Vest Stavanger, RAS

21 Og slik ser det ut i skolen. Stavanger den 17. oktober.Sven Gustafsson, KoRus Vest Stavanger, RAS

22 Som vi sår skal vi høste Stavanger den 17. oktober.Sven Gustafsson, KoRus Vest Stavanger, RAS

23 Depressivt stemningsleie. Stavanger den 17. oktober.Sven Gustafsson, KoRus Vest Stavanger, RAS

24 Den bemerkelsesverdige videregående skolen i Strand. 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger Noe av dette kan forklares ved at andelen gutter er større enn andelen jenter. Fordelt på kjønn har imidlertid Strand fortsatt bedre tall enn gjennomsnittet.

25 Psykisk helse 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger God helse Dårlig helse Depressivt stemningsleie

26 Selvbilde er bedre enn gjennomsnittet. 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger

27 Skoletrivselen er høy meget høy. 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger

28 Best score på «lærerne bryr seg om meg» 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger

29 Høyest andel som aldri gruer seg. 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger

30 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger «Tro, håp og kjærlighet er det som gjelder i pedagogikken vår. Vi skal tro på eleven, vi skal ha høye forventninger, og så har vi som jobber i videregående skole en plikt til å like elevene våre, verdsette dem og behandle dem med respekt og likeverd – kjærlighet.» (Erik Danielsen, Strand VGS)

31 Oppsummering: Et godt selvbilde er å ha det bra. Selvbilde bygger vi først og fremst på to arenaer: i hjemmet og på skolen. Selvbilde er i alt vesentlig en relasjonell konstruksjon. Høy skoletrivsel er viktig for et godt selvbilde. Medelevene er den viktigste skolerelasjonen, men gode lærerrelasjoner er kjennetegnende for våre eksempler med «topptrivsel». 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger

32 2. oktober 2016Sven Gustafsson, KoRus vest Stavanger Med våre data kan vi se at noen har gjort noe bra, men bare skolene kan fortelle hva de har gjort…


Laste ned ppt "Du har rett til å ha det bra! - Hva forteller oss «Ung i Rogaland 2016»?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google