Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kompetanse som viktigste innsatsfaktor 24. januar 2013 Per A. Sørlie Administrerende direktør.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kompetanse som viktigste innsatsfaktor 24. januar 2013 Per A. Sørlie Administrerende direktør."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kompetanse som viktigste innsatsfaktor 24. januar 2013 Per A. Sørlie Administrerende direktør

2 Fra manuelt arbeid til kunnskapsindustri … billig arbeidskraft, energi og tømmer … unik og ledende kompetanse

3 Borregaard er globalt ledende innen biobaserte kjemikalier Høy råvareutnyttelse gir høy verdiskaping SPESIAL- CELLULOSE VANILLIN LIGNIN ETANOL Borregaards biokjemikalier er miljøvennlige og bærekraftige alternativer til oljebaserte produkter

4 TØMMER RENSERI KOKERI BLEKERI ETANOL- FABRIKK VANILLIN- FABRIKK LIGNIN- FABRIKK TØRKE- MASKIN SPESIAL- CELLULOSE LIGNIN VANILLIN ETANOL Bioenergi av reststoffer fra tømmer Borregaard er verdens mest avanserte bioraffineri Integrert produksjonssystem leverer til ulike markeder SpesialcelluloseLigninVanillinBioetanol BygningsmaterialerBetongtilsetningNæringsmidlerBiodrivstoff KosmetikkDyrefôrParfymeFarmasøytisk industri NæringsmidlerFargestofferMedisinerMaling og lakk TabletterBatterierBilpleiemidler TekstilerBrikettering Maling/lakkJordforbedring Filter 50 kg 3 kg 400 kg 1000 kg

5 Todelt strategisk fokus skaper resultater Spesialprodukter med mange anvendelser i globale nisjer Verdensledende innen innovasjon og produktivitet Gode finansielle resultater Utvalgte markederStrategi

6 Unik og sammensatt kompetanse som viktigste innsatsfaktor FoU Bred og unik sammensetning innen FoU Salg og Markedsføring Globalt nettverk av personell innen salg og teknisk kundeservice med innsikt i kundenes behov Produksjon Langsiktig kompetansebygging innen spesialisert og effektivisert produksjon Forskning og innovasjon Produksjon Salg & markedsføring Verdiskapingen skjer i samarbeid mellom kompetanseområdene

7 Verdiskaping gjennom spesialisering og innovasjon ”Exilva” ”BALI”  Innovation Management Teams  ~15% av Borregaards salg kommer fra nye produkter  F&U-senter i Norge med 70 ansatte, hvorav 26 med dr.grad  FoU- og innovasjonsinnsats på 120 millioner kroner årlig Microfibrillær cellulose Andre typer biomasse for produksjon av ligninprodukter Utvikle nye prosesser for 2.generasjon bioetanol Miljøvennlige produkter til jordbrukssektoren

8 Markedsdrevet organisasjon Other Businesses (20%) Specialty Cellulose (41%) Performance Chemicals (39%) Teknologisk ledende og verdens største leverandør av ligninbaserte produkter Ledende global leverandør av spesialcellulose. Betydelig produsent av annen generasjons bioetanol Eneste produsent av tømmerbasert vanillin. Verdens største produsent av C 3 aminodioler til røntgenkontrastmidler Salgsdistribusjon (2011) ~100 årsverk innen salg, markedsføring og teknisk kundetjeneste Egne salgsteam for hvert forretningsområde ~90% av salget håndteres gjennom egen organisasjon ~100 årsverk innen salg, markedsføring og teknisk kundetjeneste Egne salgsteam for hvert forretningsområde ~90% av salget håndteres gjennom egen organisasjon

9 Tidligere 15 kontrollrom samlet i ett nytt Driftssenter - Control Centre Organisasjon: Nye roller og ansvar Økt produktivitet og gode resultater innen HMS gjennom prosesstabilitet og optimalisering av den integrerte produksjonskjeden Økt produktivitet og gode resultater innen HMS gjennom prosesstabilitet og optimalisering av den integrerte produksjonskjeden Fokus på produktivitet

10 Hva kompetanse handler om: Mennesker


Laste ned ppt "Kompetanse som viktigste innsatsfaktor 24. januar 2013 Per A. Sørlie Administrerende direktør."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google