Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertKatrine Ellefsen Endret for 7 år siden
1
Nye kompetansemål i kroppsøving – mer vannbasert friluftsliv? Torbjørn Lundhaug (HiB) Karl Løtveit (HiB)
2
Kompetansemål i kroppsøving K06 Etter 4.trinn ferdast trygt i, ved og på vatn og gjere greie for farane, og tilkalle hjelp Etter 7.trinn: praktisere trygg ferdsel og gjere risiko- og sikkerheitsvurderingar i, ved og på vatn under varierte vêrforhold
3
Kroppsøvingslæreres kompetanse på trygg ferdsel i, ved, på vann? Kriterier: Praktisere trygg ferdsel i vann: Nært land? - vurdere hvor du kan komme deg på land (stiger, dekk, trosser) Avstand til land? - vurdere vannets bevegelse mot steiner, svaberg Trygge steder å hoppe i sjøen? Praktisere trygg ferdsel ved vann: Vurdere sannsynlighet og konsekvens i nærhet av vann (bølger, vanntemperatur, strøm, klipper, høyde) Praktisere trygg ferdsel på vann: Kameratredning i kano/kajakk Komme seg om bord i båt etter fall over bord Båttrafikk Nært land/ avstand til land Gruppekontroll Navigasjon Utstyr og bekledning
4
Problemstillinger i skolen Det er forbudt å bade på tur Store kostnader til utstyr: Våtdrakter, kanoer Kunnskapsløftet – kroppsøvingsfaget marginaliseres Kroppsøvingslærerens kompetanse
5
Erfaringer fra utdanningen Samarbeid med eksterne fagmiljø; padleforbundet, reiseliv, friluftsorganisasjoner (DNT, BOF). Potensielle samarbeidspartnere; redningsselskapet, livredningsforbundet Bachelor: Grunnkurs havpadling Coasteering Introkurs kano Livredningskurs i basseng
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.