Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kreativitet – risiko eller ressurs?. Kreativitet er ikke noe vi lærer, men noe vi avlæres 5/98 10/30 15/12 25/2.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kreativitet – risiko eller ressurs?. Kreativitet er ikke noe vi lærer, men noe vi avlæres 5/98 10/30 15/12 25/2."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kreativitet – risiko eller ressurs?

2 Kreativitet er ikke noe vi lærer, men noe vi avlæres 5/98 10/30 15/12 25/2

3 Kan prosjektarbeidere ha noe som helst å lære av reklamebransjen? I prosjektarbeid er det vel gjerne slik at man skal frem til nettopp det bildet som er i boka. Reklamebransjen har gjerne motsatt ambisjon; vi skal skape noe nytt. Noe kreativt. Noe med ”andre farger” – som ikke står i boka. Og må følgelig hele tiden jobbe med evnen til annerledes og kreativt. Akkurat som prosjektmedarbeidere – når ting ikke går helt som de skal.

4 Oppgave: Fire sammenhengende rette streker som dekker samtlige kuler?

5 Hva med maks tre sammenhengende rette streker?

6 En strek, da?

7 De fleste tenker innenfor rammer og i faste mønstre, noe som nesten alltid hemmende for muligheten til å se andre løsninger enn de mest opplagte.

8 Erfaring og kunnskap hemmer kreativitet! Nexans Skagerrak 1976 To grupper, byggeklosser, bygg så mange dere klarer Drosjesjåførmangel i en storby Valg av jagerflygere under 2. verdenskrig Hva skjer når snøkrystaller smelter? Vann på flaske til 30 kroner literen – i Norge!!!??? En ting er ikke nødvendigvis riktig fordi om vi har lært å gjøre det slik. En metode er ikke nødvendigvis best fordi om vi bruker den.

9 Andre ting som hemmer kreativitet Troen på at noen er kreative og noen ikke Jakten på det rette svaret Fete bonuser Konkurransekultur vs delingskultur Frykten for å ta/gjøre feil

10 ”There is a natural opposition among men to accept anything they haven’t thought of themselves.” ”Ja... men” Hadde det bare ikke vært for tiden, ressursmangelen, regel- verket, fanden og hans oldemor, og har du tenkt på det at... Overdreven tro på analyser Kreativitetsdrepere Maskiner som kan fly, er en teknisk umulighet Husk: Det er ingen som har så mye å tape på at det stilles spørsmålstegn ved en ”sannhet”, som de som sitter på dagens fasit.

11 Hvorfor si ”Ja... men” når du kan si Ja... og!

12 Det å være innovativ og konkurransedyktig i dagens industri og samfunnsliv krever ny kunnskap og det å kunne tenke annerledes. (Fra invitasjonen) Kreative Trøndelag – Europas mest kreative region (visjoner) Statoil-prosjekt Friele kaffe Aker-filmen Pizza-valg og lørdagspizza Den eneste brusen som ikke hjelper mot annet enn tørsten ”Alle” er enige om at kreativitet er viktig, men de færreste arbeider målbevisst for å legge til rette for større grad av kreativitet i arbeidsprosesser.

13 Reklamebyrået – den kreative (leke)prosessen! Briefing fra kunde (situasjon, mål, utfordring mm) Debrief – vi stiller spørsmål/reformulerer problemstilling Møte omkring eventuelle reformuleringer Internmøte med intern ”saksprat” Inkubasjonsfase (viktig) Idefase – bare ”ja og”, aldri ”ja men” (røde og gule kort) Første evaluering og kvalifisering Videreutvikling og diskusjon av kvalifiserte ideer Ny evaluering og endelig kvalifisering Gjenstående idé(er) utvikles for presentasjon

14 Hjelpemidler i den kreative prosessen Ja og/Ja men: Tydelig skille mellom idefaser og evalueringsfaser Alt skrives ned (Gule lapper, flipark), og/eller tegnes Gjerne andre omgivelser enn de vante Gjerne (kortere) involvering av utenforstående Assosiasjonsinnspill: bilder, ord, roller, lyd, ut på tur Jevnlige pauser Rom for individuell refleksjon (særlig i starten) Stå i stedet for å sitte rundt et bord Tidsbegrensning av fasene

15 It is ugly, but it gets you there.

16 En idé er skrøpelig. Den kan drepes av en hånlatter eller et gjesp. Den kan hugges til døde av en spydighet og skremmes i hjel av et bistert oppsyn. (Charles Bowe, reklamebyråsjef)

17 Litteraturtips: Geir Kaufmann: Hva er kreativitet Fredrik Härén: Idébok Stig Hjerkinn Haug:Kreativ ABC

18 Kreativitet – risiko eller ressurs?


Laste ned ppt "Kreativitet – risiko eller ressurs?. Kreativitet er ikke noe vi lærer, men noe vi avlæres 5/98 10/30 15/12 25/2."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google